Vilka ETF:er äger ni?

Verkar som ETF investeringar är verkligen den nördige investeraren

Konservativ byter sällan med anledning avgiften

Mina ETF

Passiva hinken

• Amundi Prime All Country World UCITS

Lekhink - mindre summa

• HANetf AuAG ESG Gold Mining UCITS

• L&G Multi-Strategy Enchanced Commodities UCITS

4 gillningar

Min portfölj

4 gillningar

Vanliga fonder inte många? Det räcker med ett global indexfond lol.

1 gillning

Ja det räcker i vissa fall, beror på vad man vill uppnå, och hur man anser att ens egna portfölj ska se ut. Använder man Lysa eller någon annan robot så har man ju de fakto ganska många fonder/etf:er också då varken Lysa eller Opti endast investerar i en global indexfond.

VWCE and chill

DNB Global Indeks S, ni simmar på djupt vatten :wink:

Huvudsakligen SPDR® MSCI World UCITS ETF (SWRD). Inkl inte tillväxtmarknader, men är den billigaste och mest optimala från ett skatteperspektiv där jag bor.

Huvudsakligen dessa 3:

Invesco FTSE All World, FWRA
Amundi Prime All Country World, WEBN
Avantis Global Small Cap Value, AVWS

1 gillning

Vanguard Total Stock Market VTI
Schwab US Dividend SCHD
Amundi Stoxx 600 LYP6
Vanguard FTSE Developed World VGVF

3 gillningar

Har lite ETF’er som är dyra/knepiga att ha som fonder

Nordnet:
Global X Uranium ETF USD Acc (URNU)
Franklin FTSE India UCITS ETF (FLXI)
UBS FS CMCI CmdtyCrry ExAgr SF USD A-a (UBF6)
VanEck Defense ETF A USD Acc (DFEN)

Kiwitrader:
iShares Physical Gold ETC (EGLN) - ZERO köpavgifter

Avanza;
Xetra-Gold ETC (4GLD) - mig veterligen fortfarande ingen årsavgift

1 gillning

SAVR Global by Vanguard eftersom den är så billig för att vara ETF, jag behöver inte oroa mig för courtage och valutaväxling.

Har tidigare ägt XACT Norden Högutdelande också, minns inte riktigt varför jag skaffade den och inte heller varför jag gjorde mig av med den. Det tillhör en period av mitt liv då jag pillade (ännu?) mer än jag gör nu.

2 gillningar

Hur gör du med utdelningarna från VT? Återinvesterar direkt eller väntar tills det är dags för större köp för att slippa extra courtage eller utan att återinvestera alls?

VT and chill är för övrigt en fantastisk portfölj.

1 gillning

Kör med utdelning istället för återinvestering av skattemässiga skäl. Här i det lilla alplandet där jag bor beskattas inte kapitalvinst för privatsparare, men väl utdelningar.

Ackumulerande fonder utgör tyvärr inget kryphål, den teoretiska utdelningen som fonden återinvesterar måste ändå skattas. För att slippa sitta med tabeller och räkna så kan jag, lättjefull som jag är, bara ta upp de faktiska utdelningarna i deklarationen.

Tanken är att låta pengarna sitta kvar på kontot och utgöra kombinerad buffert och torrt krut vid en eventuell krasch. Blir det för mycket som sitter oinvesterat så blir det antagligen ett enda större köp.

1 gillning

Än så länge bara två. Ville investera lite i försvar och kärnkraft. Hittade bara etf:er och utanför sverige där allt ska vara ESG.

HANetf Future of Defence UCITS ETF -
VanEck Uranium and Nuclear Technologies UCITS ETF

Tycker ETF:er är betydligt bättre än våra svenska fonder. Många fler bolag, låg avgift och ingen ESG. Men courtage och växlingsavgift blir ett hinder.

2 gillningar

Ja så är det. Dock verkar det hända lite på den fronten. SAVR har lägre courtage och lägre valutaväxlingsavgift. Avanza och Nordnet ska erbjuda valutakonton vilket visserligen inte tar bort växlingen, men man kan köpa och sälja samt få utdelning utan växling.

För min del är det primärt för att slipp ESG. Kostnaderna för handel gör också att man inte fipplar runt lika ofta

Jag har en del utdelande ETF-er och flertalet av dessa handlas på Xetra i euro men utdelningarna är ofta i USD. Hade utdelningen varit i euro så hade det varit smidigt med ett valutakonto då det varit enklare att använda utdelningen för att köpa nya ETF-andelar.

Edit: Jag såg nu att en av mina ETFer delar ut i euro.

Jättebra av SAVR. Hoppas fler aktörer följer efter och gör det billigare. Det behöver också gå att månadsspara utan att köpa hela andelar. Om det går att lösa. Den aktör som får till det öppnar upp en helt ny marknad för oss svenskar. Än så länge kör jag lysa för mitt huvudsparande.

1 gillning