Varför vill folk ha en Tesla?

Nej. Vad är det du egentligen frågar?

1 gillning

Jodå, men det fungerar ju bara om det finns någon som faktiskt gör det.

Edit//
Eller ja… I kraschen som skedde i höstas så kunde offren inte ta sig ur. Förbipasserande krossade en ruta för att rädda en eller om det var två av fyra?

Tittade nu snabbt och Tesla Model 3P verkar kosta typ 660 tkr.
Spontant skulle jag säga att Tesla Model 3 AWD för 585 tkr :slight_smile:
Men annars utan att ha kollat mer än 10 min:
Hyundai Ioniq 5 AWD för 590 tkr
Hyundai Ioniq 6 AWD för 590-630 tkr
Kia EV3 AWD för 510-590 tkr
Kia EV6 AWD för 630-710 tkr
Volvo EX30 AWD för 560 tkr
Polestar 2 AWD för 610 tkr

För 660 000 hade jag personligen tagit ID7 Tourer GTX då jag gillar kombi är väl visserligen 40 tkr extra för den men undrar om inte det finns prutmån hos VW. Då killgissar jag här då jag inte själv kunnat motivera att lägga 500 000 kr+ på en elbil.
Du kör ju tex en rätt fin E-klass kombi med något år på nacken för typ 300 tkr. Blir mkt soppa för 200-300 tkr

1 gillning

Alla tänker ju olika, men angående det där tänker jag:

Inte liten för en mellanklassbil, behöver man en stor bil får man titta på en större biltyp.

Inte så dyr jämfört med andra 500 hästars 4-hjulsdrivna elbilar.

Samma där

Inte om man bor nära en.

Andra prestandabilar med 20 tummare är inte heller speciellt tysta, men nya M3P är nog bland de tystaste.

Kanske vanesak, annars får man skaffa en S3XY stalk tex.

Tror ingen självkörning fungerar bra i vinterklimat tyvärr.

Tyvärr vanligt på alla bilar.

Hinner inte skriva mer men sista punkten är intressant. Där ser man 2 helt olika grupper bilförare. En grupp som gillar att åka i komfort med farthållare och inte ser någon finess alls med prestanda. En annan grupp som kör aktivt och där varje hästkraft är uppskattad, mindre intresse av självkörning om det inte är kö.

Jag använder absolut all effekt vid varje resa, kan inte bli för mycket.

Så jag har iaf inte hittat något alternativ till en ny M3P, IONIQ 5N känns för extrem, NIO/XPENG/POLESTAR/ZEEKR osv är dyrare, oprövade och mindre smidiga.

Sen är det ju lättare om man har flera bilar i familjen och inte behöver ha alla funktioner i en och samma bil.

1 gillning

Du skriver att du aktivt avstår från att köpa Tesla pga du tycker att Musk är en skithög. Jag antar att du har full koll på hur det ser ut med skithögsfaktorn hos andra bilmärken och annat, annars faller det ju rätt platt.

Fast nej, det gör det inte. Inte utifrån.

Inifrån går det men tillvägagångssättet är olika beroende på modell och ifall det är fram eller bak. Det är verkligen inte optimalt.

Jag gillar elbilar, haft Tesla M3, Bmw i3 har nu model Y och en Volvo C40.
Tesla körde bra ränta förra året, de har bra laddmöjligheter.
Bra räckbvidd. Infotainment med app överlägsen.
Sjysst ljud. Jag tycker bilarna är snygga.
Vid problem kan en ranger komma ut till bilen och reparera.
Visst finns det lite nackdelar, fjädringen, komfort till exempel.
Allt detta gjorde mig till förespråkare av dessa bilar.

2 gillningar

Du gör en rejäl tankevurpa nu. Logiken haltar. Undviker du att umgås med alla människor för att den du väljer att umgås med kan vara en mördare? Såklart inte. Undviker du att umgås med en person som du vet är en mördare? Såklart. Är det fel att undvika mördaren för att du inte tagit reda på vem av alla andra människor som också är mördare? Såklart inte.

Om man vet att en person, ett klädmärke, ett bilmärke etc etc etc står för något som du inte står för / inte vill sponsra, är det det rimligt (för att inte säga logiskt…) att du väljer inte konsumera dessa produkter. Det gör dig inte skyldig att göra någon slags due diligence på hela mänskligheten och alla företag däri.

6 gillningar

Om det är viktigt för mig ser jag till att ta reda på de jag faktiskt umgås med inte är mördare. Det räcker ju faktiskt.

Men visst har vi alla ett visst mått av hyckleri när det kommer till vad vi köper/eller inte köper. Grejen är att Musk förmodligen är långt ifrån den värsta skithögen, vi har ju massor av kineser som äger bilmärken bara till att börja med.

Det är ju ännu värre än vad jag trodde. :scream:

Jag fattar inte hur infotainment, app och Elon kan vara huvudämnena i denna tråd snarare än byggkvalitet och säkerhet. :sweat_smile:

Kanske är det för att du inte har så mycket erfarenhet med bilar som du tänker så? Liknande tramsig mekanik finns tyvärr hos BMW, Chevrolet och Ford. Förmodligen fler.

Statistik visar att Tesla gör säkra bilar. Det är okul att krocka med vilken bil som helst. Och även om bränder är ovanliga (ovanligare än förbränningsbilar) så är det typiskt super-okul att sitta i en brinnande elbil oavsett märke.

2 gillningar

Gör den verkligen det?

https://www.roadandtrack.com/news/a62919131/tesla-has-highest-fatal-accident-rate-of-all-auto-brands-study/

Som gör att jag värderar säkerhet och byggkvalitet högre än lull-lull menar du? :wink:

Edit//
Hur är det med redundans i Teslas bilar? Räcker det med ett kabelbrott (per dörr?) på fel ställe för att det inte ska gå att öppna dörrarna med den primära knappen?

2 gillningar

De har ju två sätt att öppna dörrarna på, så bra redundans antar jag. :wink:

Men oavsett om det är ett bra eller dåligt system, att inte kunna öppna bakdörrarna i en bil inifrån är väl inte så ovanligt? Varken i bilar med endast framdörrar eller bilar där barnlåset är aktiverat går det ju att öppna bakdörrarna i.
Jag har inte sett något enormt drev om faran med att aktivera barnlåset, men jag kanske bara inte varit uppmärksam?

2 gillningar

Speciellt om man kör Tesla där man i USA statiskt sätt har störst risk att dö när en olycka sker.

It found Tesla has the highest fatal accident rate of all car brands in the US, followed by Kia, Buick, Dodge and Hyundai.

https://www.news.com.au/technology/motoring/motoring-news/tesla-slammed-in-safety-report/news-story/6b506d7d0665f7bf779e41ddd4915b6a?amp

https://www.roadandtrack.com/news/a62919131/tesla-has-highest-fatal-accident-rate-of-all-auto-brands-study/

1 gillning

Det har inte varit något enormt drev gentemot Teslas dörrar heller. :joy: Men det finns några av oss som tycker att det är viktigt att man kan öppna bilens dörrar även om den inte har ström.

Ska köpa en nödhammare i julklapp till alla jag känner som kör Tesla. :joy:

Jag trodde vi pratade om säkerhet och inte kvalitetskontroll? Det är ju helt olika saker.

Min fråga om din brist på erfarenhet av bilar var menat i all välmening och jag försökte inte ironisera eller så. Men det är tydligt att du drar slutsatser utan att jämföra och utan kunskap i ämnet. Ledsen om det sårade dig.

Du tänker att byggkvaliteten inte påverkar säkerheten i bilen? Njae… :sweat_smile:

Detta har inget med säkerhet att göra utan nu försöker du ju bara provocera. Det finns väldokumenterad korrelation mellan snabba/sportiga bilar och olyckor. Det är delvis därför dessa bilar är relativt dyra att försäkra.

Det finns en organisation som gör krocktester på bilar. Råder alla som är seriösa att titta på datat de publicerar.

För 10 år sedan provkörde jag en Tesla och blev frälst pga att den gick tyst, accelererade snabbt och kändes innovativ, dvs nytänkande plus en elbil som var sportig. Nu är det inte så unikt längre, ser det mest som att det numera är ett politiskt ställningstagande för Musk och Trump. Så nej tack!

2 gillningar

Det är knappast status längre, det var lite roligt när man körde första 3:an 2019.
Så absolut ej status eller komfort numer.

men om du är bilintresserad som jag så vet du att den är snabbast kanske. Plus absolut mest energieffektiv i förhållande till packutrymme.

Tex sköna E-tron drar 30-50% mer energi när man kör den.
Tesla - där kan du lita till 100% på att du kommer till målet om bilen säger det.
Tar du tex en Peugeot 208 så får du dela räckviddsmätaren med två.

Ingen service. den är slopad. Behövs ej för att behålla vare sig andrahandsvärde eller garantin.
Så ungefär detta:
-Snabb
-snål
-gigantiskt utrymme
-bäst UI av alla bilar, fossiler inkluderat…
-Laddinfrastruktur
-App
-lätt att få reparation utan att åka nånstans

• bilen hör vad man ber om när man talar med den. (funkar dåligt på andra bilar)
  • bra kameror
  • Live camera (man kan övervaka omgivningen, tex lapplisor, helt oslagbart)
  • Dog och campmode, varför har andra bilmärken INTE det? (har man djur så går i princip alla andra märken helt bort)

Sen tycker jag att man kommer fram mer utvilad i en Tesla än andra bilar. Särskilt i mörker är det grymt skönt att inte ha massa displayer framför sig när man kör.

Jag tycker dock Y är hård över små gupp. har kört Tesla över 5år men kör just nu V8.

Det är egentligen inga andra elbilar som funkar bra - ännu. Många bilar har tex laddluckan på fel ställe. Hur dumma kan de vara liksom. Man MÅSTE sätta laddluckan vänster bak för att det skall funka bra att ladda på långresor.

1 gillning