Vilken bolåneränta-räntesats och via vilken bank har ni?

Jag har själv 1,32% ränterabatt på Nordea vilket tydligen är en rätt bra ränterabatt beaktat att jag har 85% belåning och sparar bara 1000kr i banken. Pratat med en vän som jobbar på SHB som säger att det är en väldigt bra ränta. De som brukar få bättre ränta, har ofta miljoner i banken och de kan gå i förlust på själva bolåneräntan då de har annat engagemang som genererar pengar till banken.

2 gillningar

Undrar lite vad är det för sparande? Om man får fråga😀

Skulle ochså vilja ha 1.35 rörlig ränta så får nog höra av mig till Nordea men helst inte med några andra engagemang.

Avser: Långsiktigt sparande och nu skall jag börja spara 300kr till i “pensionssparande” för att få behålla ränterabatten till nästa år efter juni. Jag har alldeles för bra ränta, beaktat så lågt engagemang i banken. :slight_smile: Valde egna indexfonder och spiltan aktiefond :slight_smile:

Vad blir det för ränterabatt?

Korrigerade mitt inlägg nu, det är själva ränterabatten som är 1,32 :slight_smile:

Ja okej då förstår jag. Borde ha förstått, vart bara så avis när jag såg 1.35😅

1 gillning

Landshypotek bank, 2,72% rörlig ränta, 36% belåningsgrad, 2mil lån.

Länsförsäkringar bank, 2,72 % ränta tack vare att jag hotade med landshypotek enligt ovan. Blev uppringd direkt när jag begärde amorteringsunderlag så det knepet kan jag verkligen rekommendera.

Ca 60 % belånigsgrad, 1,9 miljoner i lån.

2 gillningar

Kanske är intressant att se en bankanställds bolåneränta.

Totalt lån: 3,3 miljoner 83% belåning.

2 miljoner @ 0,44% bundet i tre år från april 2022

1,3 miljoner @ 2,23 3-månaders ränta

3 gillningar

Hur funkar personallånen? Är väl max 2 milj och vad händer t.ex. om du säger upp dig närmaste året? :smiley:

Jag tror dom olika bankerna har lite olika villkor. Där jag arbetar är rabatten upp till 2 miljoner per person så arbetar även din sambo på banken så gäller rabatten för 4 miljoner.

Nu kommer jag inte helt ihåg hur det ser ut om jag säger upp mig. Tror att treåringen antingen går till dagens rörliga eller till räntan som var aktuell vid skapandet av lånet för en ”vanlig” kund.

Så nackdelen är som du antyder att jag även låser mig till arbetet litegrann.

2 gillningar

Någon som vet hur man får tag på en vettig person på Swedbank som får sätta en konkurrenskraftig ränta?

De gånger jag ringt så har jag bara lyckats få tag på en ointresserad person som inte ”har mandat” att göra någonting åt räntan. Senaste gången så var det bästa handläggaren kunde göra var att höja min existerande ränta med 30 punkter till en ränta 50 punkter över två andra erbjudanden jag fått, blev helt paff…

Swedbank brukar inte vara så här krångliga i min erfarenhet, någon som vet vad som hänt på sistone?

Kolla me någon annan bank istället…

2 gillningar

Ring till SHB och förundras över hur en bank KAN fungera - som natt och dag jämfört med Swedbank.

1 gillning

Förmånsbeskattas man för detta?
Tänker att det borde vara förmånsbeskattad mellanskillnaden mellan snitträntan banken har (gissar 1,45% på 3 åring) och det man erbjuder (0,44% här)? Så 2 miljoner * (1,45-0,44)=ca 20 000 kr/år.
Eller är detta undantaget av någon anledning?

I byggbranschen så får man inte ens erbjuda sina anställda en lampa till självkostnadspris utan att skatteverket ska ha synpunkter…

Det beror ju helt på vem man får prata med. Har stött på uselt bemötande på SHB också…

Yes jag förmånsbeskattas, sen hur det ser ut har jag inte sätta mig in i.

Signade rörligt hos Hypoteket i september. 2,49%.

Band med Swedbank på 1 år (3.79) då jag gissar att vi inte sett toppen än. 3 MSEK i lån. Alltid kört rörligt. 0.65 i rabatt.

Kraftig fördyring, men men :blush:

blev kontaktad av handelsbanken som ville erbjuda 1,64% rabatt i 12 månader. Mejlade detta till LF (för att matcha förhoppningsvis) utan att beskriva detaljerna om hur lång tid rabatten skulle gälla. Bankmannen visste ändå att erbjudandet från handelsbanken bara omfattade 12månader. Man är inte så unik som man tror i sina erbjudanden :smiley: