Varit illojal mot min investeringsstrategi

Hej!

Jag har följt Rika tillsammans i ca 1,5 år nu och har blivit väldigt inspirerad av sparupplägget med passiva indexfonder och jag förstår att det som småsparare är omöjligt att överprestera mot index över tid.

Jag har sparat länge och försiktigt, så jag har hamnat utanför marknaden ett antal år med sparkapitalet på konto med insättningsgaranti.

Före Corona kraschen hade jag hunnit sätta in ca 200 tkr i Lysa och 100 tkr i Länsförsäkringar global. Jag förstod att det var ett troligt bra tillfälle att öka på sparandet i Lysa och globalfonden. Volatiliteten gjorde dock att det var svårt att veta till vilka kurser man köpte och i samband med att det blev strul med Spiltans räntefonder på Lysa kändes det svårt att fortsätta lägga in stora belopp i Lysa just då.

Istället gav jag mig in i att investera i enskilda aktier, som var lättare att få koll på kurserna på med den volatilitet som var, trots att det egentligen gick emot min ursprungliga investeringsstrategi. Jag köpte, med klumpen i magen, värdebolag och investmentbolag, men även andra bolag där jag förstår och känner till verksamheten. Med det bottenläge som var kändes det som att mycket var köpvärt och skulle gå upp igen, vilket det även har gjort i min portfölj.

Det som skaver är att jag egentligen har gått emot min investeringsstrategi och nu har en mycket högre andel av mina investerade pengar i enskilda bolag istället för i passiva indexfonder, som var avsikten från början. Jag inser till fullo att jag inte kommer kunna fortsätta att ha denna utveckling som jag haft nu på väg upp ur krisen och vill säkra upp det kapital som jag faktiskt fått ihop under detta år.

Jag har även fortsatt att spara i Lysa och i indexfonder också nu under året, så även där rullar sparandet på som jag tänkt. Ligger fortfarande med en kassa på ca 40 %, men kan inte på grund av rädsla lägga in allt på en gång, då jag slitit ihop mitt kapital under många år.

Jag undrar helt enkelt om jag ska ligga kvar som jag gör eller om jag ska ombalansera och flytta över de pengar som idag ligger i enskilda bolag till något annat sparande? I dagsläget har jag en miljon i indexfonder, en och en halv miljon hos Lysa, 200 tkr i guld samt ca två miljoner kr i aktier i 25 stycken olika bolag. Jag är 45 år gammal och har för avsikt att sluta lönearbete inom 10 år och leva av mitt kapital hemma på mitt lilla skogsbruk, som är avbetalt och klart.

Tacksam för kloka råd och tips.

Mvh Vilda

2 gillningar

Det du kallar för “investeringsstrategi” är en modell av hur du vill agera. Du har nyggt upp den här modellen bserat på kunskap som du samlat på dig, och du har kommit fram till hur din portfölj bör se ut.

Nu har du gjort avsteg från modellen och det är fine, man agerar inte rationellt (eller i det här fallet har du ju varit rationell på det sätt du upplevt är rätt, det är också fine).

Men din modell är det väl inget fel på? Alltså är det värt att gå tillbaka till modellen och se till att din portfölj ser ut så som du har tänkt att den ska se ut

“Kill your darlings”, “the past is in the past”, osv.

Snabbt svar: för att få ner andelen högrisk-instrument (enskilda aktier) till vad jag anser vara lagom nivå så skulle jag sälja av ca 75% (dvs bara behålla ca 500.000kr) av dina enskilda aktier och lägga det i Lysa eller indexfond.

1 gillning

Du är ju ändå relativt ung och har en rejäl krockkudde i form av guld, vilket gör att du kan ta högre risk. Hur stor katastrof är det om du måste arbeta fem år längre än du tänkt?