Vilken bil ska vi köpa?

Hej, jag hittade hit då jag söker råd inför stundande bilbyte.

Jag kör en Subaru Outback diesel 2016. Den har jag kört sen ny och passerat 25000 mil.

Nu ökar risken rejält för mycket dyra reparationer, vilket gör att det känns säkrare att byta.

Jag kör ca 3500 mil/år nu då jag har 6 mil till jobbet.

För övrigt blir det mest resor till ”stan” 4 mil bort. Ibland någon resa 20 mil bort. Sällan längre än så.

Vi är 2 i familjen, bor i villa, kan gå ner i storlek på bil. Men jag kör en del med mitt obromsade 750 kg släp. Vägen till jobbet är mest 100km/h.

Söker förslag på bilmodell, tänker mest på begagnat, helst under 300000:-

En Toyota Corolla Touring hybrid med den beprövade 1.8:an och den nyare hybriden från 2023 och senare. Den är dock inget man åker på skogsvägar med. En ny Corolla-generation är på gång så det kommer nog att komma lockande rabatter på den utgående. De lär dock ändå hamna på över 300.000 kr för ny bil gissar jag. Om du inte är bryr dig om Toyota-märkningen är Suzuki Swace samma bil.

1 gillning

Corollan faller tyvärr på dragvikten, en fin bil annars.

Funderar även på om det är dags för begagnad elbil.

Toyota corolla 2004

Skulle utan tvekan välja elbil med de behoven och budgeten om du kan ladda hemma. Finns rätt bra bilar i den prisklassen. Finns en del med drag också. Tror inte en fossil som är billigare i inköp blir så mycket billigare alls per år när drivmedlet är cirka 10 kr per mil dyrare minst? Gör en TCO. För mig var det stor skillnad i komfort från en gammal diesel till elbil också samt känslan av att inte köra på bränsle som gynnar oljeländer och släpper ut avgaser är rätt skön.

4 gillningar

Skoda Enyaq 85.

En begagnad Tesla Model Y.

Håller helt med dig i ditt resonemang.

Kan du ladda på jobbet till rimligt pris?
4-6 mil enkel väg låter perfekt för elbil, alt plug in hybrid.

Jag har en Kia Ceed SW PHEV och har 5 mil till jobbet, det blir en rätt bra bränsleförbrukning då jag laddar i båda ändar.

Du får jaga dragvikt, kan bli lite knixigt med tunga dragbilar.

Skulle säga samma sak, eller syskonet Id.4.

Du kommer spara många sköna 1000-lappar på övergången till el.

Själv snittar jag närmare 5000 mil per år, men en parantes av dessa är till och från jobb, kanske 1000 mil. Men när man börjar köra lite mer än 1500mil per år så börjar en elbil löna sig. Köper du begagnad som gått humana mil så kommer du garanterat under 250tkr-gränsen för en vettig nyare elbil. Värdefallet är inte lika brant efter 2-3år, och kontra bränslekostnaden så kan du mot en diesel spara närmare 15-17tkr per år bara på 1500 mil och el. Kör du 3500 mil (förutsatt dieselpris på 19kr litern och förbrukning på 0,65l/milen) så sparar du närmare 40tkr per år. Då har jag räknat bort elkostanden med råge för laddning av samma mil.

De flesta elbilar får idag dra 750-släp utan problem. Men är absolut värt att kolla upp inför köp.

2 gillningar

Kör själv Volvo EX40, mycket nöjd. Borde gå att få en eldriven XC40/EX40 för omkring 300tkr, helst en 2024 eller nyare då de fick nya drivlinan och batteriet.

Min går enkelt 35 mil motorväg även vid lite kallare väderlek (ca 570 km WLTP) och får dra 1500 kg (1800 kg med fyrhjulsdrift).

I övrigt känns det som vilken modern Volvo som helst, alltså väldigt trevlig bil att åka i och “lagom” stor för oss som inte har barnvagn m.m längre.

Ja xc40 är egentligen lagom storlek för oss. Jag började titta efter 2023 med tanke på pris. Men det verkar som en 2024 är rejält mycket bättre, samma gäller väl id4.

Själva bilen är lika trevlig innan 2024, men andra både motorer med lägre förbrukning och bättre batterier i den nyare.

Jag har inte kört den äldre så ska inte uttala mig, men kan varmt rekommendera modellen jag kör EX40 Extended Range Plus Edition eller vad det heter. Går tyst och fint, så skönt att kunna köra AC och värme på app när man parkerar.. funderade på räckvidd typ första dagarna sen har jag bara kört utan att ens tänka på det, laddning hemma är en bra förutsättning för att det ska bli smidigt.

Jag kör privatleasing, typ 5700 inkl försäkring, dragkrok och 1500 mil.

Körde laddhybrid innan, ser ingen anledning för det om man inte drar skotersläp 40 mil i fjällmiljö med jämna mellanrum eller motsvarande, då skulle jag satsat på något annat. Tycker inte ID bilarna når upp i samma känsla som en Volvo, men funkar säkert minst lika bra som transportmedel. :grinning_face:

Som jag förstått det så blev xc40 betydligt bättre som bakhjulsdriven -24. Det märks ju även på priset.

1 gillning

Gällande dragvikt; glöm inte att tågvikten kan bli alldeles för hög om man ex. ska köra grus med elbil. Ska man kunna köra släp som förr behöver man ofta BE-behörighet

1 gillning

Ja det gäller att ha koll på tjänstevikt, bruttovikt och tågvikt. Jag har samtliga körkortsbehörigheter och har koll, men det där med släpvagnsvikter är inte helt självklart annars.

1 gillning