Vilken Riskfri ränta skulle ni acceptera som alternativ till börsen?

Hej.
Vilken riskfri ränta skulle ni acceptera för att avstå från att placera på börsen? Alternativt skulle får er att balansera om till mer räntor än ni har nu?

1 gillning

Skulle nog vilja ha åtminstone 4% riskfritt i ränta för att avstå aktiefonder helt. Annars tycker jag det fortfarande hade varit värt att chansa på att börsen ska ge mer över lång tid.

1 gillning

Jag vill nog ha nästan lika mycket som jag får från Savelend, vilket är den enda form av räntesparande jag har idag. Med tanke på att mitt investerade snitt där oftast hamnar kring 80 % av det insatta kapitalet och avkastningen på det pendlar mellan 7-9 % så säg att jag kan få 4-5 % och jag kan tänka mig att balansera om lite.

Något sånt för mig också… säg runt hälften av vad börsen förväntas ge i genomsnittlig avkastning (för att avstå helt).

Men, pratar vi riskfri OCH obundet sparande?.. Kunde man få bara 2-3% obundet skulle jag nog ha lite mer där.

Om det fanns en riskfri ränta på 3-4% hade jag placerat stor del av kapitalet där. Men hade nog inte avstått aktier helt.

1 gillning

-∞% (minus oändlighet) är väl vad du maximalt skulle kunna TVINGAS att acceptera riskfritt i teorin om alla skulder skulle börja betalas tillbaka?

Jag kommer alltid behöva en buffert.

Om jag vet att jag är garanterad att få -10% avkastning på sparkontot men jag riskerar -100% på aktiemarknaden, då får jag anpassa min portfölj efter det.

“Rätt” pengar på “rätt” plats, tillgång och efterfrågan.

Vi kanske inte kan räkna med tillväxt i framtiden? Vi kanske måste räka med nedväxt?

Tänk om framtida förväntad avkastning för aktiemarknaden är -7% och du kan få -5% på sparkontot, skulle du acceptera?

Målet i framtiden kanske inte är utveckling utan avveckling, då måste vi anpassa vår portfölj efter det.

För 3% hade jag kunnat lägga halva min portfölj i räntepapper om risken var mycket låg.

/H

Den här studien anser att normaliserad långsiktig riskfri ränta i Sverige ligger på ca 2,5%

Blir spännande att se årets rapport som kommer snart

2 gillningar