Hej,
Jag har precis startat upp ett ISK-konto för privat pensionsspar på SEB och undrar om du har tips på vilken fond jag skall välja? Nu är jag satt på SEB Strategi Tillväxt Lux enligt bankmannens rekommendationer…
Tack för en bra sida!
Mvh
Johan
Hej,
Jag har precis startat upp ett ISK-konto för privat pensionsspar på SEB och undrar om du har tips på vilken fond jag skall välja? Nu är jag satt på SEB Strategi Tillväxt Lux enligt bankmannens rekommendationer…
Tack för en bra sida!
Mvh
Johan
Hej Johan,
Jag skulle börja med att säga att fonden du har valt inte är speciellt attraktiv, då den har en hög avgift (1.7%), det var säkerligen därför som bankmannen rekommenderade den. Jag skulle säga att det man vill eftersträva med ett privat pensionsspar är att få en fin avkastning under hela livet, varför jag skulle säga att ett index-liknande upplägg vore optimalt.
Index-fond med låg avgift är mitt tips, vet inte om de finns bland fonderna som du kan välja dock, har inte SEB.
Jag skulle nog tyvärr inte rekommendera att ha ett ISK för privat pensionsspar hos SEB utan rekommendera en flytt till antingen eller . Av flera anledningar:
Om du ändå tvunget måste ha SEB, då anser jag att de bästa fonderna är: