Vilket är ditt bästa ekonomiska life-hack?

Och här går jag med mina sneakers som jag köpte för ca 400 kr för 18 år sedan.

Tycker det är ren humbug att man måste lägga ut pengar för dyrt materiel för att det ska hålla eller vara miljövänligt. Jag tror det bara är så enkelt som att om något är dyrt så är folk försiktigare med det. Det finns dock otroligt mycket snobberi med att vissa tror de är bättre för att de lägger ut mer pengar på något

1 gillning

Tack, det är precis detta jag är inne på. Jag har också köpt sneakers för några hundralappar som håller med daglig användning i några år, och sen läser man på nätet att det är läderskor från lyxbutiker för några tusenlappar som är det på riktigt ekonomiska valet. (andra ställen på nätet menar jag, inte just här). Jag tror säkert dyra läderskor är ekonomiskt om man gillar och vill prioritera fina skor, men kanske inte som ett generellt tips för att minimera sina skokostnader.

Kanske jag som haft dåliga erfarenheter. Ville fixa klacken på ett par skor jag gillade och fick ett prisförslag som låg på ungefär samma nivå som skorna kostade från början. Köpte ett par nya skor istället.

Gällande kläder så är mitt bästa knep att köpa klassisk stil och att hålla vikten. Jag har haft samma skinnjacka i 20 år och den är fortfarande lika snygg nu som när den var ny.

8 gillningar

De är ju även en fråga om vad du får för pengarna. Att gå i de randsydda skorna jämfört med 400 kr/paret kommer ha skillnad på dina fötter.
Men de viktigaste är nog oavsett att ha flera par. Skor ska gärna vila med 24-48 timmar efter varje användning (ordnar du med att ha 2-3 par du varvar mellan). På detta vis så har du utökat livslängden markant på skorna då de inte är konstant fuktiga.

Utöver de så om man inte betalar för märke så finns de bra skor att använda som jag defintivt tror är mer prisvärda än dinsko eller jula varianten. Tex kan du få en sneakers som inte riktigt är randsydda men sidewall stiched som också är omsulningsbar för 995 kr (https://www.skolyx.se/82-skolyx)

Själv ser jag bra skor som en hobby och gillar även att stötta svenskproducerat så jag införskaffade mig ett par skråmträskskor som den dagen då de behöver sulas om kostar 699 kr. Men visst de är inte ekonomiskt att köpa skor för 3000-4000 paret speciellt inte när man bör ha flera stycken för att varvar. Men något ska man ju bränna pengar på :slight_smile:

Vad är de för märke? Måste vara de bästa skorna som gjorts eller används de bara 1 gång/år?
Används de där dagligen känns de som att du behöver lämna in dem för studerande på något labb så de är möjligt att föra vidare till eftervärlden.

1 gillning

Angående kläder skulle jag även slå ett slag för att endast köpa jeans som är raw denim (ej tvättade jeans). Tydligen har de blivit standard att man ska köpa jeans som är nötta på fabrikat. Men man kallar de istället för tvättade jeans…

När de gäller skjortor så bör man titta på antal stygn per cm, kring 10 stygn per cm är väl ett bra riktmärke till kvalitét.

Ett tips är annars att dela kontona, det är rätt sällan alla vill titta samtidigt. Idag har ju många tjänster olika profiler och liknande också. Jag betalar bara några tior i månaden.

Ett hack jag kan dela med mig av är telefonabonnemang. Sök en random kurs på högskolan/universitet så får du studentkort. Passa då på att skaffa studentabonnemang, oftast får du runt 10-20% rabatt som fortlöper efter du pluggat m(eller hoppat av). Jag har haft Vimla studentabonnemang nu i 6 år typ, sparat en hel del på det.

För glasögonbärare: Köp brillor och linser på nätet, det är betydligt billigare än kjedorna. Den modiga kan till och med köpa på aliexpress för några hundringar, kan vara bra att ha på träningen och liknande.

Min egen hack är att jag gjort mig av med alla kreditkort och medlemskap med olika bonusar som jag försökte maxa. Problemet med dem var att de fick mig att spendera mer pengar för att jag skulle få bonusarna. För mig finns det en fara i lockelsen att shoppa om det är kopplat till någon rabbatt, medlemskap eller liknande. Det är samma tankefälla som att vilja göra “fynd” på rea. Det bästa sättet att spara pengar på shopping är att inte shoppa alls. Köp bara det du absolut behöver, eller vill ha efter att ha tänkt igenom det noga.

Min mammas hack är en app som heter Karma . Det är mat från företag och restauranger i närheten, som säljs för riktigt lågt pris för att bäst-före-datum gått ut eller håller på att gå ut. Du får ett pling varje gång det finns mat i närheten som du kanske är intresserad av. Sparar pengar och miljön samtidigt! Men det funkar förstås bäst i lite större städer. Mamma kan ju åka buss gratis också, annars kan det bli dyrt med den extra transporten.

Till sist, jag läste diskussionen om kläder ovan. Det är möjligt att det går att spara pengar på att köpa många billiga skitskor istället för ett par dyra men riktigt bra skor, men som vi har konstaterat - tid är pengar, och det tar tid att köpa nytt hela tiden. Butiksdöden gör det inte lättare. Fy f-n vad trött jag är på att lägga tid på att handla på nätet!! En går ut på stan och ska köpa något nödvändigt, hittar ingenting och sitter i timvis framför datorn istället, och sen när paketet kommer så passar det inte och då går en tillbaka med paktetet igen, och i slutändan har en ägnat flera dagar åt att köpa ingenting. Helt värdelöst! Och då ska man veta att jag har handlat på nätet i 15 år, så det är inte att jag är gammalmodig av mig. Det tar bara så förbannat mycket tid.
Och, det ska också sägas, mina bästa dyra skor hade jag i tio år och då använde jag dem ofta, typ hela veckan när det var säsong (det var höst-/vinterstövlar). De var snygga hela tiden och satt som en smäck, ända tills lädret sprack på något ställe, men som sagt hade jag haft dem jättemycket i tio år. Och jag halvsulade dem flera gånger.

1 gillning

Sedan studenttiden gör jag alltid ärtsoppa var tredje månad eller så. Gör 30 port åt gången och lägg i plastpåsar och frys. Oerhört gott, enkelt och billigt och man sparar tid på matlagning.

4 gillningar

Jag skulle gärna vilja få den långa listan! Håller med i de du skrivit men finner de svårt att hitta kvalitéts märkena och inte bara designer märkena. Tyvärr verkar de som att kvalitéts kläderna kör metoden utan reklam och låter kläderna tala för sig själva, vilket jag gillar men innebär vissa svårigheter att hitta märkena :smiley:

1 gillning

Mitt life hack som fungerat oväntat bra är att ge mig själv veckopeng. Varje måndag har jag en stående överföring på 2000 kr och det får täcka veckans behov eller ackumuleras till nästa veckas större behov.

Jag har testat lite olika belopp men detta funkar bra för min del. Vi köper livsmedel på ett gemensamt kreditkort.

4 gillningar

Autogiro på allt. Slipper lägga tid på att betala räkningar och slipper påminnelseavgifter på räkningar man lagt någonstans men sedan glömt bort.

2 gillningar

Angående skodebatten. Jag brukar använda haglöfs som jag upplever håller hyfsat bra samt nike som är sköna men håller lite sämre. Oavsett har jag aldrig fått ett par skor att överleva mer än ett år. När jag brukar tänka att det är dags att byta är det ofta redan ett flera cm stort hål i sulan.
Tips på hållbara skor tas gärna emot, men de måste vara sköna att gå med. :pray:

Här är de värt att skilja på promenad, joggingskor och vardagsskor.
Ska du gå 10 000+ steg i ett så är promenadskor med mjuk sula alltid skönast och de kommer därför inte hålla lika länge då de använder ett mjukt material. Samma med joggingskor. Dessa får man räkna som förbrukningsvaror. Däremot håller dessa längre om du skaffar två par och varierar dessa då fukt sliter ut skorna fort.
Däremot vardagsskor som använder sig av tex läder innersula som formar sig efter just din fot (blir bara skönare med tiden) och gummiyttersula kan de hålla i årtionden och fortfarande vara sköna. Inte i samma utsträckning som gymnastikskor men fortfarande bekväma.
Med tanke på ditt namn gissar jag att du är kvinna så märken har jag tyvärr inte så mycket att bidra med. Är väl tyvärr så att herrkläder kommit längre när de gäller att tänka hållbart pga tradition och förmodligen köpbeteende.
Generella råd för en bra sko är: Omsulningsbara skor, hälkappa i läder och inte plast, gelänk i sulan, fullgrain läder för överdel (undvik genuine leather då de är restprodukt och i princip skräp) och gummisula (inte läder).

2 gillningar

Har precis börjat med detta och det är kanon! Man ser verkligen sina inkomster/utgifter och sparande på ett helt annat sätt!

Om man gillar ljudböcker så har biblioteket en egen tjänst - Biblio - där man kan låna ljudböcker eller e-böcker helt gratis. Superbra, ju. De har inte allt och man får inte låna obegränsat med antal böcker, men ändå. Sonen (som snart fyller 11) gillar ljudböcker sjukt mycket, han kör sin bokslukarålder via ljudböcker. I alla fall, det går i sån takt så det har varit svårt att komma på böcker till honom. Men då har jag mejlat biblioteket och bett om tips på ljudböcker som finns på Biblio-appen och fått hur mycket bra tips som helst, de har verkligen varit superbra👍

Man slipper dyra abonnemang på Storytel och vad de heter.

10 gillningar

Tack, funkar det i alla kommuner? Vi har bara en väldigt krånglig hemsida där man får ladda ner det till Adobe Calibre och sedan föra över till telefonen. Har försökt lära min mor det men det äe för krångligt för henne tyvärr.

Finns en jädrans massa kommuner att välja mellan iaf när man startar appen. Finns både till iOS/android, bara att ladda ner och testa.

Vet fatiskt inte om det funkar på samma sätt överallt. Det kan vara så att det kan finnas olika appar eller att det kan funka på olika sätt.

Men erfarenheten av vårt stadsbibliotek är att de är väldigt tillmötesgående och hjälpsamma. Prova att gå in och be om hjälp på plats om det är möjligt för er👍

Äsch, jag råkade svara till mig själv i tidigare inlägg :roll_eyes: Kolla mitt tidigare inlägg :sweat_smile:

1 gillning