Vill köpa en fjällstuga att hyra ut, men banken säger nej. Vad ska jag göra?

Hejsan!

Detta är mitt första inlägg här och hoppas att det finns någon som kan komma med tips på hur man kan göra när det gäller att finansiera fjällstuga.

Nu till min fundering/fråga jag behöver hjälpa med:
Jag har lite pengar över från en husförsäljning och vill investera dessa i en kontantinsats till en stuga i svenska fjällen. När man kikar runt på banker och gör deras bolånskalkyler får jag direkt nej då min inkomst är för låg. Min tanke är att hyra ut stugan när jag inte vistas där och att den ska vara “självförsörjande” hyresintäkterna skall alltså täcka alla utgifter. Men banker räknar inte med hyresintäkter som inkomst så är det någon som har något förslag eller ideér på hur man kan gå vidare?
Hur får man bankerna att titta på intäktsmöjligheten?

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få då jag verkligen vill förverkliga denna dröm!

Önskar alla en God Jul
Med vänlig hälsning,
Linda

Hej

Tyvärr så räknar inte bankerna så i Sverige, hade du bott i UK eller flera andra europeiska länder så skulle det fungera.

Vad du kan försöka göra är att köpa och driva det genom enskild firma alt AB, det skulle kunna få banken att öppna plånboken. Nackdelen skulle dock vara att du riskerar att bli förmånsbeskattad för varje vecka stugan inte är uthyrd.

Ja det är verkligen tråkigt att bankerna inte kan ta med detta i sina beräkningar.
Men hur har alla råd att ha fjällstugor, dyra bilar, båtar osv haha :slight_smile:

Har även hört att det verkar vara vissa som fått igenom att bankerna räknar med hyresintäkterna, önskar man var en av dem :slight_smile:

Ja man kanske får starta ett bolag men skulle helst slippa då jag vill äga stugan privat och hyra ut den privat.

Men tack för ditt tips

Jag tänker två saker. Lyssna på avsnittet bo gratis med Jakob och Issa som pratar om det och direkt gå på två lägenheter eller liknande. Enklare att få ekonomi i det.

Det andra tipset är som min coach sa till mig:

Innan du har testat 100 gånger har du ingen rätt att uttala dig om huruvida det går eller ej.

Så mitt tips är: försök, försök igen och försök igen. Ta feedback varje gång och ställ frågan: ” vad skulle krävas för att det skulle gå?”

Det finns en fantastisk video på ämnet med Randy Pausch som heter ”the last lecture”. Temat är att försöka tills att man lyckas. Han pratar bland annat om:

Väggen är inte där för att hindra dig. Den är där för att ge dig en möjlighet att visa hur viktigt det är för dig. Väggen är inte där för att hindra dig. Den är där för att hindra alla som inte vill det lika mycket.

För just nu har du ”bara” en bank som är något stelbent och du passar inte in i deras mall. Håll oss gärna uppdaterade också. :+1:

6 gillningar

Jag håller med att banker i Sverige är en aningens fyrkantiga när det kommer till dessa saker. Men som @janbolmeson säger, det är bara att försöka med en annan bank och berätta hur du tänkt kring stugan och visa på dina planerade inkomster därifrån osv. Om ingen bank nappar på det, hade jag försökt hitta någon likasinnad som kanske har samma önskan och problem. “När banken säger nej gäller det att tänka mer annorlunda än banken”, känt ordspråk från min kollega… :slight_smile:

2 gillningar

Stort tack för att du delar med dig av dina tips och jag ska självklart lyssna på avsnittet du hänvisar till.

Jag ska självklart försöka igen å igen å igen tillslut kanske de är dem som ger upp :slight_smile:

Absolut ska jag hålla er uppdaterade om hur det går i jakten på min fjällstuga!
God fortsättning och Ett gott nytt år!

Absolut jag ger inte upp i första taget och tack för dina tips :slight_smile:

God fortsättning och Gott Nytt År!