Varför har man inte buffert i räntefond?

Tittar just nu på Spiltan Räntefond Sverige, och den har bara gått ner -0.80%. +33,35% sedan sep 2007.

Även om det finns en risk med dom, så kan det vara bättre med att ha bufferten investerade? I längden så tjänar man mer på dom?

Hur ser ni på det här? Skulle det vara dumt att ha sin buffert i räntefonder?

Visst, men det är småpengar vi snackar om. Man kan optimera på andra ställen i ens liv och tjäna ännu mer. Ett sparkonto med 1% ränta som Rebilla går ca +13% under samma period. Dessutom för en långsiktig sparare är det inte bra att logga in för mycket i ISK, för de flesta personer. Vid ett tillfälle som man behöver ens buffert går antagligen ens aktier dåligt och kort räntor. Då är det bra med buffert på ett sparkonto. Men bara min åsikt.

Jag har haft buffert i räntefonder. Det tog 4-5 bankdagar att sälja av fonderna och föra över pengarna till min bank. Ska du göra den baletten så rekommenderar jag att komplettera med ett kreditkort!

Nu har jag en del av bufferten på Lysa med mycket räntor. Där sker försäljning och överföring på 2 bankdagar.

Själv har jag en del av bufferten på Avanza Auto 1 vilket också fungerar ypperligt. Skulle rekommendera en fondrobot alla dagar i veckan för detta istället för att pilla själv :))

Jesper, den har lite samma problem som jag nämnde. Först ska den säljas och pengarna hamnar på Avanza. Sedan får man själv gå in pä rätt dag och föra över pengarna från Avanza till sin egen bank, vilket tar ytterligare lite tid. Att Lysa gör det i ett enda moment är en stor fördel tycker jag!