Varför sjunker börsen när oljepriser sjunker?

I måndags sjönk oljepriset med ca 30%. När börsen öppnade sjönk den med ca 6 %. Att börserna i Ryssland, Saudiarabien och Norge sjunker kan jag förstå. Men de flesta länder i västvärlden* är främst oljeförbrukare och borde gynnas av låga oljepriser, eller hur?

• USA verkar förbruka lika mycket som de producerar.

Jag har titta lite bakåt i tiden och det verkar som tidigare verkar vara ganska låg korrelation mellan börsutveckling (S&P500) och oljepriset. Varför är det annorlunda nu?

Hej Carl!

Jag skulle säga att världen har blivit mer ihopkopplad på senaste tiden och får några bolag problem så kan den ekonomiskt smitta av sig till andra företag.
Men visst, det kanske är befogat att gå ned 6% på stora bolag i Sverige som inte har något med oljan att göra.

Däremot så handlar det om rädsla och flockbeteende, vi såg stora rörelser nedåt och personer blir rädda och börjar sälja allt dom har för att få ut det i pengar och rädda det som finns kvar. Detta påverkar alla bolag då det är mycket fonder som säljs och fondförvaltarna måste sälja ut det som krävs för att täcka utflödet, då kommer alla aktier att påverkas då det blir stora utflöden.

Som sagt, rädsla och flockbeteende är det som driver ned börsen.