Varför är vissa fonder så dyra? Och hur ser man hur många bolag en fond äger?

Hej! Två frågor: Jag ser att vissa fonder t.ex. aktivt förvaltade fonder i Ryssland eller Indien har ofta höga avgifter, runt 2-3%. Vad beror det på? Sen undrar jag hur man kan se hur många bolag en fond äger! T.ex. har jag sett att ni säger att SPP Aktiefond Global A har ca 1700st bolag. Hur ser ni det? Tack på förhand! Mvh Robert

Mitt svar verkar ha försvunnit så testar igen :slight_smile:

Hej!

Gällande höga avgifter så tar en del ut det helt enkelt för att de kan. Om de har ett gott rykte eller t.ex. är enda fonden med en viss inriktning så kan de ta ut en del i avgift ibland.

Om man t.ex. undrar hur många innehav en fond från SPP har så skulle jag kika på deras egen hemsida. Där finns information om fonden, innehav med mera.

Hälsningar
Elin

Aktivt förvaltade fonder är gärna dyra. Och dyrare blir det gärna om fondens inriktning fokuserar på BRIC (Brasilien, Ryssland, Indien, China). Det betyder dock inte att det är värt att placera pengar i sådana fonder, dels för att förvaltningsavgiften är skyhög men också att BRIC fonder är högriskfonder. Du riskerar att förlora dina pengar även om det finns chanser till god avkastning.