Varför tjänstepension som egenföretagare istället för utdelning/träda?

Jag försöker förstå logiken kring tjänstepension som egenföretagare och tar gärna emot input från er som kan detta bättre.

Jag är 27 år och driver eget AB. Pension är inget område jag känner mig särskilt trygg i ännu, så jag försöker resonera mig fram.

Min spontana fråga är:

Varför ska jag som egenföretagare betala in tjänstepension, där bolaget behöver betala särskild löneskatt på 24,26%, när jag potentiellt istället kan ta ut pengarna som utdelning med 20% skatt — eller i framtiden via träda/exit med cirka 25% skatt?

Som jag förstår det beskattas pension dessutom som inkomst när den väl tas ut i framtiden. Då känns det vid första anblick som att tjänstepension kan bli skattemässigt mindre attraktivt än att behålla kapitalet i bolaget och senare ta ut det via utdelning eller träda.

Jag förstår att det säkert finns fler aspekter än bara skatten, till exempel riskspridning, skyddat pensionskapital, disciplinerat sparande, framtida marginalskatt, löneunderlag, brytpunkter och så vidare.

Men om man förenklar frågan till:
“Vad är den egentliga fördelen med tjänstepension för en egenföretagare, jämfört med utdelning eller ett framtida träda-upplägg?”

Hur brukar ni tänka?

Är tjänstepension främst relevant om man redan maximerar utdelningsutrymmet, vill få bort pengar från bolagsrisk, eller om man tror att beskattningen vid pensionsuttag blir låg?

Tacksam för input — jag försöker förstå vad jag missar.

Enda fördelarna som jag ser det är att den oftast är enskild egendom vid separation, du tar bort risken att företaget behöver använda pengarna vid skadestånd. Annars finns få argument att köra tjp som egenföretagare

2 gillningar

Det handlar ju en del om att trygga framtiden också.

Har du diciplin nog att inte röra dem privata pengarna du tar ut så behöver du inte spara till tjänstepension. Sen finns det ett upplägg där du kan skriva ner inkomstskatten om du inte har tjänstepension utan istället avsätter privat pension.

Ja exakt, det är ungefär så jag också resonerar.

Det behöver ju inte betyda att TJP är fel, men jag tänker att man ska vara tydlig med varför man gör det. Är det för skattens skull, eller är det mer för att få bort pengar från bolagsrisk, få försäkringsskydd, eller låsa in pengar till pension?

Spontant känns TJP mer självklart när en arbetsgivare betalar den åt en. När jag själv är både ägare och “arbetsgivare” blir det lite annorlunda, eftersom varje krona konkurrerar med utdelning, investering i bolaget eller ett framtida träda-upplägg.

Jag stör mig redan tillräckligt på arbetsgivaravgifter och liknande, så jag vill gärna förstå vad jag faktiskt får tillbaka innan jag frivilligt låser in mer pengar i pensionssystemet.

Ja, jag köper det resonemanget.

Trygghetsdelen är absolut relevant. Har man svårt att låta pengarna vara ifred kan TJP vara ett bra sätt att faktiskt säkra pensionen. Men om man har disciplinen och ett tydligt mål, t.ex. FIRE, då tycker jag att man behöver vara ganska konsekvent i sitt upplägg.

Då blir frågan mer matematisk: vilket alternativ ger bäst förväntat utfall efter skatt, avgifter, inlåsning och flexibilitet?

Avdrag för privat pensionssparande kan säkert vara intressant om man saknar tjänstepension, men även där får man ju väga avdraget idag mot att pengarna låses och beskattas som pension senare.

Så spontant tänker jag att TJP/privat pension främst vinner på trygghet och disciplin, medan utdelning/träda/bolagssparande kan vinna på flexibilitet och kanske skatt — beroende på ens situation.

Många beräknar ju sin FIRE med tjp. Så man kommer t.ex fram till att man kan gå FIRE när man är 55 med det kapitalet man har ihop så täcker TJP och Almänn pension upp när man når den åldern.

Men det är nog också för att många har anställning.

Som egenföretagare är det ju också rimligt att behålla kapital i bolaget och fortsätta betala ut lön efter att man gått FIRE, för att behålla sjukpenning grundande inkomst och fortsätt bygga alm pension. Samt kunna ta bostadslån etc vid behov.

Det finns en del bra försäkringar som ofta kommer paketerade tillsammans med tjänstepension.

Typ sjukförsäkring, premiebefrielseförsäkring etc. som kan fortsätta ge dig kompensation om du blir sjuk eller skadar dig och inte längre är fullt arbetsför.

Möjligen kan det vara argument för att ha det.

Jag gillar i alla fall tanken av att det fortsätter att rassla in mycket pengar till tjänstepensionen även om jag skulle bli sjuk och ej arbetsför permanent, men det är då som vanlig anställd så jag har inget alternativ.

Det går i och för sig att bara teckna försäkringar separat men jag vet inte hur priserna blir beroende på om man även tecknar tjänstepension eller inte.

1 gillning

Ska vara ärlig och rak:
Jag är mycket tveksam till denna model.

Ett par kontrings frågor är:

1. Ska jag bygga min ekonomi för ett “kanske-scenario” ? sjukpenning & bostadslån m.m? jag är 27 år gammal idag, har bättre “win-ratio” om jag planerar för dom scenarion i förväg.
  2. Ja det må vara sant att folk räknar in sin TJP i sitt “FIRE” nummer. Men om det är caset, varför inte bara räkna med det i ditt 20% utdelnings scenario, kontra 24,26% särksild löneskatt + inkomst skatt scenario? Alltså är det inte mer skatteeffektivt att bara spara pengarna i bolaget istället för att ta ut TJP?

Det kan vara så att du är något på spåret.
Jag letar efter ett “käft-smälls-argument” som får mig att förstå varför jag har fel.

Försäkringar kan vara anledningen men känns inte riktigt “good-enough”

Jag kan idag teckna flera föräskringar privat men väljer att avstå, varför skulle det vara rimligt att börja betala TJP försäkringar helt plötsligt?

Förstå mig rätt jag är jätte tacksam för alla svar i tråden men det är inte till räckligt “shut up and take my money” svar?

Jag tycker att du ska prata med några olika aktörer som erbjuder både tjänstepension och försäkringar och utmana dem med frågorna du ställer här.

De kanske kan ge så pass bra rabatter på hela paketet inkl. tjänstepension att det blir mer värt det än att styckköpa försäkringar?

Alternativt får du åtminstone svar på om du resonerar rätt eller inte.

1 gillning

Jag ska höra med SEB, Avanza och ev. nån mer.

Jag återkopplar i tråden :grinning_face:

1 gillning

Finns många skäl. En stämning från kund på dåligt råd du gett kan äta upp ditt kapital i bolaget, men inte tjp.

1 gillning

Ett bra alternativ är att göra både och. Avsätt till tjänstepension men kanske mindre än vad andra gör och spara resten i bolaget. “Både och” är en bra kompromiss i många frågeställningar.

Avkastningsskatten på pension är fördelaktig och om bolaget ska ligga i träda så kan det vara bra att ha tjänstepension att plocka under den tiden.
För de flesta kostar det också en del pengar att ha bolaget passivt. Den kostnaden är nästan fast så det beror lite på hr mycket pengar du kommer att ha.
Hur skatterna ser ut om 30 år vet vi inte men just nu har du nog rätt i att det är bättre att bara ha kvar pengarna i bolaget.

1 gillning

Jag funderade mycket på detta för några år sedan. Det slutade med att jag starta ett holdingbolag med målet att skyffla så mycket pengar som bara går dit.

Jag tycker att upplägget med ett holdingbolag skapar en mycket större frihet. Jag måste framförallt inte vänta tills 55 innan jag börjar plocka ut pengar. Även arvs mässigt upplever också jag att det är mycket tydligare.

1 gillning

Vi vet inte hur skattereglerna kommer att se ut i framtiden.

Kanske kommer det inte gå att ta utdelning så fördelaktigt i framtiden. Kanske plockas möjligheten till träda bort. Kanske ändras beskattningen för tjänstepensionen.

Att spara både i företaget och i tjänstepensionen är en sorts försäkring mot att det ena men inte det andra alternativet försämras.

1 gillning

Om det skulle komma indikationer på att försämrade möjligheter för uttag så finns möjlighet stoppa in en del av kapitalet i en tjp senare. Än så länge har det väl till och med förändrats till det bättre med högre lägsta belopp för utdelning och kortare trädatid.

Man måste alltid omvärldsbevaka och vara beredd på att agera för sitt eget bästa, ingen annan kommer att göra det åt dej.

Jämförelsen haltar lite eftersom de pengar du använder till utdelning/träda först beskattats med bolagsskatt, vilket tjänstepensionen (precis som lön) inte har.

3 gillningar

Du har 24,26% särskild löneskatt på pension på det när det sätts av till pension, så det blir ju skatt direkt vid avsättning precis som med arbetsgivaravgift och källskatt på bruttolön.

Sen drar det i och för sig ner resultatet i bolaget en del så att bolagsskatten blir lägre.

Som du säger lär man nog köra beräkningen hela vägen inkl. bolagsskatt för att få det rätt.

Det här stämmer inte vid separation som företagare som jag förstått, åtminstone inte alltid. Eftersom du själv äger firman och förfogar över TJP så brukar den ingå i bodelningen, åtminstone var det slutsatsen jag drog när jag läste på för några år sen.