Varför inte alltid småbolag?
- För att småbolagspremien har historiskt kommit och gott beroende på period vald.
- Småbolag har högre stdev (risk). Vilket inte är lämpligt för alla sparare.
Varför inte alltid småbolag?
Hej Rodriguez.
Du har rätt där att det är bra med småbolag. Tycker bara att Handelsbanken Gl småbolag är onödigt dyrt med en avgift på 0.66%. Borde vara max 0.40%. Men det skulle inte skada om man kör 50% Avanza Global. 50% Handelsbanken Gl Småbolag. Inte omöjligt att jag viktar det så och ändå får Global riskspridning. Lycka till.
Mvh.jacke77
Håller med att 0,66% är för mycket. Man kan dock göra en slice & dice portfölj genom att sätta ihop två ETF:er (båda 0,30%):
Xtrackers Russell 2000 (55%)
Xtrackers MSCI Europe Small Cap (45%)
Avkastningen blir ungefär som MSCI World SC.
Själv har jag 40% småbolag i portföljen .
30 %msci world small cap och 10% svenska småbolag.
Avgiften på den fonden är 1,71% (!). Även om den presterat bra, är historisk avkastning ingen garanti för framtida avkastning. Titta t.ex. på Didner & Gerge som ansetts vara bäst på aktiv förvaltning. Nu:
Det jag ville förmedla var inte om just den fonden utan att småbolags index gått som tåget. Den är med som ett exempel/tips av placera. Jag personligen har AMF småbolag bland mina fonder som min exponering mot svenska småbolag. Jag personligen skulle aldrig någonsin rekommendera den fonden . Men däremot rekommenderar jag att ha exponering mot småbolag internationellt och i Sverige.
Ja, så kan man göra.
AMFs småbolagsfond är faktiskt något udda i klassen. Ovanligt billig för att vara aktivt förvaltad. Medhåll om den!
Själv brukar jag kolla på Morningstar. Jämföra historik, avkastning och avgifter. Jag betalar gärna cirka 1,50% i avgifter för någon av de bästa aktivt förvaltade svenska småbolagsfonderna, eftersom de gått över tid så pass mycket bättre än de billiga. Dessutom är avkastning räknad EFTER avgifter på Morningstar - rätta mig gärna om jag misstagit mig. AMF Aktiefond Småbolag kan förstås vara ett alternativ om man inte litar på statistik eller om man inte vill köpa dyra fonder av principskäl.
Intressant diskussion. Jag är själv sugen på att bara köra all in på en global indexfond och slippa huvudvärken.
Baksidan är att småbolagsfonder rasar betydligt mer än breda indexfonder.
Det är just därför man ska ha bara en liten del av dem i portföljen. Hög volatilitet, som man säger.
Hög volatilitet oftast brukar ge högre avkastning. På 10-15 årsikt borde man ta högre risk och inte bry sig om man tappar lite mer vid dåliga år. Vid bra år brukar det ge mycket mer än global fond. Själv gillar jag både Avanza Global och Avanza Zero och investerar i bägge. Ca 30% Avanza Zero. Avanza zero har slagit global index med 45% senaste 10 år. Riktigt bra fond och stora stabila Svenska export globala företag och allt för 0kr i avg som brukar bli riktigt bra på 10-15-20 årssikt. Långsiktigt är risken minnimalt att man ska ligga minus avkastning.
Mvh.jacke77
Frågan handlare om småbolagsfonder, men eftersom du tog upp Avanza Zero finns det kompletterande info om fonden på Morningstar:
Att köpa 5 % hit och 10 % dit är ingen nytta med. Sätt in de pengar du inte behöver de närmaste 3 - 5 åren på några globalfonder. De pengar du behöver tidigare placeras lämpligen på en bankkonto med insättningsgaranti. Det kan vara idé att välja 3 - 5 olika globalfonder med olika geografisk fokus. Jag har för närvarande följande 6 aktiva globalfonder:
Fidelity Global Dividend A-Acc-USD
Stewart Investors Wldwd Sustbl A Acc GBP
C WorldWide Global Equities Ethical 1A
PriorNilsson Smart Global
OPM Global Quality Companies A
Länförsäkringar global indexnära (för jämförelse)
LF fonden är med för jämförelse. De andra jag valt ska ge större avkastning än LF, annars byter jag ut dem.
Du har skapat en dyr global indexfond med dina 6 aktiva dyra fonder.
Mvh.jack
Absolut kan en aktivt förvaltad avkasta mer än en passiv, däremot så är det svårt som aktiv förvaltare att slå index.
Kolla t.ex på Didner & Gerge, dom har ryktet om sig att vara grymma på att avkasta mycket, däremot så har det gått väldigt dåligt för dom det senaste.
Så hade man trott på Didner & Gerge och investerat i deras Aktiefond senaste 5 åren, så hade man avkastat mindre än index.
Det är inte jättelätt att slå index, varför ska man då lägga pengarna i någon annans händer och “hoppas” på att dom lyckas?
Tycker däremot det är en vilseledande strategi, vad säger att den fonden som gick bra under en viss period som den andra gick dåligt, ska fortsätta att gå bra? Det kan lika gärna vara den som gick dåligt som kommer gå bra nästa period?
Att hoppa mellan olika globalfonder och byta till den som går bäst för stunden, tror jag inte avkastar bättre på lång sikt.
Du får däremot gärna återkomma med resultatet på din portfölj mot index.
Det kan säkert fungera, men ställde en fråga om att varför i teorin ska en globalfond som gått bättre en period, fortsätta gå bra? Och varför ska en globalfond som gått dåligt fortsätta gå dåligt?
Det är här jag tycker teorin faller lite, men har inte själv testat, du vet säkert bättre.
Hur kan du säga att det irrelevant?
Du säger själv att man inte kan veta att en fond med bra avkastning fortsätter leverera, men att man ska ändå byta till en fond som går bättre en globalindex?
Dessa säger helt emot varandra, det du då gör är exakt det du just sa att man inte kunde göra, förutse avkastningen i en fond.
Tror vi lämnar detta här, vi verkar ha åsikter åt olika håll och kommer nog inte till någon slutsats.
Tack för diskussionen!
Tycker att 5-10% hit och dit i olika branscher/tillväxt osv inte borde spela särskilt stor roll över tid på ens totala avkastning, om man har en bred global indexfond i botten säg 70-80%. Känns mer som bortkastad tid att trixa framförallt med saker som “jag har 2,5% mikrobolag, 2,5% sverige…” etc. Vad kommer det att spela för praktisk roll + eller - jämfört med en enda bred globalfond över tid, egentligen? Känns som att folk gör det onödigt svårt för sig.
Ska det göra en ordentlig skillnad (vare sig det gäller att sinka eller öka portföljens prestation) lär det ju behövas en 20-30% iallafall. Tänker jag helt åt h-e?