Jag lever i ett distansförhållande sedan över 13 år tillbaka. Jag har under alla dessa år ofta fått frågan hur jag pallar med att åka tåg och varför jag inte tar flyget. Nu triggades jag i en annan tråd att faktiskt ställa upp lite räkneexempel med hårda siffror och inte slentrianvifta bort det som sägs.
Jag beställer resa långt i förväg normalt, för att hålla kostnaden så låg som möjligt, men för att få ett få mer rimliga och rättvisa siffror tog jag nu en normal reshelg för mig där biljetterna är släppta sedan ett bra tag tillbaka med avresa under förmiddagen på fredagen och hemresa under förmiddagen på måndagen. Min exempelhelg är 25-28 november 2022.
Först citatet som fick mig att börja räkna:
Men när det var tvärtom sa folk att de valde flyg för bekvämligheten och då fick det hellre ta lite längre tid till och från flygplatsen. Så liiiiiite mental bokföring är det allt va’?
tåg: (tur och retur)
hemmet <-> stationen med buss = 60 minuter (56 kronor)
tid buss <-> tåg = 30 minuter
tågresa = 8 timmar, 30 minuter (1100 kronor)
tid tåg <-> buss/tunnelbana = 20 minuter
tunnelbana och/eller buss = 40 minuter (78 kronor)
totalt: 10 timmar, 40 minuter (kostnad 1234 kronor)
flyg: (tur och retur)
hemmet <-> Sturups flygplats med bil = 60 minuter (120 kronor + parkering 399 kronor)
tid bil <-> flyg = 80 minuter (inkl parkering, säkerhetskontroll, incheckning)
flygresa = 120 minuter (1251 kronor)
tid flyg <-> tvärbana/Pendeltåg = 60 minuter
SL-resa 100 minuter (i fallet Bromma) 150 minuter (om Arlanda) (78 kronor)
totalt: 7 timmar eller 7 timmar och 50 minuter (1848 kronor)
Vinsten är alltså ca 3 timmar totalt och de timmarna extra kostar ca 200 kronor styck. Då har jag inte räknat med det faktum att jag kan jobba på tåget med nätuppkoppling och tillgodoräkna mig minst totalt åtta timmars jobb. Dessutom bokar jag ofta mycket billigare än så.
Jag fattar att alla inte har samma arbetssituation eller att andra självklart bor på andra ställen, men att inbilla sig att flyget är så mycket enklare och billigare känns som en sanning med modifikation, för att inte säga skröna.
Förseningar säger ni? Visst, det händer. För egen del tar jag höjd för det och jobbar vidare, så det är ingen tidsförlust. Blir jag väldigt sen får jag dessutom stålar tillbaka.
Nu reser jag med lätt ryggsäck eftersom jag har det mesta på plats, men det händer att jag också bär ett stort lass skivor eller en synt åt endera hållet och det är inte inkluderat i priser eller bagageincheckningstider/-försäkringar/viktpriser på flyget.
Min slutsats blir att en del verkar uppskatta tiden med väntande mer än själva resandet.
Hit me with invändningar och frågor. (Men köp nu inte alla mina biljetter i vinter. )