Är själv processen av att leta villa i Stockholms området. Slår mig hur ofta efter en förlorad budgivningen eller följer ett hus som förvann att dom faktist köpts av bolag?
Inser att min erfarenhet är högst av anekdotisk karaktär men finns det statistik på detta? Hur utbrett är detta fenomen?
Även när det inte är ett företag som köper rakt av är ett företag som står skriven på huset. Antar att dom då hyr till sig själva ett rum eller våning och byggt in det kassaflödet i sin kalkyl.
Som privatperson blir det ju svårt att konkurrera med ett företag som köper och renoverar med oskattade pengar eller betalar hyra till sin ägare.
Ett företag behöver inte betala hyra för att stå på huset utan är det ett enmans bolag så har man ofta hemmet som verksamhetens adress. Det finns många enmans företag.
Mitt företag står på min lägenhet men jag äger lägenheten och företaget betalar ingen hyra.
Jag tror att tråden handlar om företag som köper villor, och sedan, antagligen, hyr ut dem. Jag vet inte hur vanligt det är, men jag har gjort så med mitt företag.
Det verkar också vara populärt att företag köper villor i attraktiva villaområden i Stockholm för att riva dem eller dela upp dem, skapa bostadsrättsföreningar och sälja med vinst.