Vilken är din största oförutsedda utgiftspost någonsin?

Alltså, vi vill ju se en bild på värmepumpen… :rofl::laughing:

1 gillning

Klart du ska få en bild. Dessutom blev jag ju påmind om att jag måste fylla på kärlet med brinol, det tackar man för! :smiley:

8 gillningar

Har haft tur. Reperation + service + däckbyte för 15 tusen för en gammal bil är den högsta oförutsedda utgiften. Jag har en betydligt nyare bil nu, från 2014 kanske, sparsamt körd. Har bara gjort service, den har aldrig lagats.

1 gillning

Verkar enligt tråden som jag bara behöver en buffert ifall jag har följande: hus, bil och husdjur. Jag har inget av detta.

3 gillningar

Du har antagligen tänder dock.:nerd_face: Tandläkaren kan bli dyrt om man behöver göra ett större ingrepp.

2 gillningar

Frisktandvård är rätt gött, jag betalar 38kr i månaden för fri tandvård. :grin:

Tror aldrig jag haft någon större oväntad utgift. Betalade 800kr för taxi en gång när sista bussen kört när man var ute och festade, det var trist.

Veterinärbesök för katterna kommer ju alltid lite oväntat och brukar bli några tusen här och där men det har vi buffert för. Jag skulle anse att det inte är oväntat, lika lite som att man får vara beredd på bilkostnader.

2 gillningar

Sant, förutom tandtråd, tandkräm och munskölj kanske det behövs en tandtrollsbuffert?

2 gillningar

Ett av mina barn :grin:. Priset för ett barn lär ligga på ca 1 miljon fram till artonårsdagen.

Pinsamt när man själv är läkare och frugan barnmorska, man borde liksom veta då hur barn blir till…

Tänk på detta ni som tror ni sitter säkert för att ni inte har hus eller bil…

Med vänlig hälsning,
F

14 gillningar

Om du investerar barnbidraget i global indexfond så har du ca 500kkr om 18år. Halva priset cykel på köpet :upside_down_face:

6 gillningar

1.8 Mkr räknar SEB… sedan tenderar de vara dyrare ju högre lön man själv har… :man_facepalming::joy:

2 gillningar

Dubbelt stenskott på en hyrbil, ett på rutan och ett på huven. Landar totalt på 4 500 kr. Blir att överväga ”extra försäkringarna” nästa gång. Blir att göra om excelkalkylen för hyrbilar.

Oväntad storm i Asien 2018, vilket gjorde att båten tillbaka till fastlandet ställdes in och vi missade vårt flyg tillbaka till Thailand från Vietnam. Kostade kanske inte så mycket egentligen (ca 2-3 000 kr) för nytt flyg och hotel på ön, men var i slutet på ett 6 månaders studieutbyte och hade begränsade tillgångar vid tillfället. Det löste sig även den gången.

1 gillning

Den stora frågan är varför bara ett av dina barn?

1 gillning

Frågan gällde specifikt ”oförutsedda” utgifter. Sladdisen är lika älskad, men var mindre förutsedd om man säger så…,

Med vänlig hälsning,

F

5 gillningar

Byggde hus för 15 år sen. I februari i Norrbotten. Byggfirman torkade ut huset ordentligt innan dom började med gipsning och golv. Fullt blås på elektriska byggfläktar i flera veckor. Det var som en torrbastu.

Det var ju enligt plan och bra gjort, men jag var inte förberedd på elräkningen. Dessutom hade vi ett temporärt byggströmsavtal som inte var så förmånligt. Den elräkningen borde man ramat in.

3 gillningar

Lite OT men barnbidraget får man som förälder bara tom barnet är 16. Sen får man studiebidrag om hen går på gymnasiet, jobbar hen är det slut på bidrag. Så sparar man just barnbidraget så ska man räkna på 16 års insättningar.:wink:

Vi har tack och lov endast haft små utgifter som jag minns. En gång gick diskmaskinen sönder, en annan gång fick jag hosta upp 2000 kr till tandläkaren.

Övriga utgifter har jag kunnat planera, vilket nästan är ett måste för mig som har ett ganska stort kontrollbehov när det gäller hus och hem och ekonomi. Skulle mot förmodan något oförutsett inträffa har vi en rejäl buffert motsvarande 4 månadslöner för både fru och jag. Med den kan vi övervintra minst 1,5 år om det skulle behövas.

/H

Jag hade noll koll på det där med skatter och dylikt i början. Men into the fire så lär man sig!

Skaffade en revisor efter det också. :joy:

Vissa grejer är faktiskt helt rätt att outsourca! (Även om jag gillar att göra mycket själv)

1 gillning

Rättstvist som slutade i förlikning = 200.000 kr.

Sett i retrospektiv så kunde det slutat värre, men kändes tufft då.

1 gillning

Beror väl lite på hur man definierar oförutsedd. Är man lite pessimistiskt lagd och antar att det mesta kommer / kan gå åt h-e nån gång framöver så är man väl mentalt och kanske även ekonomiskt förberedd på det. T.ex. åkte vi på att byta avloppet från hus till tomtgräns vilket blev lite plötsligt, men med tanke på att huset är från 30-talet och bara delar byttes någon gång på 60-talet så vet man ju att det kommer förr eller senare. Men räknar vi det så gick det på runt 90 papp då det var en rätt lång sträcka och vi passade på att dra nytt inkommande vatten och lite annat i samma veva.

1 gillning

Bilreparationer tenderar att bli dyrare och dyrare. För något år sedan åkte jag på att byta vattenpump + kamrem för 22 000. Kostnaden i den volymen får man ju räkna med när man kör en äldre bil, och jag har buffert för att kunna hantera det, men det är ändå lite surt.

1 gillning