Warranter med hävstång. Mycket riskfylld strategi!

Det kommer med regelbundenhet folk till forumet som tror sig har revolutionerat hela investeringsvärlden med sin strategi och vill pådyvla andra den. Men aldrig får vi se hårda siffror, verkliga exempel eller kontinuitet framför cherry picking. Ej heller den här gången. Är det då konstigt att du avfärdas med statistik och logik? Gör något åt detta istället för att bara prata. Jag tror hela tråden är spänd på vad du kan visa upp.

8 gillningar

Har ju kommit några uträkningar från andra som visar vilket fantastiskt resultat det ger.
Låter de siffrorna talar för sig.

Första uträkningen visade att en enda underliggande matchade en indexfond så med några till blir avkastningen några hundra procent bättre än en indexfond om de övriga produkterna går likvärdigt.

Andra uträkningen visade på några miljoner mer i avkastning än en indexfond på en enda underliggande produkt.

Mycket snack och lite verkstad. Men okej, skit i det då och kör skivan på repeat istället.

4 gillningar

Intressant, men tar du hänsyn till spread och courtage?

Vilka uträkningar då? De som har presenterats har visat att det kan gå fenomenalt bra om man råkar ha tur, eller fenomenalt dåligt om man har otur.

Exemplet som @CarlJohan presenterade visade underprestation mot omxs30 index under tidsperioden 2023-2024.
Mina exempel visade enorm överprestation mellan 2005-2024 och enorm underprestation mellan 1993-2012 mot S&P 500 index.

3 gillningar

Totalen gav ju ett otroligt bra resultat i båda uträkningarna och på bara en produkt i taget dessutom.
Tack så mycket för hjälpen att bevisa det förresten.

Vadå “totalen”? Nej, det gav inte otroligt bra resultat i båda uträkningarna, bara i ena. Röda linjen är “totalen” för index och blåa linjen “totalen” för strategin.

5 gillningar

3 500 000 jämfört med 800 000 tycker jag är rätt ok. Bara på en underliggande också.
Går de övriga 3 lika bra blir det 14 000 000 jämfört med 800 000.
Kan inte rå för att jag tycker det är riktigt bra avkastning.
Förlåt så mycket.

Hur många procent är du upp i år?

Jovisst är det det, om man väljer att bara titta på de tidserierna när strategin fungerar bra.
17 000 mot 300 000 är ju dock inte lika kul, om man istället väljer att titta på en annan tidserie när den inte fungerar bra.

6 gillningar

Har ingen sån uträkning på just detta för jag har så många olika strategier för mig.
Men sammantaget runt 30-40%

3 gillningar

Det är inte dåligt på något sätt men känslan jag fick när jag läste var att du skulle utklassa indexfonder?

Likviditet finns då emittent säkerställer detta till stor del. Man är inte garanterad att hitta en position med exakt önskad hävstång då dessa som du indikerar sjunker i uppåtgående marknad. Emittent ställer dock ut nya med viss periodicitet. Tittar man t.ex på Nordea som är störst på Nordnet så har dessa löpnummer ( T LONG OMX NORDNET X) och där är senaste 1045 och den äldsta är 87 från december 2018, dvs några per vecka ungefär.

Emittenten går väl inte kort. Köper jag en long så är det i praktiken att emittenten upptar ett lån åt mig och köper tillgången och har som säkerhet för lånet. Vid marknadsrörelser ovanför finansieringsnivån är emittenten helt utan risk. Det emittenten kan förlora på är plötsligt genombrott av finansieringsnivån så att de inte hinner stänga tillgången. Det är det man betalar risk-premien för. Det är en deposition som går till emittenten varje gång man varit nere nära finansieringsnivån och stängt tillgången.

2 gillningar

Jag tror att riskpremien gick upp signifikant under den turbulenta marknaden 2020, dvs den procentsats som jag använder är skattad från vad man betalar idag (ex.vis idag T LONG OMX NORDNET 1045 med finansieringsnivå 2505 kostar 90 när underliggande står på 2591, dvs premien som lades på var ungefär 4 kronor, vilket är 0.16%).

1 gillning

Fan det är ju som Medalion fund, det borde du kunna sälja in till vilken bank som helst!

Vilken exakt tidsperiod och vilket index har warranterna hävstång på?

Tycker du att detta är bra avkastning också?

1 gillning

Nordea skulle ju kunna trada sina egna turbo warrants och göra multum. Och eftersom de nu gör mer pengar på sin turbo warrant avdelning pga ökad mängd affärer kan de flytta över de pengarna och köpa än mer turbos. En ekonomisk evighetsmaskin!

1 gillning

Ja och med mycket mindre risk inför den stora kraschen när de stora företagen i USA stuper rätt ner.

Totalt är det kanon. Likt de flesta här har man väl aldrig alla ägg i samma korg?

Skojar du?

Så att gå från 100 000 till 17 000 samtidigt som index går från 100 000 till 300 000.

Alltså -83% med din strategi under samma period som index gör +200% är totalt sett kanon?

4 gillningar