De mindre byggfirmorna här omkring har ingen brist på jobb, det är fortfarande minst ett års väntetid på att få tag i en snickare. Sen kanske folk inte kommer att starta så mycket större ombyggnationer och annat men någon arbetsbrist är det inte än så länge. Vi skrev avtal med en firma om utbyggnad i våras, väntetid till start ca 1 år. Enda fördelen är väl att priserna på material kanske sjunker något, men det är nog väldigt selektivt. Förra veckan höjdes priser på fönster med 7% hos lev, firman ringde och var mån om att få iväg en beställning innan detta.
/H
Efterhand som större byggprojekt minskar kommer de små byggfirmorna och enmansföretagen få allt mindre att göra.
Tror jag också. Förhoppningsvis försvinner vansinnesofferterna då också.
Det talas ibland om att inflationen är importerad.
Räntorna i världens största ekonomi USA har inte alls ökat i samma takt som inflationen.
Kolla figur 2 här:
För att skapa en återställning av inflationen krävs kraftigt höjda räntor, och då kommer en lågkonjunktur stå för hörnet.
Borde de snabbt chockhöja räntorna ich få ner inflationen, eller är bättre att låta det ta ett par år?
Jag postade en länk om det i en annan tråd. Enkelt sagt har USAs ekonomi inte råd att höja räntorna så högt som det skulle behövas för att bekämpa inflationen. Höjer de räntorna mycket mer kommer de skapa en kraftig recession i USA och inte nödvändigtvis lyckas få ned inflationen. Vilket inte vore bra öht.
och då blir det billigare att bygga och de med tillgång till kapital går in i matchen och sen börjar rörelsen uppåt igen?
Nej , inte säkert. Det beror nog mer på om det finns en affär att göra på att bygga dyra bostäder.
Med de prisökningar som varit har ju byggbolagen haft små incitament att kostnadseffektivisera sin produktion.
Många hantverkare som får extrajobb på sådana storproduktionsbolag kommer se att de inte har lika mycket att göra och därför kommer privatpersoner som söker mer “uddajobb” få det lättare att hitta villiga och rimligt prissatta offerter.
Leder inbromsningen till en stor arbetslöshet i byggsektorn så kan det få andra effekter också
Jag tror inte en hög arbetslöshet i den branschen påverkar kostnaden för att bygga nämnvärt.
Varsel sker över hela landet nu. Ser det överallt inom tillverkningsindustrin.
Främst konsumentprodukter.
Att byggindustrin inte påverkats nämnvärt än beror kanske på att det är många som gör energibesparande åtgärder. Både privat och företag.
De kommer klara sig på det ett bra tag framåt kanske. I alla fall minst till nästa höst gissar jag.
Seniora konsulter/högavlönade inom utveckling börjar också se sig om för nytt jobb. Min man jobbar med rekrytering inom den branschen.
Byggindustrin har inte så mycket i pipeline framåt. Det är pågående projekt i orderboken som driver nu.
Energibesparingsåtgärder är inte så stort som du tror. Det är dessutom mest privatpersoner. Värmepumpsinstallatörerna kommer tjäna stora pengar.
Jag tror vi kommer se en rejäl sysselsättningschock, speciellt i SE3 och 4 pga effekter inom handel, service och tillverkningsindustrin.
På den nivån att man undrar “hur fan gick det här till”. De jobben kommer dessutom inte tillbaka.
Grattis till Sverige, det blir 90-talskris igen.
Energipriserna måste ner och det fort som fan om det inte skall tippa helt.
Jag vill tacka för en väldigt bra artikel!
Den slutade med att konstatera att det finns en risk för att energipriserna gång på gång under 2020-talet kommer trigga igång inflation och ge följdverkningar på räntemarknaderna.
Jag tror författaren underskattar utbyggnaden av kärnkraft, grön energiförsörjning och energibesparande åtgärder.
Det löser sig inte innan denna vinter och nästa kan vara tuff oxå, men utbyggnaden av co2-neutrala energikällor kommer ge effekt på energipriserna (blir lägre) och inflationen (sjunker).
Skribenten är bosatt och ser världen från ett amerikanskt perspektiv. Därför skiljer det sig från våra lokala förhållanden (lyckligtvis).
En diskussion om “konsulter” känns rätt meningslös utan att precisera vad det är för typ av konsulter det handlar om nu när alla som hyr ut sig per timme verkar kalla sig för konsulter. Det blir lite som att tala om jobbmarkanden för “invandrare” utan att precisera om det är t.ex. läkare från Nederländerna eller en lågutbildade jordbrukare från Sudan.
Håller dock med om att det lätt kan bli så att man skjuter upp projekt (även om det kanske inte är ekonomiskt vettigt på längre sikt) och börjar många göra det samtidigt så sätter det så klart sina spår även hos “riktiga” konsulter.
Jag tror det blir mycket varsel framöver.
Visst, det råder arbetskraftsbrist, men det är annan typ av arbetskraft, andra industrier.
Varsel i flera branscher (industri, tillverkning, retail, etc) samtidigt som det kommer saknas arbetskraft i andra (IT och teknik, finans, etc.)
Tror att arbetskraftsbrist fortsätter inom IT, men hoppas att den mildras (elakt, jag vet…) då vi ju redan nu ser IT-företag dra ner.
Tror speciellt mindre företag som ej nått lönsamhet får det tufft om de inte har pengar på banken, men även HM drar ner 10% på sin it-personal nu!
Är det arbetsbrist inom IT? Jag trodde det fortfarande rådde arbetskraftsbrist, i alla fall vad gäller programmerare.
Och så slänger vi in lite väntade konkurser i mixen också… Detur representerar ju resebranschen och nu kläd- och detaljhandelsrepresentanten Indiska som väl vrit på fallrepet ganska länge de också:
Ledsamt att Indiska går i graven, anrikt företag som skiljer sig från många andra modebutiker.
Men tror de tappade många kunder för 5-10 år sen, när de satsade mer på minimalistiska enfärgade kläder, som alla andra kjedjor. Deras styrka var deras bohostil.
De har hittat tillbaka stilmässigt med nya VDn, men pandemin som första kris och nu med ökade omkostnader, så kom nog en smärtgräns.
Jag jobbar inom mekanikutveckling och har väl 1-2 rekryterare eller chefer från bland annat konsultfirmor som erbjuder jobb så hittills verkar det inte bromsa på den fronten, för att tillägga till ovan diskussion.
Electrolux
Samt Belid i Varberg