Jag har precis startat mitt företag och har fått det mesta på plats, men har haft lite strul med att öppna företagskonto. Jag valde Svea Bank eftersom det gick att ansöka utan att behöva ringa eller gå dit fysiskt, vilket jag tyckte var smidigt.
Problemet är att jag skickade in min ansökan redan den 1 juni och nu är det den 28 juni – kontot är fortfarande inte öppnat. Jag har mejlat två gånger för att följa upp, och de har svarat att det kan ta 3–4 veckor, samt att mitt ärende är prioriterat. Men jag har tyvärr inte märkt någon skillnad i hanteringstiden.
Jag hade verkligen behövt ha ett aktivt företagskonto senast nästa vecka, så nu funderar jag på att byta bank.
Så min fråga är: Vilken bank använder ni för ert företag, och
finns det någon bank där det faktiskt går att öppna ett företagskonto inom 1–2 dagar?
Jag förstår. Använder du Sveas white label-konto via Bokio? Jag tänkte först göra samma sak, men sedan läste jag i Bokios Facebook-forum att flera skrev att man inte kunde göra betalningar över 10 000 kr. Det gjorde att jag valde bort det alternativet och istället ansökte om ett separat företagskonto direkt hos Svea.
Jag kommer behöva köpa en dator som kostar mer än 10 000 kr, och det kändes lite osmidigt att inte kunna genomföra en sådan betalning via företagskontot.
Bra fråga, jag vet inte vad det kallas. Tror bara det finns ett alternativ om man går via bokio.
Men gränsen på 10kkr är för företagskortet antar jag att du menar? Det är ju inga problem att ta högre kostnader på faktura (och jag har inte testat att ta det på kortet).
Har ett bolag med konto hos Svea. Fick kontot på två dar (januari 2023).
Ett annat bolag med konto hos SEB. Tog lång tid för att få det kontot.
Tror inte du kan gå till ett annan bank och få konto på två dar om du inte redan är företagskund där. Det tar tid.
Tror du ska ligga på hos SVEA och tjafsa dig till kontot.
Jag gjorde det kopiöst enkelt för mig i början.
Skaffade lunar företag. Tog typ knappt en vecka. Ger 129/ månad för kontot. 29.- för swish å då har jag ingen styckeskostnad på transaktionerna.
Å inga startavgifter.
Ringde å fråga om bgnunmer. Självklart. Signerat avtal på förmiddan färdigt bg på eftermiddan.
Jag övervägde Lunar, och många ger dem höga betyg, men de har ingen webbsida för banken – det är bara mobilappen som gäller, eller hur? Eftersom jag planerar att sköta bokföringen själv, tänkte jag att det vore smidigare att välja en bank som även har en webbaserad applikation.
Kör också Svea via Bokio och jag har då inte märkt av någon sådan begränsning. Kan det handla om kontantuttag?
Funkar till största del väldigt smidigt. Integrationen med Bokio är väldigt bekväm. Men! Jag saknar Apple/Google/Garmin pay. Svea har iaf Apple/Google så jag vet inte varför det inte ska gå när man har kortet via Bokio. Tycker de har tappat bollen här. Man borde kunna administrera sina bankgrejer i Sveas app om man så vill. Men det går inte.
Som privatperson har du ingen websida.
Men som företag har du det.
Jag va rätt tidig med att skaffa lunar som privat i början. Då ville de ha tillgång till en privata konton. Men enda sättet du kunde fylla på kontot då va att ladda med kontantkort. Då va jag negativ till dem just för de ville ha tillgång till de uppgifterna.
Men som företag tycker jag det funkat bra.
@Ani
Jag har precis startat bolag och valde Lunar.
Skickade in min ansökan till Lunar på kvällen/natten.
Runt klockan 16 dagen efter fanns det ett företagskonto klart. Superbra!
Kan ha varit ren flyt, men jag är nöjd
Hade hoppats på att kunna uppdatera här idag men att få bank till bolagsbildande är idag ingen snabb process
Ångrar lite att jag inte började tidigare. Trodde det skulle gå som på räls. Nåja, pratade med Lunar kundtjänst i fm. ”du ligger långt fram i kön så i eftermiddag eller på måndag”. Det blev inte idag så vi får se på måndag.
Mitt tips till alla som ska starta bolag. Påbörja processen tidigare än du planerat, det går inte snabbt.
Med lite tur så har jag ett bankintyg på onsdag och sen är det ca 1.5v på det innan Bolagsverket tar tag i saken.
Lite uppdatering om ärendet:
Jag ringde Svea i måndags efter fyra veckors väntetid, och då meddelade de att kontot skulle öppnas under veckan – vilket det också gjorde, i tisdags.
Det tog alltså i princip 30 dagar att få kontot öppnat.
Så om ni behöver ett bankkonto snabbt, är Svea ett relativt långsamt alternativ.
Jag har fått positiva indikationer från Lunar, men min backup är att köra ”starta företag med Bokio” som ger en ett konto i Svea.
Jag är inte emot Bokio och Svea, men hade gärna kört fortknox med Lunar då jag kommer ha lite utlägg och annat i verksamheten som fortknox är bra på att hantera.