Varför blandar man ofta ihop försäkringar med tjänstepensionen?

Jag undrar lite om varför man ofta blandar ihop tjänstepensionen med övriga typer av försäkringar som t.ex. liv, olycksfall, tjänsterese osv. Jag och min arbetsgivare försöker bryta ut mig ur ett paket med försäkringar som arbetsgivaren har tecknat med MaxM och det är lättare sagt än gjort. Målet är att byta till Avanza, men dessa verkar ha ett betydligt skralare utbud, där vi t.ex. inte kan hitta en dedikerad tjänstereseförsäkring, som min chef anser att jag ska ha.

Jag hade önskat ett betydligt enklare upplägg där man tar allt för sig, tjänstepension och diverse andra premieförsäkringar.

/Henke

1 gillning

Hej Henrik,

Skulle säga att tanken med att MaxM samt väldigt många andra bolag jobbar just med paketerbjudanden som ska vara förmånliga för oss konsumenter, är för att låsa fast oss som kunder.

Konsumenterna får ett bra erbjudande i pris men däremot så är det krångligt att komma ur och kommer troligtvis bli dyrare att skaffa alla dessa tjänster var för sig.

Det är samma sak med förhandlingen kring kollektivavtal där man har avtalat med en större aktör som tar allt till ett billigare pris, där dom kanske i sig tecknar avtal med en extern part eller till och med skapar olika försäkringar till ett kollektiv för att det har varit efterfrågat.

Det hade varit det bästa, det går i de flesta fallen men som sagt så kan det bli dyrare också att ta den vägen.

1 gillning