Vilka upplevelser eller minnen vill du uppleva med dina barn / ge bort till dina barn?

Är inte det förstnämnda kopplat till en viss typ av personlighet? Det verkar överensstämma med öppenhet i femfaktorteorin vilket följer en normalfördelning.

Säg gärna något mer om detta, varför skulle det inte vara generellt?

Maximera livsupplevelser kan överensstämma med att vara väldigt öppen till nya erfarenheter. Om det stämmer och för att öppenhet är normalfördelad enligt femfaktorteorin, så är det inte generellt. Det beror på vart det påståendet landar på fördelningen.

2 gillningar

Men handlar det inte om hur man definierar livsupplevelser? @carolinebolmeson som är introvert har ju en helt annan definition på vad en livsupplevelse är än jag. För henne kan det ju vara läsa en bok och vara kreativ - har ju väldigt lite med öppenhet att göra tänker jag.

2 gillningar

Ser framemot det här avsnittet. Sökte svar i en tidigare tråd. Instämmer med åsikten är att en närvarande förälder och enkla saker som sena kvällar på stranden eller tältning är saker som uppskattas och som barnen säkert minn s.

Dock som någon annan skriver så faller upplevelser in i varandra om man upprepar samma sak.

Jag har förmånen av att ha både flexibel tid och bra inkomst fn. Varit FIRE aspirant under 10 år och således säkrat lite kapital. Läste DWZ och just det faktum att använda kapital under rätt perioder i livet tilltalade mig.

För att svara direkt på frågan så har jag utöver våra 2 veckors planerade skidresa(som alla talar om hela året vanligtvis) bokat buisnessflyg(tack SAS EBB) för 4 nätter i NY med min 9 åring och planerar för en “vulkanexpedition” till Island med min 5 åring. Om det ger mer varaktiga minnen är oklart men det är värt ett försök. Skall testa att varva upplevelser på tu man hand med familjeupplevelser.

1 gillning

Det ligger ju väldigt nära definitionen av hedonism, bara fokus på det egna jaget. Ingen koppling till eller tanke på historien eller framtiden, var något större än man själv kommer ifrån eller är på väg. Om man hårdrar det skulle man med det tankesättet se någon som ex åker till Ukraina för att sparka ryssrumpa och stryker med på kuppen som en loser, han skulle stannat hemma och maxat sina minnen istället för att sluta sina dagar i en massgrav nånstans. Jag tycker en person som gör något sådant och stryker med som 28-åring hade ett mycket mer meningsfullt liv än någon som upplever femtioelva resor och dör i sängen vid 80.

Naturligtvis är det superviktigt att uppleva saker, ha roligt etc. men att se det som meningen med livet… Man behöver inte nödvändigtvis ha någon jättegrandios mening med livet, men man kan åtminstone ha ambitionen att man ska lämna världen något bättre än man hittade den och försöka göra framtiden bättre än nuet.

Men jag kanske har läst in för mycket och missuppfattat helt.

2 gillningar

Jag undrar om du definierar öppenhet för snävt. Jag tänker att det kan handla om en öppenhet för ideer och processer. En sorts vidsynthet.

Ang din ursprungsfråga är det ev svårt att ge specifika svar eftersom man behöver hitta något som matchar både barnets och ens egna intressen. Kan ju vara allt från att se skräckfilm ihop eller laga konstiga maträtter till att resa till Svalbard. Med ett av mina barn har jag ett pågående utbyte av memes och skämt. Knäppa saker tenderar att bli bra minnen, typ baklängesmiddagar. En annan generell erfarenhet är att det ger särskilt speciella minnen när man sticker iväg och gör saker ensam med ett barn, dvs inte alltid gör allt med hela familjen.

2 gillningar

Det är nog svårt att säga så generellt. Mening är något som varje individ skapar för sig själv. Det är inte något objektivt som man kan utvärdera som en annan person.

Tror den här boken skulle vara helt perfekt för min pappa, vet någon var jag kan få tag i den? Han fyller om typ 3 veckor så skulle behöva hitta den innan dess… :slight_smile:

https://www.amazon.com/Die-Zero-Getting-Your-Money/dp/0358099765

?

1 gillning

Bättre med svenska alternativ så slipper du åka på moms och postnords avgift än om du köper från amazon dot com

1 gillning

Ja, hittade inga svenska sidor med den i lager dock… :thinking:

Öppenhet enligt femfaktorteorin handlar om öppenhet till erfarenheter och upplevelser.

Exempelvis personer med en personlighet som är lägre än medianen på just denna faktor är mest bekväma med bekanta och traditionella upplevelser.

Medans personer som är väldigt öppna är motiverade att söka nya upplevelser.

Att maximera livsupplevelser som bland annat Bill Perkins säger kan överensstämma med det sistnämnda därför att det verkar svårt att göra det med bekanta och traditionella upplevelser. Så därav kan det vara kopplat till en viss typ av personlighet.

edit:
Som Professor Kalkyl säger också. Det där är en delkomponent.

1 gillning

Då min egen far hastigt gick bort när jag var ~25 år funderade jag en hel del på denna frågeställning.

Av de sakerna som jag saknade mest eller mindes var inte en enda relaterat till resor eller liknande vi gjort under min uppväxt.

Det som jag saknade mest av allt var dom samtal vi brukade ha och hans intresse för vad jag gjorde
samt vardagliga saker som att han brukade fixa en stor frukost till alla på helgerna. Kommer även ihåg tillfällen då jag var mindre och inte kunde sova och istället fick sitta uppe med honom själv på kvällen.

Vet inte vad jag försöker komma fram till men tror inte att man kommer bli ihågkommen för de resor man gör utan dom vardagliga sakerna som finns med hela tiden.

13 gillningar

Ajdå, kollade inte så nog utan såg. Är e-bok ett allternativ? Verkar finnas på bokus

Jag tänker inte die with zero, jag gillar idén att lämna efter mig något, men upplevelser med barnen är fint såklart. Ärligt talat när jag ser tillbaka på min egen barndom tänker jag lite på fina resor och somrar i stugan. Men också mycket på när mamma lärde mig cykla och på att “göra stan” och gå på museum med morföräldrarna. Edit: Tänker såklart också på vardag, alla diskussioner och alla gånger någon har varit där för mig och hållit mig när jag varit ledsen.

Jag har ett yngre barn men sånt som står ut är bl.a. badhusbesök och Furuvik. Godnattsagan är en fin tid på dagen också! Vi har hunnit med en utlandsresa och åkt till Gotland (södra Gotland är härligt med barn på sommaren). Jag tänker att det viktiga är tiden tillsammans men att man vill ha något att sysselsätta sig med. Inte så viktigt vad men gör och behöver inte vara så dyrt. Ser fram emot fler muséebesök, kulturupplevelser (allt från Svansjön till Babblarnamusikalen), slalom och brädspel.

1 gillning

Vad är det för något?

Håller helt och hållet med, har också upptäckt det. Ska göra en sådan sak imorgon faktiskt med Freja där vi ska prova elektrisk surfbräda av just denna anledning.

Jag håller helt med dig i ovan och jag ser egentligen ingen motsättning mot det jag skrev ovan. :slight_smile:

När det gäller resor så hoppas jag kunna få till några “upptäckarresor” tillsammans med mina barn. Jag tänker mig att vi ger oss ut med varsin ryggsäck för att upptäcka ett visst land eller region. Vi åker med lokala bussar, handlar på lokala marknader, bor på enkla små hotell, pratar med människor vi möter och diskuterar tillsammans på kvällen. Det ska handla om att dela den lokala levnadsnivån så mycket som möjligt och förstå hur världen ser ut på riktigt.

Sedan hoppas jag förstås kunna finnas med och göra mer vardagliga saker tillsammans hemma, som små utflykter och mysiga aktiviteter hemma. Det känns fint att läsa sagor, besöka muséer och liknande gemensamma saker.

I min yrkesbana ingår att jobba utomlands och det kommer att göra att vi under perioder kommer att bo i olika länder med annorlunda kultur och levnadsförhållanden. Jag hoppas att det ska ge lite mervärde i form av att gemensamt kunna utforska både de platserna i sig och regionen runtomkring. Det ger ett väldigt stort mervärde att bo i ett land jämfört med att vara turist. Man kan lära sig lokala språk men också andra saker. De flesta upplevelser man får som turist är jämförelsevis ytliga.

4 gillningar

Att ta sig tid att göra saker är också en typ av resursanvändning så jag ser inte konflikten med ursprungsinlägget.

Som författaren tar upp i Die With Zero så är nog alla involverade mer nöjda att få arv som förskott snarare än vid 55 års ålder.

Hur menar du att som ung medvetet försätta sig i en situation där du med stor sannolikhet inte kommer hem levande går ihop med ”livet går ut på att maximera livsupplevelser”, när du går ur tiden kanske 50-60 år innan du annat skulle gjort och kommer missa extremt många livsupplevelser?