Vilka är dina viktigaste investeringsregler?

Ny onsdag! Låt oss denna veckan leka med investeringsregler som är sanna för dig i ditt sparande och investerande:

Exempel)

• Aktier ger högst avkastning på lång sikt
  • Aktier är bättre än räntor
  • Globala aktieindexfonder är bäst att investera i
  • Regelbundet månadssparande är bra
  • etc.
1 gillning

Viktigt för mig:

Om jag ska ligga 100% i aktiefonder, så måste det köpas när börsen är lågt värderad för att den långsiktiga avkastningen ska bli högre. Om börsen är högt värderad, diversifiera ordentligt mellan olika tillgångsslag för nya inköp.

1 gillning

Jag har ju fått den av dig men:

• 10% aktier för varje år pengarna kan vara i fred

Och så denna från John Bogle:

• Äg hela marknaden
1 gillning

Investera endast i sånt du tror kan klå inflationen med minst ett par procent (mindre än så, då är kontanter bättre). Ex så går räntefonder i princip bort för mig

Tänk alltid långsiktigt (>10år), oavsett om det är globalfonder eller lekaktier. Jag äger några Tesla-aktier i min lekhink, inte för att kunna göra snabba cash utan för att jag tror att de kommer att finnas kvar om 10 år

Försök inte maximera total avkastning. Jag köper inte mer Tesla, tvärtom: jag har sålt av lite allt eftersom för att behålla risken på rätt nivå. Mitt totala ekonomi liknar en 60/40-portfölj, fastän jag hade haft råd att ta mer risk

Se över tjänstepensionen så inte du (också) blir lurad med höga avgifter. På mitt nuvarande jobb hade jag TJP-fond med 1.5% i avgift i 10år, suck.

1 gillning

Mina sanningar kommer väldigt mycket härifrån Rikatillsammans men även från dumma misstag som jag själv gjort i min privatekonomi.

• Genomsnittlig avgift i varje enskild portfölj under 0,4%

• 10% aktier per år i sparhorisont

• Jag har ett isk där jag jag sätter in 10% av mitt totala kapital varje halvår för att investera i råvaror.

• Aldrig mer ta dåliga lån/skulder till skyhög ränta. Lesson learned!

• Flytta tjänstepension från tradionellt försäkring till fonder istället.

• Äg hela marknaden för att sprida risken

1 gillning

Jag börjar inser mer och mer fördelen med att ha låga avgifter. Jag har mestadels indexfonder men de aktiva fonder som legat över 0,4 svider när börsen går nedåt. Jag har varit lite negativ till LF indexnära men har förstått att den är bra på långsikt. Jag skall fokusera mer på att ha en strategi snarare än att jaga avkastning. Lekhinken vill jag har lite annat men jag titta efter aktiva fonder inom Kina men dock med så låg avgift som möjligt. Jag tror att huvuddelen av portföljen kommer att hamnar på ca 0,30% vilket jag tror är rimligt. Jag har bara hållit på i två veckor men jag lär mig fort. Tacksam för denna forum.

1 gillning

Det här är mina investeringsregler med återkoppling till mig själv från perioder när livet på börsen inte varit lätt och enkel. Jag har delat upp det i generella regler och per ISK. Jag sparar framförallt i olika indexfonder.

Investeringsregler:

• Kom ihåg hösten 2018 (OMX30 ner -17,5%, jag -12,6%), våren 2019 och coronavåren 2020. Det var ingen fara. Det återhämtar sig snabbt vid månadssparande
  • Var beredd på 50-60% nedgång. Blir det jobbigt, sluta logga in och sluta läs nyheter. Det funkar (UGL veckan). Ta bort appen (Corona)
  • Ombalansera en gång om året och/eller vid ± 5%-enheters avvikelse. Även vid uppgång! Behåll risknivån
  • Försök inte tajma. Månadssparande minskar fallet och ökar återhämntningshastigheten.
  • Vid en nedgång blir aktier billigare.

Avanza 90/10 portfölj - månadssparande

• Långsiktigt pensionssparande, 20 år
  • 10 000 kr/mån månadssparande
  • Månadsspara igenom en krasch
  • Ingen belåning. Håll 50% belåning på lägenheten och investera resten.

Avanza 60/40 portfölj - övrigt sparande

• Försök inte tajma, köp när det finns pengar. Våga köp i en krash. Köp breda indexfonder för att slippa välja.
  • Månadsspara i Avanza 60/40 portfölj igenom en krasch om det är jobbigt.

Aktier

• Utdelning. Tillgodose köpbehov. Kul.
  • Inte större än Avanza 90
  • Bara svenska aktier, pga kännedom, ändå global exponering, enklare bolagsrapporter
  • Max 5% av ett enskild bolag jmf med total andel aktier. Gäller ej investmentbolag.
  • Om aktiekontot underpresterar index över en rullande treårsperiod, sluta.
  • Det är svårt att välja, framförallt vid stora rörelsen (Corona). Låt det bara vara och nyspara i fonder.

Buffert

• Max 50 000 kr
  • Ca 5 000 kr/månad
  • Överspara inte
2 gillningar