Vilka köp ångrar ni?

Om man ska få en bättre ekonomi handlar mycket om att ta bort onödiga köp. Därför vore det intressant att höra era köp av saker ni ångrar. Kan vara fysiska saker, prenumerationer, aktier… köp ni ångrar enkelt sagt.

Personligen ångrar jag djupt min studentmössa. Köpte den för omkring en femhundring. Använde den typ 1-2 dagar och har sedan varit långt in i en garderob, dammig och alldeles… värdelös. Inte direkt så att man ångrar studenten, men den förbannade mössan. Det var ärligt talat bortslösade pengar. Hade lika gärna kunnat köpa trisslotter för pengarna. Det hade varit roligare.

Så, finns det något ni har som ligger och dammar?

Personligen ångrar jag djupt min studentmössa. Köpte den för omkring en femhundring. Använde den typ 1-2 dagar och har sedan varit långt in i en garderob, dammig och alldeles… värdelös. Inte direkt så att man ångrar studenten, men den förbannade mössan. Det var ärligt talat bortslösade pengar. Hade lika gärna kunnat köpa trisslotter för pengarna. Det hade varit roligare.

Jag förstår hur du tänker, samtidigt tycker jag det är synd, då jag är övertygad om att du kommer ge mössan ett större värde än 500kr när du blir äldre, då som ett minne från den dagen.

För min egen del handlar det inte om “materiella saker” som jag ångrar, då de ofta i alla fall har något
typ av värde. (I värsta fall kanske de går att sälja :slight_smile: ) Däremot ångrar jag följande i efterhand:

1. Dåligt förhandlade försäkringar
  2. Dyra mobilabbonemang
  3. Onödig utelunch som endast grundar sig i lathet från min egen sida.

/Andreas

1 gillning

Håller med. Jag är ekonomiskt,har alltid varit det, och överväger kostnad och upplevt värde. Har inget jag direkt ångrar jag köpt.

Däremot har jag inte gjort smarta val vilket resulterade att jag månadansparade på bankkonto fem siffriga belopp med start 2010 (direkt efter finanskrisen)

Vill inte tänka på förlorad avkastning. Nu, sedan ett par år, mycket tack vare Rika Tillsammans (Tack @janbolmeson) månadssparar jag femsiffrigt på börsen…

1 gillning

Tack @Jbl och grattis till dig. :pray:

Jag har massor teknik-prylar (ofta early-adopter-grejer). En stor insikt var att ta hjälp från andra direkt från början. T.ex. med mikrofoner - började köpa billiga (500 kr), sedan köpte jag lite dyrare (2 000 kr) för att till slut köpa de dyra som var bra (5000+ kr). Om jag inte hade varit dumsnål och köpt de dyra först hade jag sparat pengar. Numer gillar jag följande två inköpsregler:

• Cool-of-period på någon dag.
  • Är det en ny pryl, köp först den billigaste varianten, om den sedan används mycket - köp den dyraste. Typ.
1 gillning