Vilken fond ska man köpa om man vill spara och investera i guld?

Jag med är inne på att köpa guld för första gången.

Vad är det för fel på Xetra igentligen förutom att det ofta uttalas fel? Stort välkänt europeisk bolag tycker jag känns säkert.

1 gillning

Ja. Varför i hela friden någon annan? Varför inte den billigaste? Fallerar den på checklistan eller något @janbolmeson?

Jag tänkte att de etc:er som Eric Strand har i sin Precious geeen borde vara helt ok. Och så kan man ju ha flera om man har lite större investeringar och vill säkra upp mer.

Amundi(GLDA), invesco(8PSG) och Royal Mint.

En viktig sak att poängtera som ofta saknas i diskussionerna som tidigare nämnts i tråden:
Det kostar att byta ETF
Valutaväxling, courtage, spread i bägge riktningarna gör att man ofta tappar uppåt 1% redan i bytet. Personligen skulle jag inte “byta” redan investerade pengar om jag redan hade en guld ETF. Däremot vid ombalanseringar skulle jag övergå mera åt den GULD ETF jag för tillfället anser “bäst”.

I listan ovan ser ju “WisdomTree Physical Swiss Gold” GZUR ut att vara en vinnare. Just guld kan jag se att det kan vara en fördel att sprida ut på olika leverantörer om det är en stor del av ens portfölj för att minska risken att någon av dem faktiskt har en “falsk” fysisk backning av någon anledning.

2 gillningar

Det gjordes en mindre räkneövning i denna eller någon annan tråd gällande guld-ETF:er, bara valutaväxlingen tar över tre år att spara in vid en sänkning av avgiften från 0,3% till 0,15% om man använder ex. Avanza som plattform. Så tråkig miss eftersom det får mycket större effekt än att byta ut en sämre fond mot en bättre, men förhoppningsvis har inte så många hunnit köpa på sig några större mängder ex. 4GLD än.

Gällande den fysiska backningen skulle jag gå så långt som att rekommendera att man har större delen av sitt guldinnehav i fysisk form, “if you don’t hold it, you don’t own it” som man brukar säga :smiling_face_with_three_hearts: Använder enbart ETC:er för smidig ombalansering.

Hej

Jag har nu fått ett svar från Avanza kring avgiften på 4GLD.

Hej,

Än så länge har det inte kostat kunderna någonting utan det är någonting som vi på Avanza har stått för och såhär skrev våran ansvarige:

“Kunden betalar inget utan det är en kostnad som utfärdaren lägger på depåbanken(Avanza)”

Så det är alltså vi på Avanza som står för avgiften och det är ingenting ni själva debiteras för. Detta är inget som är skrivet i sten utan skulle kunna förändras för att vara tydlig.

I dagsläget så betalar kunderna ingenting för dessa avgifter.
Det är alltså Avanza som står för avgiften och det är ingenting ni själva debiteras för i dagsläget!

Vid eventuella frågor är det bara att kontakta oss!

Med vänliga hälsningar
Sami
Avanza

Så ännu så länge är detta den billigaste ETF:en om du är på Avanza. Återstår att se hur länge. :scream:

7 gillningar

@Guldfeber Du får nog skramla till de där blommorna och chockladen i alla fall :wink:

4 gillningar

Då var det ju dumt att väcka björnen som sov :rofl:

Om detta förhållande kvarstår ska jag fixa så de kommer fram till Hagströmer själv :money_mouth_face:

Ska dock inte skriva ut varför han får dessa så att han ändrar avgiften pga att han blir uppmärksammad på detta.

2 gillningar

Wow, det där låter för bra för att vara sant. I så fall borde Xetra Gold vara ett givet val tills vidare.

@janbolmeson, har du sett svaret som Avanza gav till @PerPortfolj? Känns som att svaret på trådens rubrik är NEJ!

1 gillning

Inte säkert … hur ser det ut för oss på Nordnet?
Eller har jag missat det i denna massiva tråd :slight_smile:

1 gillning

Jag googlade och hittade följande tråd på Nordnets Shareville. För ett år sedan var svaret från Nordnets kundservice samma som det PerPortfölj fick från Avanza.

https://www.shareville.se/aktier/xetra-gold/kommentarer/anybody-who-can-explain-why-4gld-has-zero-fees-and-wisdomtre-79288749

3 gillningar

När jag tittar på 4GLD just nu (för den del GZUR osv också) så har Avanza följande varningstext:

Så jag tvivlar på att 0% avgift kommer fortsätta?

1 gillning

Inte speciellt sannolikt att de kommer fortsätta med välgörenhet nej. Därför jag avvaktar med chokladen och blommorna :stuck_out_tongue:

1 gillning

Från faktaarket för 4GLD hos Nordnet:

Från faktaarket för GZUR hos Nordnet:

1 gillning

Jag önskar verkligen jag kunde säga att jag höll kvar för att visste att den var gratis. :joy::joy: Det var en ren miss, som nu har visat sig vara väldigt bra. Hahah… Lite galet.

Jag är absolut på att skicka en choklad till Avanza. Jag har rätt bra kontakt med Niklas, så vi kan ta det via honom. Fast, som någon sa - bättre att INTE göra något väsen av det här och bara få gratislunchen så länge den ges. :joy:

@janbolmeson, hålla kvar och fortsätta investera i 4GLD ändå eller byta?

noob fråga: Kan mäklare verkligen höja priset på en indexfond för personer som redan har köpt in? Till exempel om Avanza skulle höja Xetra nu, måste de ge varning i förväg till alla så att de har en chans att sälja om de väljer att byta till en annan fond?

:joy: I sann $GME-andra måste jag svara:

image

5 gillningar

Kanske dags att investera i Xetra-Gold ETC om man har Avanza nu? Speciellt när den är på en liten dipp.

1 gillning

Jag antar att min första punkt kunde strykas och de andra två punkterna bekräftas, om än att det kanske kan ändras över tid. Just nu är det den billigaste, och det har inte ut gått någon avgift. Jag ligger kvar i den som min primära guldfond.

Det kommer väl dröja tills de (Avanza) kommer på ett smidigt sätt att ta ut avgiften, då den inte kan bakas in i kursen vilket var precis min poäng. Det kanske också förklarar varför de var så sega med att ta in den och säga att det inte gick. Sedan blev trycket för stort och de tog in den ändå utan lösning. Tack Avanza :1st_place_medal:

2 gillningar