Vilket mobilabonnemang är bättre än Hallon?

Har kollat in dessa lågprisalternativ, men brukar snarare använda i förhandling varje år med Tele2. Då får jag oftast behålla en i mitt tycke bra rabatt. Min senaste årsrabatt gick ut nu i juli, så jag förhandlade till mig samma pris och surfpott, 169 kr + 15 Gb/månad. Listpris är 319 kr. Jag behöver surfen när jag åker till landet och vill kolla någon film. Hemma har jag bredband via föreningen. Annars hade jag tagit ett billigare med mindre surf. Visst får man lite extra rabatt de tre första månaderna på t.ex. Hallon, men sedan kostar det ungefär lika mycket.

Är jag där längre tid, som nu på sommaren, har jag ett enkelt mobilt bredband och brukar starta upp ett abonnemang på Hallon, som ofta har rabatt de första tre månaderna på sommaren och är billigare än att tanka mer data till mobilen eller byta abonnemanget till ett med mer data. Sedan avslutar jag det i augusti.

Ja är nöjd med Fello student där man får tillgång till Telias 5G-nät.

Jag har också Fello senior och är nöjd med det till vardags.

MEN jag och frun provade deras extra tjänst där man kan få förbetala surf utanför EU. Lite väl dyrt 1600 Sek för oss två för 10Gb data var men lät praktiskt.
En besvikelse dock som i efterhand känns mycket osäker.
Det vi köpte räcker och blir över med marginal för oss. Vi har bra koll på våra surfmängder och hade mycket bra Wifi på hotellen.
Trots det fick både jag och frun extra dagssurfdebiteringar när räkningarna kom. typ 6-7 st var. totalt 1300 SEK extra.
Något var fel. Vi ringde två gånger och Vi översände formellt klagomål med dokumentation . Dom kvitterade direkt att dom fått in klagomålet.
Sen ghostade dom oss och svarade aldrig på klagomålet.
Släppt saken nu och betalat räkningarna.
Inte värt mer jobb. Aldrig mer dock…

Vi vet inte var felet satt men det var inte hos oss båda samtidigt i alla fall. Vi har olika hyfsat nya Samsunglurar.

I fortsättningnen blir det same same lösning som förr. Altid fungerat bra och smärtfritt. Man tar med reservtelefonen och kör ett lokalt lokalt förbetalt E-datasim på den. Mer data , Mycket lägre pris OCH ingen risk alls för mer räkningar i efterhand.

Min erfarenhet är i linje med detta. Vimlas (Telenor) täckning slår Hallons (Tre) på ett kännbart sätt.

1 gillning

Det beror på vilket behov som ska täckas. Mitt behov är att ha ett telefonnummer som kan ta emot meddelanden och samtal. Jag ringer och sms:ar sällan själv, så den billigaste abo hos Wifog för 40 kr/mån är vad jag har och har haft länge nu.

PS. Är blivit riktigt bra på att snåla på gratis wi-fi runt omkring. :flushed:

1 gillning

“50min samtal” ber du folk ringa upp dig när du behöver prata? :smile:

Som skrivet, en abo beror på ett behov - och jag har inget behov av att ringa upp folk för tunggymnastik. 50 minuter är mer än tillräckligt för mig, den här månaden har jag till exempel fortfarande 50 minuter kvar.

1 gillning

Man kan prata via Whatsapp eller liknande med wifi.

2 gillningar

Ett litet knep är att ha ett kontantkort, som är helt gratis för att ta emot viktiga samtal och meddelanden, till exempel från bank och myndigheter. Perfekt i en smartphone med plats för två SIM-kort.

Kör Fello och är väldigt nöjd.

Ett kvitto på att det är ett bra erbjudande är att när Telenorsäljare ringer och försöker värva mig som kund (eftersom jag har bredband där) så låter samtalet alltid såhär:

Telenor: ”Vad har du för abonnemang idag?”

Jag: ”Fello”

Telenor: ”Ja, men du då har du ju en bra lösning så jag får önska dig en fortsatt fin dag! Hej då”

3 gillningar

Ja eller så ringer de ang “ditt Teliaabbonemang”
Händer mig typ en gång i månaden.
De flesta ger sig ganska snabbt när man berättar att man inte har Telia, utan Fello. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vill påminna om att det inte är tillåtet med länkar för att värva kunder.
Mvh moderatorer.

1 gillning

För min del är det bara telias nät som är aktuellt av den anledningen att det fungerar där jag bor, tele2 fungerar bara i hallen och tre slutar fungera vid postlådan. Telia fungerar i hela huset, alla rum tom källaren. Kör därmed fello då jag tröttnar på att behöva pruta var 6:e eller 12:e månad

1 gillning

Vad är logiken med detta? Du debiteras ju knappast för inkommande samtal.

Att det inte är någon månadskostnad på ett kontantkort - så om man bara har numret för att bli nådd behöver man inte betala mer än typ 100 kr/år för att hålla numret vid liv.

1 gillning

Per halvår är det numera. Tidigare gällde per år.

Logiken i mitt fall är att ett Wifog-abonnemang inte kan användas utomlands, men det kan ett kontantkort från Telenor där hela saldot kan användas inom EU. Jag behöver data utomlands för att hitta rätt och t.ex. använda appar, några tjänstar går inte att använda från ikke-svensk IP.

En bonus med detta är att jag vet att de viktiga samtalen kommer till kontantkortsnumret, så jag kan lugnt ignorera säljare och spammare som ringer Wifog-numret.

2 gillningar

En relaterad fråga är hur man kan “växla” mellan olika operatörer för att maximera sin rabatt totalt sett. Ofta är ju rabatter för nya kunder kopplade till att man inte varit kund de senaste 12 månaderna eller liknande. Genom att byta operatör varje år borde man ganska enkelt kunna spara en del pengar.

1 gillning

Man kan nog rotera mellan de tre stora drakarnas lågprismärken en gång om året för att spara några hundringar, ja. Menar alltså Hallon (Tre), Fello (Telia) och Vimla (Telenor).

Jag har varit kund hos alla tre men har inte riktigt satt i system att byta varje år än, brukar bli nån gång ibland bara. Hallon/Tre har dock klart sämre täckning i glesbygd och i havsbandet än de andra två, så egentligen vill jag helst undvika dem.

Både Vimla och Fello är för övrigt klart nischade mot ungdomar och marknadsföringen väcker ibland känslor av gubbig irritation i mig, men det kan jag väl stå ut med. Får nog acceptera gubbigheten helt enkelt.

1 gillning

Har använt Tele2 länge, Telenor och Tre från och till. Har inte märkt av dålig täckning hos Tre. Rör mig iofs sällan i ordentlig glesbyggd.

Undrar hur täckningen kommer förändras nu när både 2G och 3G stängs ned till årsskiftet. Kanske inte är samma gamla sanningar att Telia har bäst täckning om ett år