Varför backar länsförsäkringar global indexnära en dag som denna?

Hej!
Nybörjarfråga från någon som vill lära sig mer om börsen: Varför går Länsförsäkring global indexnära minus 0.88% idag? I skrivande stund är DJ world index upp 0,19% enligt Avanza och USD har stärkts med 0.44% jämfört med kronan. Borde inte rimligtvis en global indexfond (som väl antagligen är mkt beroende av usd?) vara plus och inte minus idag?

Tacksam för förklaring!

Hej, inte kikat specifikt på siffrorna du visar, men kan det inte ha att göra med att nav kursen sätts på fonden vid typ 16:00 och fondens värde nya värde med avseende på amerikanska börsen därför inte syns förrän någon dag senare?

Dvs dagens förändringar på amerikanska börsen kommer värderas först imorgon vid typ 16 tiden, för att sedan visas som fondens nya värde efter det. (Tror det brukar visas några timmar senare vid 19-20 tiden)

2 gillningar

Världen är stor, och på en tredjedel av Jordens yta ligger folket och sover just nu. Det är en fysisk omöjlighet med en så snabb uppdatering som du önskar.

3 gillningar

Nu är inte jag guds allsmäktige han själv men om jag får gissa så har det med containerfartyget i Suezkanalen att göra. (länk nedan)

Ett av världens största fartyg har blockerat en av världens mest trafikerade leder mellan Kina och Europa. Kostnaden per dag beräknas till 80 miljarder svenska kronor.

Jag jobbar själv i Göteborgs containerhamn och informationen vi får är att förseningen som sker kan vara en bit in på hösten. Med det sagt så har båten suttit fast i sex dagar och risken finns att den kommer sitta där åtminstone ett par veckor till.

Det här har nog inte påverkat några aktiekurser än. Anledningen var hur och när NAV-kurs beräknas, så eftersom den uppdateras dagen efter så syns det inte förens nu:

Sen kan man ju fundera på hur marknaderna kommer reagera de nästkommande veckorna med tanke på att det lär ta tid att få igång allt igen :thinking: