Vilka fonder i Sparbanken KF ska jag välja?

Hej alla!
Jag är ny i detta forum och ny i investeringsvärlden, även om jag har läst på en del.

Jag har ärvt en större summa pengar och ska investera 500.000 kr till att börja med i Sparbankens kapitalförsäkring fonder, som är schablonbeskattad. Detta är det bästa alternativet för mig skattemässigt, eftersom jag bor i Danmark där skatterna är höga. Sparbanken är den enda banken jag får öppna en KF i, eftersom jag är kund där sedan tidigare. Det begränsar mig dock till fonder.

Sparbankens rådgivare har (via ett program tror jag) räknat ut vilka fonder som passar bäst för mg att börja med. Tror det var fem stycken, kan dock inte hitta förslaget inne på min nätbank, men det kvittar nog just här. Jag undrar om det inte är lite få fonder; att placera 500.000 kr i enbart fem fonder? Sedan vill jag höra om ni kan tipsa om fonder/fördelning? Robur-fonderna kommer jag att titta närmare på. Sedan är jag sugen på investment och skulle vilja investera i Spiltan investment också, även om avgiften är betydligt högre. Någon som har en kommentar till det? - Jag skulle egentligen gärna vilja investera i aktier i Investor Ab och ev. andra investmentbolag, men då får jag betala skatt på vinsten, antingen 27% eller 42% i DK… Och vad tror ni om Spiltan räntefond som en balansering?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Jenny

Har du funderat lite på vilken tidshorisont du vill spara till? Det styr lite hur man bör tänka kring fördelningen aktier/räntor. Man kan också dela upp i olika delar, se fyra hinkar-modellen på bloggen, för att ha olika tidshorisont och risknivå på de olika delarna,

Med ”rätt” fonder kan man få en bra portfölj med bara 1-3 fonder. Huvudrekommendationen på forumet brukar vara breda billiga indexfonder. Cirka 10% aktiefonder per år i sparhorisont och resten antingen i räntefonder eller sparkonto med insättningsgaranti och ränta. (Sparkonto beror på att ränteläget gör att många räntefonder med låg risk har dålig avkastning. Räntefonder med hög risk kan mer ses som aktiefonder när det gäller risk, avkastningar och svängningar.)

Hos Swedbank, antar att att den Sparbank du är kund hos har samma utbud, är mitt förslag för aktiedelen:
80% Swedbank Robur Access Global
10% Swedbank Robur Access Sverige
10% Swedbank Robur Access Asien
Om du har en sparhorisont på 10 år eller mer räcker dessa fonder bra som en start.

Fundera lite på hur mycket svängningar du kan ta. Det finns alltid en risk att fonderna kan gå ner 10%, 20% eller mer strax efter du köpt. Det du INTE ska göra då är att sälja i panik. Ett sätt att minska risken för dålig nattsömn och panikbeslut kan vara att ”månadsspara” in beloppet på 6-18 månader. Alternativt kan man gå in med t.ex. 50% på en gång och sedan ”månadsspara” resten.

Det är många tankar och funderingar när man plötsligt har mycket pengar som man vill investera. Kom ihåg att skynda långsamt. Det är helt ok att känna in vad du vill och hur mkt risk du är bekväm med innan du investerar.

Avsnitt om att investera allt på en gång eller över tid:

Avsnitt om när man fått ett större belopp genom arv eller annat:

1 gillning

Jag skulle säga att du inte borde ha KF hos storbankerna då de tar ut avgifter för dessa. Dessa avgifter äter upp ditt kapital. Antigen tar du ISK eller väljer du att ha KF hos Avanza eller nordnet.

Detta är från swedbanks hemsida.
Fast avgift: 0 kr vid försäkringsvärde över 500 000 kr per år annars 120 kr per år.
Rörlig avgift, beroende på försäkringsvärde:
0-500 000 kr: 0,75%/år
500 000-1 000 000 kr: 0,40%/år
1 000 000-5 000 000 kr: 0,20%/år
+5 000 000 kr: 0,10%/år

Förvaltningsavgift för valda fonder tillkommer

Det verkar som att man tyvärr inte kan öppna ISK eller KF hos varken Nordnet eller Avanza om man bor utomlands.

TACK för ditt svar Mats!! Jag har en ganska lång sparhorisont och tänker långsiktigt. Jag vet att jag ska ha is i magen och inte oroa mig för nedgångar. Men jag tror såklart att jag i ett långt perspektiv kommer att öka mitt kapital.

Jag har känt in ganska länge nu faktiskt, över 8 månader. Min bankrådgivare säger vidare att eftersom jag har ärvt så pass mycket pengar, kan jag starta med 500.000 kr och sedan fylla på månadsvis.

1 gillning

Hej Erik, tack för ditt svar!! Jag bor i Danmark och får inte lov att öppna ett ISK-konto, KF hos någon annan än Sparbanken. Jag blir nekad att öppna konto överhuvudtaget i någon annan bank än Sparbanken.

Vad skulle du säga är mest lönsamt - att ha en KF fonder hos Sparbanken med de avgifter som följer, eller ett aktie fond konto hos Avanza eller Nordnet med 30% realisationsskatt? Jag tänkte nämligen att eftersom schablonbeskattningen på Sparbankens KF fonder ger mig mer vinst i slutändan, men kanske är det inte så??

Vänligen
Jenny

Nej Mats, och det är min stora sorg :laughing:

Vänligen
Jenny

Hej igen Mats,
Jag kan tillägga att bankens förslag är nedanstående. Endast fonder med ganska hög avgift, tänker då att de vill tjäna pengar på mig (har ju varnats för bankrådgivare). Jag tänkte räkna på det, men har inte riktigt tid. Jag kan ju se att dina föreslagna fonder i princip har presterat lika bra över 5 år som nedanstående fonder. Sedan ska man kanske också spekulera i var man tror framtiden ligger. Det känns lite övermäktigt for mig som mitt liv ser ut. I danmark är det ganska vanligt att anlita en oberoende ekonomisk rådgivare, men det tycker inte mina svenska släktingar kan löna sig.

SWEDBANK ROBUR GLOBAL EMERGING MARKETS 100 000
SWEDBANK ROBUR EUROPAFOND A 165 000
SWEDBANK ROBUR JAPANFOND A 35 000
SWEDBANK ROBUR SVERIGEFOND A 100 000
SWEDBANK ROBUR USA 100 000

Bh Jenny

Har inte tittat på detaljerna i fonderna, men har lite tankar ändå. :slight_smile:
Det enda jag skulle fundera på i deras förslag är Emerging Markets istället för Asienfonden i min tidigare kommentar, men troligtvis inte gå på deras förslag ändå. Indexfonder för Asien borde täcka in en del av EM och även få med Japan. Globala indexfonder innehåller mycket USA och en del Europa redan.

Bankens rådgivare är ju lika mycket säljare av sina produkter och är kanske inte alltid så oberoende som man önskar/behöver. Det är trist att det inte är vanligare med oberoende rådgivare i Sverige. Sedan är det ju svårt att säga hur mycket man tjänar på att anlita en oberoende rådgivare en timme, men det finns ju andra värden än bara en bättre/mindre dålig avkastning.

1 gillning

Med mängden pengar du har, samt att det är lite special med att du bor i Danmark, känns inte en timme för 1750 kr/h med Småspararguiden som en dålig placering: Oberoende finansiell rådgivning | Småspararguiden. Det hade jag nog gjort.

Det kanske finns något upplägg du inte ens tänkt på? Starta ett AB och lägga pengarna där och sen investera på Avanza? Jag bara spånar…

1 gillning

Jag har varit i kontakt med en dansk oberoende rådgivare och en timme skulle inte vara tillräckligt. Det skulle kosta 10.000-12.000 sammanlagt så jag antar att det handlar om 4-5 timmars arbete för honom :slight_smile: Men jag går nog mer eller mindre på ditt förslag, så att min investering överhuvudtaget blir av :sweat_smile:.

Hejdå och trevlig dag!
Jenny

Då sparhorisonten verkar vara ganska lång är det nog bra att få med lite småbolag också. Mitt förslag är att minska på globalfonden till fördel för asienfonden och lägga till en småbolagsfond; Norden för bättre riskspridning.

60% Swedbank Robur Access Global
20% Swedbank Robur Access Asien
10% Swedbank Robur Småbolagsfond Norden

Jag tänkte precis på om jag inte skulle ha en småbolagsfond också :slight_smile: Men varför 20% Asien? Jag frågar bara för att de andra förslagen bara innehåller 10% i den, kan inget om den marknaden. Den har inte gått lika bra som de andra fonderna de sista 5 åren kan jag se. Jag gjorde precis denna listan, med Spiltan för att den gått så bra. Men det verkar som en del inte tror så mycket på investment i framtiden…

70% Swedbank Robur Access Global
10% Spiltan investmentbolag Sverige

Ja det kanske är för mycket med 20% Asien. Hittar inte Asiens del av globala aktiemarknaden just nu men den är ganska stor iaf :slightly_smiling_face:. Enligt en av modellportföljerna här på bloggen så kan fördelningen vara:
70% Global
10% Sverige
10% Småbolag (global)
10% Tillväxtmarknad (ungefär som Asien)

Nytt förslag:
70% Swedbank Robur Access Global
10% Swedbank Robur Småbolagsfond Norden
10% Spiltan investmentbolag Sverige

Access Global och Access Asien kompletterar varandra bra för Japan ingår i Global men inte i Access Asien :wink:

2 gillningar

Tack så jättemycket för dina förslag Peter och för att du tog dig tid :hugs:

Vh Jenny