Varför tar du inte flyget?

Jag lever i ett distansförhållande sedan över 13 år tillbaka. Jag har under alla dessa år ofta fått frågan hur jag pallar med att åka tåg och varför jag inte tar flyget. Nu triggades jag i en annan tråd att faktiskt ställa upp lite räkneexempel med hårda siffror och inte slentrianvifta bort det som sägs.

Jag beställer resa långt i förväg normalt, för att hålla kostnaden så låg som möjligt, men för att få ett få mer rimliga och rättvisa siffror tog jag nu en normal reshelg för mig där biljetterna är släppta sedan ett bra tag tillbaka med avresa under förmiddagen på fredagen och hemresa under förmiddagen på måndagen. Min exempelhelg är 25-28 november 2022.

Först citatet som fick mig att börja räkna:

Men när det var tvärtom sa folk att de valde flyg för bekvämligheten och då fick det hellre ta lite längre tid till och från flygplatsen. Så liiiiiite mental bokföring är det allt va’? :slight_smile:

tåg: (tur och retur)
hemmet <-> stationen med buss = 60 minuter (56 kronor)
tid buss <-> tåg = 30 minuter
tågresa = 8 timmar, 30 minuter (1100 kronor)
tid tåg <-> buss/tunnelbana = 20 minuter
tunnelbana och/eller buss = 40 minuter (78 kronor)

totalt: 10 timmar, 40 minuter (kostnad 1234 kronor)

flyg: (tur och retur)
hemmet <-> Sturups flygplats med bil = 60 minuter (120 kronor + parkering 399 kronor)
tid bil <-> flyg = 80 minuter (inkl parkering, säkerhetskontroll, incheckning)
flygresa = 120 minuter (1251 kronor)
tid flyg <-> tvärbana/Pendeltåg = 60 minuter
SL-resa 100 minuter (i fallet Bromma) 150 minuter (om Arlanda) (78 kronor)

totalt: 7 timmar eller 7 timmar och 50 minuter (1848 kronor)

Vinsten är alltså ca 3 timmar totalt och de timmarna extra kostar ca 200 kronor styck. Då har jag inte räknat med det faktum att jag kan jobba på tåget med nätuppkoppling och tillgodoräkna mig minst totalt åtta timmars jobb. Dessutom bokar jag ofta mycket billigare än så.

Jag fattar att alla inte har samma arbetssituation eller att andra självklart bor på andra ställen, men att inbilla sig att flyget är så mycket enklare och billigare känns som en sanning med modifikation, för att inte säga skröna.

Förseningar säger ni? Visst, det händer. För egen del tar jag höjd för det och jobbar vidare, så det är ingen tidsförlust. Blir jag väldigt sen får jag dessutom stålar tillbaka.

Nu reser jag med lätt ryggsäck eftersom jag har det mesta på plats, men det händer att jag också bär ett stort lass skivor eller en synt åt endera hållet och det är inte inkluderat i priser eller bagageincheckningstider/-försäkringar/viktpriser på flyget.

Min slutsats blir att en del verkar uppskatta tiden med väntande mer än själva resandet.
Hit me with invändningar och frågor. (Men köp nu inte alla mina biljetter i vinter. :rofl: )

32 gillningar

Är du min tvilling? Är helt med dig i både tänk, upplägg och planering. Dessutom är det ju skönt att åka tåg. Luta sig tillbaka, ha något bra i hörlurarna och spana ut över landskapet man susar igenom.

19 gillningar

Tack för editeringen @janbolmeson - jag fattade inte riktigt vad koden ville med sitt liv. :slight_smile:

Efter 13 år kan jag varenda rälsskarv och vet att min mobiltäckning efter Norrköping suger, vilka vagnar som har kass korglutning eller trasigt eluttag vid sätet, men ja, i övrigt gillar jag tåg fortfarande. :smiley:

2 gillningar

Oftast när jag flyger så är det till USA så min uträkning på tåg/buss - båt - buss till USAs västkust kommer nog se annorlunda ut både tids- och kostmässigt :slight_smile:

3 gillningar

Men ganska få brukar å andra sidan ifrågasätta ditt val av färdmedel va’? :wink:

2 gillningar

Inga invändningar, tyvärr :wink:. Reser inte särskilt ofta längre sträckor men tycker att det är väldigt mycket trevligare att åka tåg än att flyga, man slipper alla flygplatsmoment och - framför allt - man får sköta sig själv.

Blir oftast nattåg norröver för vår del när vi reser, funkar finfint även nu med småbarn. Finns den möjligheten på din sträcka? Jag jobbar tyvärr uruselt på tåg, men det är väl också en vanesak kan jag tänka mig.

1 gillning

Inte jag, tycker väntandet är väldigt jobbigt. Så jobbigt att jag har gått 3km istället för att vänta på bussen, vilket gjorde att jag kom fram senare.

Samma med flyg, kan inte slappna av förrän jag sitter på min plats i planet, väl där gör det mig inte så mycket ens om det blir förseningar med avgången.

4 gillningar

Har kommit till samma slutsats när det gäller resor Malmö - Stockholm. Tåg har fler fördelar än flyg - men - jag upplever tåg dyrare. Däremot är nattåg underskattat.

4 gillningar

Brukar så gott det går ta nattåget istället.

Känslan av att vakna utvilad på morgon vid min destination är underskattat på arbetsresor. Sen så tar man natttåget hem igen.

Tänker på samma sätt när jag reser privat men där blir priset på natttåg ungefär samma summa som en hotellnatt. Lätt värt priset att kunna resa under sovtid och ankomma resmålet utvilad för en heldag med utflykter.

1 gillning

Beror förstås på vart man ska åka. De flesta ställen jag flyger till tar mycket längre tid med tåg eller bil än flyg och blir också mycket dyrare.

Enda undantaget jag kan komma på är till Oslo då bilen är ett bra alternativ till flyget men kanske inte heller bra för miljön. Tågresa går bort då spårarbeten de senaste åren har gjort tågresande till Oslo alltför krångligt.

Absolut stämmer det för inrikesresor i södra halvan av Sverige men för resor i resten av världen kan man nog inte säga att det är en skröna att flyget är billigare och enklare.

Håller med, tågresan är bekväm men löjligt dyr, ofta när jag kollar är det mer än dubbelt så dyrt.
Räknar man med alla bonusresor man kan göra p.g.a av amex eller liknande är flyget oslagbart (ur ett prisperspektiv).

3 gillningar

Det är korrekt!

Jag flyger bara när jag absolut måste. Inte av miljöskäl utan för att flyga i sig är en helt horribel användarupplevelse. Jag har nog aldrig varit på en flygplats där jag tänkt. “Denna flygplatsen var tydlig med vart jag skulle” eller “detta var en trevlig resa” eller “man sitter ändå ganska bekvämt här”

Jag är 100% okej med att allting kostar 3x vad det gör utanför flygplatsen. Jag betalar gärna 35 sek för 15 cl coca cola på flyget men herre min skapare vad jag hatar att flyga. tåg däremot kan vara rätt trevligt om man får bra platser.

9 gillningar

När man sitter i Cathay Pacifics lounge på Heathrow med ett glas Champagne är det ändå ganska trevligt, tycker jag.

5 gillningar

Ska jag vara ärlig var det så länge sedan jag flög att jag var fattig då. Så det kan absolut ha påverkat min upplevelse. hur mycket bättre blir upplevelsen om man faktiskt spenderar lite pengar?

1 gillning

Bubbel dricker jag hellre hemma! :smiley:

1 gillning

Väldigt mycket bättre, tycker jag.

Enda gången jag kan påminna mig att jag ens har funderat på miljöpåverkan när jag har suttit på flyget var när jag satt med ett glas Champagne långt fram på övervåningen i en A380 på väg till Miami. Helt vansinnigt egentligen hur mycket mera plats man får om man betalar lite, nej mycket, mera för biljetten.

1 gillning

Smakar kanske godare hemma men om alternativet är Champagne eller inte så väljer jag Champagne.

På flyget smaker det sämre än på marken men alltid hellre Champagne än inte Champagne.

2 gillningar

Skulle vilja brodera detta på en tavla och hänga upp på kontoret.

4 gillningar