Vilka är argumenten för avrådan från företagsobligationsfonder?

Jan!
Jag vill gärna höra dina argument för total avrådan från Företagsobligationsfonder. Jag använder Spiltan Räntefond Sverige som komplement till nischbankkonto med insättningsgaranti. Jag är väl medveten om vad som hände Mars 2020. Som jag ser det är ränterisken mycket låg (ränteduration max. 1 år) , kreditrisken ligger ju främst i de 25 procenten High Yield. Likviditetsrisken kan ju uppkomma igen men om man inte måste ta ut kapitalet just då så återhämtar sig ju fonden ganska snabbt som ju var fallet 2020. Spiltan Räntefond Sverige ger ju ca. 2%. Ett bankkontos ränta ska ju reduceras med 30% (kapital skatt) så för en del av det “tryggare” kapitalet tycker jag att Spiltan Räntefond Sverige är ett acceptabelt alternativ.

Vitsen med ränteplaceringar är att de skall vara stabila när aktierna går dåligt. Men aktierna går antagligen dåligt för att de underliggande företagen har problem. Om många företag har problem samtidigt kommer några av dem att gå i konkurs och inte kunna betala tillbaka sina obligationslån. Det innebär att företagsobligationer går dåligt samma perioder som aktiefonder går dåligt och de ger därför dålig diversifiering.

3 gillningar

Precis, det är nästan samma sak som att köpa aktiefonder, eller det finns en korrelationen iallafall.

1. Företagsobligationer har VÄLDIGT positiv korrelation mot börsen.
  2. Räntan är för tillfället väldigt låg vilket gör att det är svårt att få lönsamhet på ränteinvesteringar idag.

Just Spiltan räntefond känns ändå som en av de bättre ränteinvesteringarna man kan välja, men jag skulle dock ändå föredra säkerheten på ett bankkonko.

1 gillning

Vad säger ni om AMF Företagsobligationsfond som alternativ till Spiltan räntefond?
Båda kostar 0,1%

1. Företagsobligationsfonder får väldigt låga kupongsräntor och allt dom får är från lite lägre rejtade dvs mera riskabla företag. Bästa bolag betalar typ ingenting i ränta idag, så fonderna måste köpa mera riskabla bolag för att få ens någon riskpremie - idag får fonderna i snitt typ 1% kupongsräntor före avgifter.

2. Räntorna är på väg upp så fonderna kommer antagligen tappa sina värden. Stiger räntorna ej, kommer fonderna fortsätta avkasta dåligt.

3. Går börsen eller hela ekonomin mot sämre tider kommer dessa fonder också rasa (eller som @GSverre sa kan företag tom gå i konken) och vad vill man göra då, sälja sina räntor och köpa billiga aktier, eller hur? Företagsobligationer är inte särskilt likvida under krisen, så fonderna rasar mera. Då vill man ha nåt som håller värdet eller tom stiger (tex långa statsräntor) och är likvidt samt tryggt (bankkonto).

All in all, superdålig symmetri: man kan knappt få bättre avkastning än på bästa bankkonton men kan förlora 5-10%.

Förresten, jag älskar företagsobligationsfonder. Ett av det finaste sätten att investera. Men marknaden är sönder så ser inget skäl att vara där just nu.

1 gillning

Nja, Spiltan Räntefond Sverige ger ju runt 2 % “netto” (minus schablonskatt på ISK) och det är ju dubbelt mot ett obundet nischbankkonto med ISG. Visst, den tappade 4,7% i mars 2020 men återhämtade sig relativt snabbt.
Jag vill nog påstå att riskmässigt ligger Spiltan Räntefond Sverige mellan rena räntefonder och aktiefonder.

1 gillning

Jep. Inga AAA/AA-rejtade lån, nästan 60% BBB, en tredjedel High Yield. Jättekul om en del av dom BBB-rejtade blir fallen angels… Är Finansinspektionen faktiskt enig med riskklassen två?