Vilken är din största oförutsedda utgiftspost någonsin?

När jag var ung o dum körde jag på en herre i skidbacken i Alperna. Han bröt handleden eller nått sånt, har för mig att jag åkte på hans medical bill plus att jag fick betala för dem dagar han inte kunde arbeta. Var väl uppåt 150 000kr som hade beslutats från domstol i utlandet. Solskenet i historien är att hemförsäkringen stod för detta!

4 gillningar

Gjorde en utbyggnad på huset (mha entreprenör) som blev ett fuskbygge, åtminstone när det gällde takanslutningen. Vid rätt/fel väderförhållanden på vintern så började det läcka in i huset. Entreprenören* passade på att gå i konkurs, så det slutade med egna reparationer inomhus för 20 000 plus nytt tak på hela huset (via en annan entreprenör, som nu också har gått i konkurs :joy:) för 155 000. Men vi fick ju ändå ut en slant från konkursförvaltaren på hela 4 000… (vi var inte de enda som “hamnade i kläm” kan ni förstå).

*Skäms inte det minsta för att tala om vem/vilka det rör sig om, de är up’n’ running igen som inget har hänt: PL Bygg i Sundsvallstrakten så en stor fet varning för att anlita dom.

7 gillningar

Lite OT kanske men finns det en bra sida där man kan se vad detta är fördelat på? Liksom kan man komma undan med 500tkr om man har barn som är tråkiga och bara behöver grundläggande saker som föda och värme?

Skulle kunna vara våra kontoutdrag då, lär inte hamna på över en mille för alla 3 :smiley:

1 gillning

Slutsats så här långt i tråden: Håll dig borta från hus, barn, bil, skidbackar. Borsta tänderna och använd tandtråd. :smiley:

Har som tur nog inte råkat ut för något större själv (ännu). Klantade mig en gång och hade för lite tidsmarginal till ett jobb-flyg jag skulle ta till en kurs utomlands. Då jag var relativt ny på jobbet och junior pungade jag ut själv i tysthet för nästa flight samma dag med annat bolag som kostade mig runt 2,700 sek för en flygbiljett som annars brukar ligga på mellan 500-1,000. Det kändes som mer pengar då än nu eftersom jag precis gått från att vara student till att ha jobb.

5 gillningar

Fast även om om tex 90 000 kr för en värmepump är väldigt mycket pengar så måste man ju fördela ut den kostnaden på förväntad livslängd på värmepumpen som är ca 15 år. Det blir 500 kr/mån. Skulle fortfarande säga att bo i villa är en bra affär jämfört med att hyra lägenhet för dem allra flesta.

2 gillningar

Den kommer nog inom kort.
Har lyckats skrapa en fälg, få en mindre buckla och fixa ett dörruppslag på leasingbilen. Räknar med en saftig räkning på detta.
Dörruppslaget påverkade även grannens sportbil som jag såklart får stå för.
Som topping på det hela så kom en 18-månader försenad räkning på förra leasingbilen.
Allt på samma månad.

1 gillning

Den största plötsliga oförutsedda posten var reparation av vattenledningen från gatan till huset som plötsligt sprang läck – 45.000 kr (då byttes även några gamla avloppsrör, men det var en ganska kort sträcka). Den var så gammal att det inte alls var konstigt att det hände, och synd att de inte bytte alla rören 15 år tidigare när hela området var uppgrävt, det hade inte kostat många extra tusenlappar den gången (men hade ju varit dåvarande ägare som fått betala).

Vi kunde lätt betala den summan vid tillfället, men bara några år tidigare hade det varit jobbigare. Hus kan ju orsaka den typen av kostnader, så inget konstigt. Vi bodde i det aktuella huset 2012-2018, och det var ju en speciell period – prisuppgången var så stor att de pengarna efter skatt nästan motsvarade alla kostnader för räntor, drift, underhåll och reparationer, så vi bodde nästan gratis i sex år i ett stort och fint hus…

Frisktandvård inkluderar dock inte olycksfall, det fick jag lära mig när jag slog sönder en tand och behövde implantat. Det gick dock på försäkringen istället. Nu, 10 år senare, har jag lite problem med implantatet, och det går fortfarande inte under frisktandvård, så kommer få lägga 15-25 000 kr på att få det utbytt, beroende på hur mycket jobb det är.

Instämmer med många andra att det är kostnader relaterade till boende som blev oväntade. Köpte ett radhus ca år 2002. Efter någon vecka började kombipannan droppa vatten och IVTs försäljare hävdade att VVBn hade rostat. Ny luftvattenvärmepump med vvb och system kostade 120 tusen. Försäkringsbolaget slog bakut då det visade sig att VVBn var rostfri. Slutade i tingsrätten med en förlikning. I samma veva (typ några veckor efter) blev det översvämning i avloppet i övre badrummet som ödelade både det och underliggande toalett/duschrum. Kostnad 150 tusen trots att en del täcktes av försäkringen. Visste att huset var i behov av renovering, men inte att det skulle bli så akut (hade dock buffert att täcka upp med).

1 gillning

Fick du betala för stenskott? Vilket företag hyrde du av? Kan tycka det är lite snålt du då ej själv kan rå för en sådan sak.

Köpte hus 2017 men kontaktade kommunen innan och frågade om det fanns nå vite eller liknande på bostaden och det fanns inget…Jag köpte huset men 3 månader senare kom ett brev att jag måste byta mitt enskilda avlopp inom 8 månader.
Kostnad 190 000:- men kontant och jävligt sur på kommunen.

1 gillning

Tråkigt att höra, går det inte med försäkringen nu då? Jag har också sjuk och olycksfallsförsäkring.

1 gillning

Inte helt oförutsett kanske men jag hade uppskattat kostnad för takrenovering alldeles för optimistiskt. Jag hade räknat med ca 60k men offerterna jag fick in var på minst det dubbla. Det fanns ju utrymme i kassan men det gjorde lite ont.

1 gillning

Försäkringen täckte ingreppet det när det begav sig, samt några år efter om problem skulle uppkomma, men ett implantat varar oftast inte för evigt, så nu när det är dags att byta ut det så får jag själv stå för det :slightly_smiling_face: Allt gick på olycksfallsförsäkringen när det hände.

1 gillning

Det var på Sixt i Jönköping

Drygt 60000 för en ny växellåda i bilen. Försäkringen täckte visserligen en stor del men självrisken blev ändå över 18000 :cold_sweat:

Det senaste som jag kom att tänka på är när bilen skall lämnad in. Relativt ny V90 med serviceavtal,

Kom därifrån med en räkning på 11tkr för slitage artiklar, samt kontroller som inte ingår i service avtalet. Gick att överleva men rätt snopet

1 gillning

Måste ju dock påtala att som ny husägare sedan 2 år har jag insett att en standard kostnad för vad man än tänker på ligger kring 200tkr.

• dränering huset 170tkr
  • renovera stortbadrum 230tkr
  • byte tak 190tkr
  • solceller 180tkr
  • iordningställa garageuppfart + lite mark arbeten 200tkr
  • planera renovera kök 200tkr
    -byte värmepump 200tkr
  • installera FTX 180tkr

Så relativt oavsätt fundering med hus verkar ett standardmått vara drygt 200tkr

8 gillningar

Skönt att se någon som har prioriterat åtgärder i ”rätt” ordning. Alltför många börjar med att byta ut köket innan man har koll på husgrund, dränering och tak :smiley:

2 gillningar