Vilken indexfond vill vi kommer först? | Möjlighet att påverka och ställa frågor

På vårt FikaTillsammans-tillfälle förra veckan läckte @Emil_PLUSfonder att de kommer att släppa tre nya indexfonder.

• En fastighetsindexfond - PLUS Fastigheter Sverige Index - , avgift ca 0.2 %, ca 30 bolag
  • En teknologifond - PLUS Teknologi Sverige Index - avgift ca 0.4 %, ca 150 bolag
  • En hälsovårdsfond - PLUS Hälsovård Sverige Index - avgift ca 0.4 %, ca 150 bolag

Fokus är på svenska bolag och de har tillsammans med en indexleverantör skapat de här helt nya indexen. Tre frågor till dig:

1. Vilken av fonderna tycker du låter mest intressant?

• Hälsovårds-indexfonden
  • Fastighets-indexfonden
  • Teknologi-indexfonden

0 röster

2. Vilken skulle du vilja se att de lanserade först?

• Hälsovårds-indexfonden
  • Fastighets-indexfonden
  • Teknologi-indexfonden

0 röster

3. Vilken fråga ska vi ställa till Emil?

Imorgon spelar vi in podd med Emil där vi kommer prata om bland annat fonderna ovan. Är det någon fråga du vill att vi ställer? Kommentera gärna nedan.

1 gillning

Min egen kommentar är att jag gillar initiativet, främst med teknologi-fonden eftersom det skapar konkurrens till de aktivt förvaltade teknikfonderna. Köper en indexfond framför en aktivt förvaltad fond mot samma bransch alla dagar i veckan.

Däremot kommer är jag spontant nog mer intresserad av fastighetsfonden för att enkelt bli exponerad mot fastighetsbolag. Även om jag gärna hade sett den ännu bredare. Tänker spontant att det kan vara typ som en svensk REIT.

2 gillningar

En spännande fråga är hur dom bygger upp sina index. (Några exempel på förtydligande kommer här under.)

• Vad är det som avgör vilka de 30 fastighetsbolagen blir?
  • Vad definierar ett teknikbolag? (Så man vet vilka som ska ingå. Idag använder väl de flesta bolag internet eller?)
  • Vad avgör om ett bolag åker ur eller in i indexet?
5 gillningar

Vad skiljer deras teknikfond mot Nordnets nystartade teknik-indexfond?

2 gillningar

Nordnets fond har 85% USA, medan Jan ovan beskriver PLUS-fonden som “Fokus är på svenska bolag”.

2 gillningar
  • Vilket/-a jämförelseindex kommer de ställa fonderna mot?
  • Vilka argument har de för att köpa deras nya fonder istället för Länsförsäkringar Global Indexnära?
  • Kommer fonderna finnas på Avanza/Nordnet?

3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Intervjuar en av grundarna till PLUS-fonderna i nästa vecka | Vilka frågor ska vi ställa?

Bra jobbat av plus!
Ska bli intressant att läsa på lite mer runt dessa produkterna.

Hoppas på fysisk replikering

2 gillningar

Är det spikat? Kommer fastighetsfonden och isåfall när? Kommer den så avsätter jag en summa för den.

En sak jag kom att tänka på nu efter att ha lyssnat på dagens poddavsnitt om Investmentbolag.
Ni pratade lite om ibindex.

De har även ett fastighetsbolagsindex och värt att tänka på är att även många av fastighetsbolagen handlas till premie just nu.

Vet inte om jag har sett någon ta upp det här

7 gillningar