Volvoaktier köpta via Postbanken - 88

Har Volvo B aktier köpta 1988 via Postbanken. Dessa förvaltades av PK Banken. Dom försvann 1990. Efter år av byten och sammanslagningar blev det Nordea. Hur tusan hittar jag mitt innehav nu? Har också bytt efternamn. Har aktieägarbeviset från Volvo kvar?

En fundering - har du fått ta del av utdelningen från Volvo under de dryga trettio åren du ägt aktierna? Om inte, borde du, givet att du lyckas lokalisera aktierna, även inkräva utdelningen då det garanterat rör sig om en rejäl slant.

jag har inga konkreta råd på hur du ska göra, men hoppas givetvis på det bästa för dig. Skriv gärna en rad i forumet och berätta hur det går! Lycka till!

Intressant fråga, har precis som Tigern inget konkret svar. Men du har rätt i att Postbanken/PK Banken numera är Nordea så det torde vara rätt väg att söka. Du verkar dock inte få något brev från Euroclear kring något VP-konto årligen? I så fall har du inget VP-konto, utan skulle aktierna finnas hos Nordea så är det på en depå. Depån måste rimligen vara kopplad till ditt personnummer så måste gå att hitta.

Med aktieägarbevis, menar du ett fysiskt aktiebrev? De verkar utfärdats för Volvo åtminstone början av 1980-talet, men sedan 1990 får inga nya utfärdas. Som jag förstått det så kan det teoretiskt vara så att du sitter med ett fysiskt aktiebrev som inte är registrerat på annat ställe än i Volvos aktieägarbok? I så fall kanske rätt väg är att kontakta Volvos Investerarrelationer-avdelning för att be dem bekräfta att dina aktier (som är numrerade) stämmer med deras aktieägarbok. När du vet att aktiebreven är giltiga så borde Volvo/din bank/nätmäklare kunna ha förslag på hur de konverteras till en depå/VP-konto och hur du tar del av din retroaktiva utdelning et.c. https://www.volvogroup.com/en-en/investors/contact-investor-relations.html

Här ett exempel på ett aktiebrev från 1984. Tänk på att det kan vara en värdehandling, så var försiktig med att fotografera et.c. tills du vet status på det!
https://www.catawiki.se/l/10280987-sweden-volvo-aktiebrev-1984#&gid=1&pid=1

1 gillning

Behöver Dennis har någonting (eller födelsebevi) kan visa att han är ägare eftersom han har bytt efternamn?

Hej! Jag vet inte om du har hittat dina aktier, men jag började också köpa Volvo på Posten. PK Banken administrerade dessa från början,
men det övertogs senare av Aktieinvest. Jag har ett gammalt konto-
utdrag som heter ÅRSSAMMANDRAG för AKTIER PÅ POSTEN som
gäller för år 1991. Sen öppnade jag en egen depå, dit jag överförde dem. Om du inte hittat dina aktier, hoppas jag dessa rader kan hjälpa
dig en bit på vägen.
MVH Nitan

1 gillning