Varför investera i Sverige framöver och inte i Norden?

Hej!

Undrar varför man för rådet att alltid satsa ca 20-25% av sin investering i Sverige. Varför inte i Norden istället för mer bredd? Om man ser till samhällsutvecklingen i Sverige gällande mord, gängkriminalitet, politisk oro och vikande Pisa-undersökningar så känner jag generellt att jag hellre skulle lägga pengar i annat nordiskt land, ex. En Danmark-indexfond.

Är det något jag missat här gällande home bias? Vad är främst argumentet att satsa på svenska bolag istället för nordiska?

Mvh

3 gillningar

Home bias är väl bra delvis ut en ekonomisk synpunkt (exponering mot SEK, vilket är samma valuta som du konsumerar i) samt psykologisk synpunkt (vi jämför oftast vår avkastning mot svenska index, eller vänner (och de flesta svenskar har överexponering mot Sverige).

Se t.ex. https://blogg.lysa.se/home-bias/ också.

Tror du mer på länder med t.ex. lägre invandring såsom Danmark är det bara att köra på.

Finns det någon bra Danmark-fond? Nordnet har en med 0.2% avgift, men den handlas i DKK vilket innebär valutaväxlingsavgift. Nordnet Indeksfond Danmark A - Jämför och köp fonder - Nordnet

Sen tycker jag iof inte att man “alltid” får rådet att köra home bias. Att ha hela sin portfölj i en billig globalfond tycker jag är minst lika bra.

1 gillning

Var får du rådet att satsa 20-25% i Sverige? Om något så är det väl snarare så att “diversifiering är den enda gratislunchen”, dvs framtiden går inte att förutsäga därför bör du inte ha alla ägg i samma korg. Faktorerna du nämner är ju här och nu är nog att betrakta som brus på något så långsiktigt som gemene mans börsinvesteringar.

Var inte rådet att pytsa in ännu mer än så i hemmamarknaden i det senaste avsnittet av podden?

Hur som helst så tror jag att man ska se detta som ett generellt tråd givet att man inte har någon direkt anledning att tro att landet man bor i ska gå varken bättre eller sämre än omvärlden. Om du lägger till som premiss att hemlandet med stor sannolikhet kommer att prestera mycket sämre än omvärlden så tror jag inte att så många skulle hålla fast vid home bias-rådet.

1 gillning