Vilka sårbarheter har du i din ekonomi?

Just nu är det enda jag kan komma på ifall jag inte skulle kunna jobba en längre period pga sjukdom/olycka. Jag är en alldeles snart nyexad läkare, 25 år och har ett bra kapital för att vara student då jag jobbar mycket och spenderar lite. Goda löneutsikter och säker arbetsmarknad. Inga barn och CSN är min enda skuld. Om jag skulle få en fysisk funktionsnedsättning som gör att jag inte kan jobba kliniskt så kan jag forska. När det gäller portföljen så har jag har kanske lite mycket i enskilda aktier (fast majoriteten av pengarna ligger på lysa och på sparkonto) mest för att jag tycker det är kul, som min största sårbarhet.

2 gillningar

Jag kan faktiskt inte komma på någon sårbarhet i våran ekonomi. Det enda som skulle kunna leda till ekonomiska svårigheter är om MÅNGA saker går fel samtidigt!

Vi har ett stort sparande som vi som läget är nu skulle kunna leva på i många år, vi har ganska låga inkomster men skulle ändå utan problem klara oss på a-kassa eller sjukersättning, vi har bara mitt CSNlån och i absolut värsta fall så har vi släktingar som vi skulle kunna bo hos tills vi kommer på fötter igen om allt annat går fel!

1 gillning

Gjorde som @epostaren och några andra i tråden, stresstestade genom olika scenarion. Försörjer familjen på min inkomst sedan många år tillbaka, så kändes extra viktigt (tillsammans med livförsäkring och testamente).
Scenarion i övningen täckte in: Säger upp mig, Blir uppsagd, Blir sjuk men tillbaka fullt igen, Blir sjuk men nedsatt arbetsförmåga därefter, Avlider (som anställd), Avlider (som arbetslös).
Det finns säkert många fler relevanta scenario beroende på livssituation, ålder osv.
Det blev lite att rota i försäkringspapper, anställningskontrakt etc men det tycker jag definitivt att det var värt. Inte minst för att resten av familjen också vet vad som gäller - ifall/när något händer.

Belåningen på huset är nere på 37% och vi har inte amorterat på länge och vi klarar en brant räntehöjning, något som också känns tryggt att veta. Jag kan varmt rekommendera att ha denna insikt/översyn. Blev ganska lugn faktiskt, och även säkrare i mina investeringar/hinkar.

3 gillningar

Wow, snyggt. Hur gjorde du stresstestet rent konkret?

Kan inte du @Karin_Ericsson och @epostaren dela med er. Lite nyfiken faktiskt då jag inte gjort det i detalj utan mer översiktligt.

Mycket intressant fråga som jag har funderat mycket på, och byggt upp ekonomin därefter.

De största hoten förutom krig och pest är sjukdom och annat som gör att jag inte längre kan jobba och/eller vara aktiv i familjen, då jag är den som har hand om det ekonomiska. Vilka motåtgärder finns då:

1. Det finns liv- och sjukförsäkring som går in med ett visst belopp som lär täcka räkningarna så att fru och barn kan leva på som vanligt.

2. Vi har en pengamaskin som levererar i runda slängar 20.000 kr/månad enbart i aktieutdelningar. Täcker räkningarna utan problem. Stabila aktier som klara de i alla fall covid-kraschen utan några större problem.

3. Vi har ca 2 års utgifter täckta i cash-sparande. Borde räcka till att mota bort väldigt höga räntor.

4. Det finns guld som går att sälja om krisen verkligen skulle vara ett faktum.

5. Det finns andra tillgångar i form av bil och sommarstuga som går att sälja. I värsta fall kan man sälja boningshuset och flytta in i sommarstugan.

6. Jag har skrivit en lapp med instruktioner (och användarnamn, lösenord) kring vad som behöver göras med ekonomin (Avanza-portföljen) om jag skulle försvinna på något sätt.

Sen har vi även preppat lite extra i form av mat, ved, batterier, solceller för att ladda USB-grejor osv för att klara av t.ex. långvariga strömavbrott. Vatten har vi i poolen, det går utmärkt att dricka efter att det har blivit kokat. Vi ser även till att hålla våra pass uppdaterade och i säkert förvar.

Jag skulle säga att vi står väl rustade inför alla möjliga tänkbara katastrofer.

2 gillningar

Låter väldigt klokt och genomtänkt. Smart att ha nedskrivna instruktioner

Hej Jan,
jag gjorde ‘stress-testet’ som en del av vår ekonomiska plan. Det var svårt att göra utan att först ha en hyfsad översikt på inkomster, utgifter etc. Stress-testet var också viktig information till investeringsupplägget/Hinkarna. För Hinkarna så var familjens mål viktiga…Sådär fortsatte det, så tydligt hur mycket det är som hänger ihop så jag gjorde ett upplägg med 9 konkreta steg där ett av dem var stress-testet.

Testet är egentligen bara en översikt. Gjorde det ganska så enkelt genom att titta på olika, för oss relevanta, scenarion. Tog fram bank-ID, anställningskontrakt, försäkringsbrev etc och gav mig in på nätet där allt ju finns så lättillgängligt. Tog inte speciellt lång tid, och som grädde på moset så blev alla källor listade så att andra i familjen enkelt och snabbt skulle kunna upprepa övningen framöver om inte jag skulle kunna.

I vårt fall så har vi en inkomst i familjen. Har man två så blir det ju fler och andra scenarion att gräva i. Viktigast, tror jag, är att ställa en tydlig fråga. Man kan ju testa så många olika tankar/frågor. Jag testade: Hur länge kan familjen bibehålla nuvarande trygghet/levnadsstandard (t.ex. xx tSEK/mån i utgifter) vid olika händelser/scenarion?

Vet inte om detta hjälpte något? Hör bara av er om ni vill titta på de 9 stegen för byggandet av vår ekonomiska plan eller om ni vill se vilka scenarion jag valde för ‘stress-testet’.

För oss två vuxna i familjen

Sammanställt alla inkomster som vi har idag

Sammanställt alla utgifter som vi har idag

Kollat på alla framtida utgifter som vi tror att vi har då

Kollat på alla framtida inkomster som vi tror att vi har då

Sammanställt “allt” av värde som finns idag t.ex.
Kontanter
Sparkonton olåsta som kan tas ut idag
Sparkonton olåsta som tar ett par dagar att få fram
Swish
Aktier
Fonder
Bil
Fysiskt guld
Klockor Rolex m.fl.
Kreditkort
Svindyra skräddarsydda möbler
Svindyr stereoanläggning med Martin Logan elektrostathögtalare
Andra prylar som lätt går att sälja

Sammanställt alla lån/skulder

Sedan laborerat lite med olika scenarier som t.ex.

• En av oss blir arbetslös hur ser då vår ekonomi ut
    dom första 100 dagarna och hur den ser ut efter dom 100 första dagarna
    och sedan om man blir utförsäkrad

• Om båda blir arbetslösa med samma scenario som ovanstående

• Samma som ovan men om någon eller båda blir sjuka

• Om en av oss avlider

• Om en av oss eller båda går i förtida pension

• Om någon av oss vill jobba mindre (jag gör det redan och min fru har tänkt på det ett tag)

Använder mig av ett kalkylblad som jag laborerar med. Har även hjälp av SPCS Hemekonomi för detta.

Skulle inte säga att du rycker upp barnen, du ger dem mer och fler erfarenheter. Några dagar efter du tagit steget kommer du undra varför de tog sån tid att ta.
(med reservation för att jag kanske inte är som alla andra)

1 gillning