Vilken bolåneränta-räntesats och via vilken bank har ni?

Länsförsäkringar 1.1M lån och 55% belåning, rörlig ränta.
Vi hade 1.31% rabatt, och fick nu 1.5% rabatt efter att begärt ut amorteringsunderlag och nämnt Hypoteket som alternativ för flytt av lånet.
Rörlig ränta efter rabatt blir då 2.79% och vi får se om det går att pressa mer t.ex. med annat konkret erbjudande.

1 gillning

Länsförsäkringar: ca 80% belåningsgrad.
Bytte precis från handelsbanken i dagarna.
1,5% ränterabatt (2,79% ränta) rörlig 3 månaders + en räntefri månad.

Fick motsvarande ränterabatt på handelsbanken när jag informerade om bytet, men valde att byta då den räntefria månaden blev såpass mycket pengar att det var svårt att stanna kvar, samt att länsförsäkringars ränterabatt skulle ligga kvar i 2 år jämfört mot 1 år hos handelsbanken (skönt att slippa förhandla varje år)

Borde ge en fingervisning om vilka ränterabatter man borde kunna kräva i sin förhandling idag.

3 gillningar

Har 4% ränta via del lokala sparbanken. Halva lånet till 3,9 %, bundet på 1 år och halva lånet till 4,1 %, bundet på två år. Mycket måttlig rabatt på 0,1 % :slight_smile: Det är första bolånet och jag kan konstatera att det finns utrymme för förbättringar nästa gång det är dags att förhandla ränta.
Belåningsgrad 64 %, huset köptes för ett par månaders sedan.

Hur stort är lånet? Har märkt att denna är en mycket avgörande faktor.

1 gillning

Hur förhandlar ni med andra banker än den ni har? Kör via deras hemsidor med alla uppgifter och kreditupplysning eller lyfter luren?

Jag lyfter luren till befintlig bank och ber om ett amorteringsunderlag. Då ställer banken sig på tå och undrar om du vill prata ränta:)

3 gillningar

Jag provade också att bara be om amorteringsunderlag och vips gick det skala bort ytterligare 25 bps på räntan. Nu har jag 144 bps rabatt hos SHB vilket motsvarar 2,85% 3-Mån vid nuvarande listpris (4,29%). Oförskämt enkla pengar att spara.

Stort lån (+6M) med högt LTV.

2 gillningar

Jag fyllde i via andra bankers hemsidor. Gjorde säkert 4-5st. Underligt nog har inte alla ens hört av sig tillbaka…

ca 2 miljoner ligger lånet på

[does not compute] - sorry, jag var tvungen att slå in en öppen dörr, agera på volley etc. :rofl:

1 gillning

1,29 %, bundet 2019-11 tom. 2029-11. Lån ca 3,85 milj.
Belåningsgrad ~65 %, vid belåningstillfället ca 85 %.

Fick ut ca 650k extra vid belåningstillfället som investerades och har gått upp ca 230k.
Nöjd med de besluten idag, återstår att se hur det ser ut 2029.

10 gillningar

Intressant, flyttar du med något större sparande till Länsförsäkringar? Tjänstepension? Eller något annat som kan förklara rabatten? För jag pratade väldigt nyligen med Länsförsäkringar om ett lån/belåningsgrad i nästan exakt samma storlek och det bästa dom kunde göra var 1,16% i rabatt. Trots att jag hade flera bättre erbjudanden så vägrare dom matcha.

De kunde ge en bättre rabatt om jag flyttade över samtligt sparande, lönekonto, etc, dock inte så mycket som 1,50%.

Hej!

Är det någon som har byggt nytt hus och utnyttjat möjligheten med 5 års amorteringsfritt lån?
Vi har precis blivit klara och ska göra om byggnadskreditivet till bolån hos Nordea. De har erbjudit oss amorteringsfritt under de 3 månader som vi kommer att ha lånet där.
Jag undrar hur svårt det är att få till ett amorteringsfritt lån hos någon annan bank med lägre ränta sen när vi byter?
Vi kommer att ha en belåningsgrad på 69%

Vi har Länsförsäkringar och betalar 3,09 i ränta, vilket borde va 1,1 i rabatt
1,4 miljoner i lån med 40% belåningsgrad.
Då har jag huset och båda bilarna och skotern försäkrade där också.
Jag har ett ISK hos Länsförsäkringar med ca 100k i sparande men jag har merparten av sparandet hos Nordnet.
Hur mycket tror ni sparandet gör för att få en bättre ränta?

Varierar nog mycket, men om jag räknar utifrån min senaste diskussion med Länsförsäkringar så blev rabatten från sparande ca 1 punkt per 150 000 kr. Så har man 1 000 000 kr i sparande så får man 7 punkter (0,07%-enheter) i rabatt. Inget att hurra för med andra ord.

1 gillning

Har du kollat vad du kan få hos Skandiabanken? Går att se direkt på deras hemsida. Slänger jag in dina siffror verkar du kunna få 2,64% (om du flyttar tjänstepension vilket ger 0,10% extra rabatt)

Skandiabanken, Ikano och Sbab går att se ränta direkt. Av de tre verkar Skandia billigast just nu.

Jag har varit i liknande sits. Byggt nytt med Nordea som kreditgivare och en tid efter att byggkreditivet lagts om till bolån bytt till annan bank.

Under vår process kände vi inte till att det fanns möjlighet till fem års amorteringsfrihet. Det var inte heller något som vår bankman frågade oss om vi var intresserade av. Det enda vi diskuterade rörande amortering var amorteringskravet som gällde utifrån våra förhållanden.

Sen kom pandemin och med den möjligheten att tillfälligt slippa amortera, vilket vi ansökte om. Vi hade då bytt till Landshypotek. När den tillfälliga perioden upphörde hade jag fått till mig att det fanns möjlighet till fem års amorteringsfrihet för nybyggnation, men när vi anhöll om det hos Landshypotek fick vi till svar att de inte kunde bevilja det eftersom det skulle ha gjorts när bolånet lades upp hos Nordea.

Så mitt råd till dig är att be om amorteringsfritt hos Nordea, även om du inte är säker på att du vill nyttja det. Kommer du fram till att du ändå vill amortera kan du be banken att lägga upp en amortering på lånet eller spara undan och amortera senare i klumpsumma.

2 gillningar

Signade precis Skandiabanken på 3,04 rörligt. Billigaste vi kunde få. Har kollat med sju banker.
Rabatten är 0,6%-enheter från lisgpriser och vi flyttar ingen tjänstepension. Överlag har Skandiabanken under längre perioder legat bra till.

Belåning 85%, lån cirka 2,9 miljoner.

Tack för input och tipset! :slightly_smiling_face:
En dum fråga kanske: när man byter bank och har ett amorteringsfritt lån, begär man ändå ett amorteringsunderlag då?

Gör jag fel när jag förhandlar?

strax under 60% i belåningsgrad på boendet, drygt 2miljoner kr i lån. Swedbank och Nordea erbjuder 2.94% i 3 ränta. Jag påpekar att Stabelo och Skandia ger 2.75% respektive 2.74% men de vill inte gå ned till deras nivå. Ska man bara köra på Stabelo eller Skandia rakt av?