Bilköp
Sök:

Bilköp

Läsarfråga till RikaTillsammans-communityn av Robin

ställde för sedan frågan: Bilköp

Hej alla ekonominördar! Jag hoppas på att ni kan hjälpa mig att bli lite klokare.

Jag vill köpa en bil, det är ingen investering, inget jag behöver, jag vet, det är endast rent nöja för min del, men jag vill veta vilket sätt som rent ekonomiskt är bäst när det kommer till bilköp.

Bilen i fråga kostar ca 500000kr, min månadslön är 25000kr netto (utan att jobba övertid). Jag äger en bostadsrätt som i nuläget är värd ca 500000kr med en hyra på 3500kr/månad. Jag månadsparar 4000kr (16%) hos lysa och 1500kr på ett bankkonto. Jag har en buffert på 2 månadslöner (50000kr).Jag vill påstå att jag har hyfsat bra koll på min ekonomi. Om jag räknar på alla mer eller mindre fasta utgifter så hamnar dom på ca 15000kr/månad då har jag 10000kr över till bil och andra nöjen.

Bilen vill jag behålla länge minst 10 år, det finns några kända fel som går på ca 50000 i reparationer, jag planerar att spara ihop den summan so men buffert för enbart bilen.

Så om ni var i mina skor hur hade ni betalt bilen? Cash, 50% cash och resten lån? Låna hela summan? Låna 90% och betala resten cash? Andra förslag?

Eller ska jag bara inse att jag borde köpa en billigare bil och låta detta förbli en dröm?

 

Tack på förhand och jag hoppas att jag inte skrivit allt för knasigt..

Det finns 8 svar till denna fråga

Best Answer

svarade på frågan för sedan

Jag tror du underskattar dina  månadsutgiftert att börja med. Har du använt dig utav Tink för att se vad du faktiskt spenderar över ett år då vissa utgifter beror på säsong? Tex sommar semester, extra semestern, skidresan, påsk till föräldrar, renovera huset, stora festen med polarna, oj jag behöver ny dator?

Så du har sannolikt inte 10.000 att lägga undan till din fina bil. Kanske snarare hälften eller mindre?

Jag är inte den som säger köp den inte! Tvärtom! Är det din dröm, ja drömmar är ju till för att leva för. Men då kommer nästa grej. Att nå drömmar med lån, tex att resa jorden runt på ett lån, det är ren katastrof. Det är lite för lätt att ta ett lån och få drömmen idag, för man underskattar lätt hur mycket man faktiskt kommer få kämpa för att betala för drömmen. Ungefär i stil med – äh det fixar jag!

Steg ett skulle jag säga är spara ihop hälften av beloppet, och känner du fortfarande på samma sätt gå då och börja räkna vad det faktiskt kostar att äga den per månad.

Gör en total cost of ownership, och slå ut den per månad. En bil är ofta MYCKET dyrare än de flesta tror, för det finns en drös av små till medelstora utgifter man inte tänker på. En vanlig Volvo kostar en 45-50 kr milen. Min 10 år gamla Prius runt 25-30. Sedan har du alternativ kostnaden, dvs att du väljer bort att få ränta på dina pengar. Så på 500.000 plus en massa utgifter för bilen k övrigt så tackar du samtidigt nej till ränta på säg 700.000 kr i form av fond avkastning. Samtidigt skall du istället för att få ränta, betala ränta – så skillnaden blir ännu större. Så förlust på ränta på runt 50k i intäkt per år samt räntekostnader på ca 20k. Det betyder ca 70k per år i ränteskillnad du tackar nej till om du köper bilen istället för att investera pengarna. Det kan vara något du tycker är ok, men det skall vara ett medvetet val att du säger nej till 70k/år i inkomst.

 

Känner du fortfarande att det känns Ok efter att du verkligen fått koll på vad kalaset kommer kosta OCH att du faktiskt lagt ned en massa blod, svett och tårar för att få fram 250k. Go for it :) Själv hade jag hellre sprungit ett lopp barfota på krossat glas – men jag har andra drömma än du har. Och det är helt ok :)

Eventuella kommentarer till ovanstående svar

Om du har en kommentar till det ovanstående svaret, skriv den gärna här nedan.

  1. Vit pil

    Lev din dröm nu,sedan är det för sent livet är inte enbart till för att kolla bankboken.
    Snåla människor skapar inga jobb.
    Efterfrågan på produkter ger dig inkomst.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    JOHANNI MIKAEL DOSENIUS

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Hej!

Min åsikt är att det är idiotiskt att köpa en bil för 500000 även om man har fem miljoner på kontot.

Men man har så klart olika intressen här i livet. Men en bil som tar dig från punkt A till punkt B kan du givetvis få mycket billigare (det har du kanske redan också). En väldigt dyr bil är ren lyxkonsumtion och det ska du givetvis inte låna pengar till. Så du ska spara ihop summan. Sedan ska du inse att det är dumt att bränna pengarna du ägnat mycket möda åt att spara ihop på en bil. 😀

Eventuella kommentarer till ovanstående svar

Om du har en kommentar till det ovanstående svaret, skriv den gärna här nedan.

  1. Vit pil

    Många här inne är helt emot att köpa en ny bil det är som att gå barfota på söndrigt glass. För min del så handlar detta med att leva ett rikt liv inte att ha mest pengar när jag är gamal o grå. Jag och min fru köpte en ny bli gick på 225000 kr och det ger mig säkerhet och väldigt mycket glädje . Den ger mig ett rikt liv vilket allt detta handlar om . Jag investerar mycket nu för det är nergång på marknaden och betalar vad jag ska på bilen blir mer sen när börsen går upp. Du själv kan bara bestämma vad du ska göra men kan bara säga att jag pendlar på motorväg varje dag när jag jobbar så då vill jag ha en pålitlig bil . Har stort intresse för film o musik så pengar går till detta också tar jag bort allt detta och bara sparar o investerar så lever jag ett fattigt liv inte ett rikt liv som nu. Lycka till med vad du beslutar.

    5+
    Gravatar ikon för användaren
    Olof T
  2. Vit pil

    Köp bil, det är kul och en njutning. Helst 3 år gammal då har den gått ner 50% i pris och det är fortfarande 80% kvar av bilen. På 5-6′ mil hinner bilen bli knappt inkörd. Casha in 20%, låna resten på bostaden så blir det billigast. Testa bara hos Motormännen så bör det blir en helt ok affär!
    Ha så kul med din nya leksak!

    4+
    Gravatar ikon för användaren
    Rob
  3. Vit pil

    Rent ekonomiskt så är det mest effektiva att köpa en japansk bil från 90-talet. Corolla, civic och dylikt. För mig är min Corolla E12 billigare att äga än ett månadskort för kommunaltrafik.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Karl
  4. Vit pil

    Räknade med att få kommentarer om att en bil är ett dumt köp, men jag ser det så här, bilar är ett intresse jag har, älskar att köra och tvätta dom, att då lägga stora summor pengar på en för mig drömbil känns ganska rimligt för det är något som kommer ge mig glädje.

    T.ex, datorspel och datorer är ett annat intresse jag har, jag byggde ihop en dator för 35000kr och jag har fått väldigt många timmars glädje tack vare den. även om en begagnad dator för 5000 hade varit tillräckligt för dom allra flesta så vore inte det tillräckligt för mig.
    Å andra sidan så spenderar jag inte pengar på att gå ut och dricka varje helg, jag köper inte nya dyra kläder hela tiden, jag byter inte mobil så fort det kommer ut en ny, jag är sällan ute och reser osv osv.

    För vad är egentligen meningen med pengar? Enligt mig så är dom till för att spenderas på saker som förgyller ens liv.

    3+
    Gravatar ikon för användaren
    Robin Grönberg
  5. Vit pil

    Det är kul med bilar och det går att hitta roliga pris värda bilar för 200-300000 kr istället för 500000 som är lika kul och kanske går att sälja för inte så mycket mindre sen när den ska säljas.

    1+
    Gravatar ikon för användaren
    Roger Pettersson
  6. Vit pil

    Ja, bilintresset förstår jag (även om jag inte delar det), men en hobby är en hobby och det tycker jag inte man ska låna pengar till. Om man gillar att fixa med bilar så kan man nog hitta en betydligt billigare leksak.

    Att spendera sina pengar på saker som förgyller ens liv är inte fel, men då ska det vara pengar som man har, inte pengar som man lånar.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Lukas
  7. Vit pil

    Kolla på Bmw alpina B3 sällsynt som fan och riktigt go bil å köra. Du kan hitta en 4 år gammal för de priset. Dock importeras dom från Tyskland. Har funderat å hämta en själv men måste spara ihop lite mer. Viktigt å tänka på dock är att importbilar kostar mer i försäkring. Sen ska du givetvis bara hämta en som de står accident Free på när du letar. Köpa aldrig krockad bil. I Tyskland är dom extremt hårda med det. Är bilen krockad får de aldrig stå accident Free. Bilarna där är i mycket bättre skick än i Sverige på grund av att dom sällan körs korta sträckor och motor och annat div körs in i rätt temperatur. Dom tar även bättre hand om service där nere på grund av att de är billigare.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Filip Stopka

Kommentera

svarade på frågan för sedan

En bil är bland det sämsta du kan köpa rent ekonomiskt. Det ökar på dina fasta utgifter varje månad ganska rejält, speciellt om det är en dyr bil.

Jag sålde av min bil för ett år sedan och har åkt kommunalt sedan dess. Bättre för miljön, konditionen och plånboken.

Vill du VERKLIGEN ha bilen (nyhetens behag kommer försvinna rätt snabbt), så är mitt förslag att vänta tills du kan köpa den utan lån. Risken är annars att du hamnar i en situation där du inte ens går plus om du skulle sälja bilen igen utan hamnar i en skuldfälla.

Eventuella kommentarer till ovanstående svar

Om du har en kommentar till det ovanstående svaret, skriv den gärna här nedan.

  1. Vit pil

    Om det mest handlar om att köpa en NY bil, och det är ju klart det ger en häftig känsla, i alla fall i början, så kanske man kan testa att leasa en bil om det mest handlar om att ”känslan att ha en ny bil”. Då får du testa på hur det är med just en ny bil innan du tar det stora steget och lånar en halv miljon!

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Karl L
  2. Vit pil

    Jag är en ”bilentusiast” som i yngre dagar spenderade ohyggliga summor på bilbyten och framförallt drift/underhåll.

    Jag hade tittat mer på driftkostnad än kostpriset… Ta med alla parametrar så som värdeminskning, däckbyten, bundet kapital/ränta, bränsle, försäkring, skatt, service, besiktning, reparationer etc… När du då kommer fram till t.ex 6000kr/mån är det bara att ta ställning… Är det värt det?

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Jimmy

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Du har ju fått en hel del input så här långt om att inte köpa så jag tänkte komma med argument för att köpa rent ekonomiskt.

Köp av en riktig lyxbil gärna något sportigt fast som är begagnat är bland det bättre bil affärerna du kan göra, flera gånger kan man få tag på en bil som säljs för lika mycket eller mer efter några år när du har använt den. Samt brukar säkerheten vara ganska hög.

Angående cash eller inte får man väga vad du tror dina investeringar genererar, får du mer i procent på dina investeringar än lånet kostar så är det ekonomiskt bäst att låna så mycket du kan på bilen. Mycket rabatt på börsen brukar innebära att man kan få några procent högre avkastning än normalt (normalt bör ju vara 7-8% i indexfonder lr liknande).

Eventuella kommentarer till ovanstående svar

Om du har en kommentar till det ovanstående svaret, skriv den gärna här nedan.

  1. Vit pil

    Intressant, kan du ge lite exempel på ”lyxbilar” som genererat avkastning när de blir äldre och har gått flera mil? Även lite tester för säkerheten på dessa bilar i jämförelse med andra bilar då min egen erfarenhet är ju äldre bil desto sämre säkerhet.

    1+
    Gravatar ikon för användaren
    Daniel Nilsson B
  2. Vit pil

    Som jämförelse. Jag köpte en Hyundai I30 som var ett halvår gammal. Använde den som pendlarbil 10 mil varje dag till jobbet. Sålde den efter fem år. Räknar jag in soppa, värdeminskning, försäkring och alla andra utgifter kostade den mig ca 300k på fem år = 60k/år = 5k/månad. Detta var helt utan lånekostnad. Jag köpte den för runt 150k och sålde den för 50k. Så 200k är kostnaden utöver värdeminskning för en bil som är otroligt besinsnål.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Daniel Nilsson B
  3. Vit pil

    Bilen är en BMW M3 från 2010, med rätt utrustning och färg samt tar väl hand om bilen så borde det inte vara allt för stor förlust. Jag vill dock äga bilen så länge som möjligt, minst 10 år, jag tänker att bilens värde inte borde spela så stor roll ju längre man äger den, men jag kanske tänker helt fel.

    Yes, det är indexfonder jag investerar i, vi säger att dom snittar på 7% avkastning varje år, då är alltså ett billån på 3% ok för jag tjänar ju 4% (minus inflationen).

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Robin Grönberg
  4. Vit pil

    Ofta kallat car hackig, enklare att länka till en Youtube film om detta. https://m.youtube.com/watch?v=gyJga_kAt_U

    Angående säkerheten var det inte tänkt att det skulle jämföras mot en ny bil, utan snarare andra äldre också begangnade bilar (med äldre menade jag snarare ett flertal år).

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Tobias

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Något jag nu kom på att jag glömde skriva i mitt första inlägg är att bilen är redan 10 år gammal och därmed har tappat en hel del värde. Det är en BMW M3 från 2010, en väldigt speciell bil som har potential till att öka i värde i framtiden (ingen självklarhet dock).

Jag har ett stort bilintresse, det här är ren lyx för min del, det är inget jag behöver, det är något jag vill ha.

 

Jag kanske borde fundera på hur jag kan tjäna mer pengar än på hur jag ska ha råd att köpa bilen..

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Podden ”the money guy show” har en vettig tumregel gällande bilköp.

20-3-8-regeln

 

för din vanliga vardagsbil gäller:

Du lägger minst 20% i handpenning.

Du betalar av hela bilen på maximalt 3 år.

Du amorterar med maximalt 8% av din inkomst.

 

För en lyxbil gäller samma regler förutom att bilen ska vara fullt betald på maximalt 1 år.

 

Klarar man inte detta så är bilen för dyr enligt dem. Och enda anledningen till att låna en del av pengarna är att du kan använda lånet som en förhandlingsteknik för att få ner priset på bilen. Eftersom bilhandlaren har bättre marginal på lånen än på bilen.

 

Vill du verkligen ha bilen tycker jag definitivt att du ska köpa den.

 

men sluta inte pensionsspara! Det är därför du maximalt bör amortera med 8% av din inkomst. Resten fortsätter du köpa aktier för på lång sikt.

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Hmm, mina kommentarer verkar försvinna efter att jag postat dom.. Nåja, men jag tackar för all input! Det har gett mig lite mer kött på benen!

 

Den där 20-3-8-regeln lät intressant, ska räkna lite på det, tack för tipset!

Eventuella kommentarer till ovanstående svar

Om du har en kommentar till det ovanstående svaret, skriv den gärna här nedan.

  1. Vit pil

    Du har fastnat i en loop i din hjärna. Du söker, läser tester och forum. Du har redan bestämt dig och försöker nu rationalisera köpet och få godkännande av andra. Du kommer kanske inse att det hela var ett misstag men då är du redan ägare. Du inser att du låtit ditt ego styra ditt liv och nu sitter du med svarte Petter. Det blir som en cementklump runt dina fötter som drar dig djupare ner i det kalla mörka vattnet.

    Hoppas den är manuell och att däcken är fräscha! Lycka till med bilköpet!!

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Matte

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Bara en fundering. Här är en bil på blocket för betydligt mindre än 500k:

https://www.blocket.se/annons/halland/bmw_m3_coup__3750_mil/89274610

Vet inte om den bil du har sett ut har några speciella egenskaper som den där saknar men det skiljer drygt 100k i pris.

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Hej,

Nu när det har kommit en del svar på själva ekonomiska delen tänkte jag ge lite feedback på just valet av bil, eftersom jag jobbar med vintagebilar.

Just BMW M3 är en väldigt speciell bil. Det är en av de modeller som i äldre varianter ökat mest i pris tillsammans med Porsche 911. Dock är din ganska ny 2010 så den kommer minska mycket innan den stannar för att EVENTUELLT öka igen (Tänk din en värdekurva som ett bakvänt J, en U-kurva är för optimistiskt…). Glöm dock inte att en M3 kostar mer att hålla i bra skick än en vanlig bil och försäkring är mycket högre. Och vill du behålla värdet på en M3 ska du inte fuska på service.

Som jämförelse kan du tittat på BMW M5 som i V10 versionen från 2005 stannat runt 250k. Men man ska veta att det kostar 50k att byta kopplingen.

Så gissningsvis kommer du tappa 250-300k i värde innan den når platån och kanske ökar igen.

Om detta är vad får dig njuta av livet, kör! 😉

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Jag köpte en 1963 års triumph spitfire, hade 1/10 av din budget men istället för banken utan ränta köpte jag något kul. Den ger troligen mer uppmärksamhet än en M3a.

Som bilentusiast sneglar man på dyra lyxbilar men en COOL bil som ingen riktigt vet något om går man fram och snackar man får ”kompisar” vid bensinpumpen etc.

Vill mna bara ha något snabbt köpte jag 2010 en 10 år gammal Jaguar XJR, kostade 74000 idag kostar den 74000. 0-70-0 jämte en Ferrari 355a och jag hade 2 passagerare i bilen, helt jämt gick det. Den är så billig att skrotar jag den runt en stolpe så shit hapends, man vågar använda kompressor V8 alla hästkrafter. Hela bilen kostar som kopplingen till M3.

Det som gör bilägande billigt är modeller med forum där man får tips, samt billiga entusiastsidor som tillhandahåller delar till även äldre bilar där det finns en marknad. Porsche jaguar Volvo, BMW… Då kan man som entusiast äga coola bilar utan kostnad.

Har även en Pinifarina Peugeot 605, ascool 90-talsbil. Dock bara jag som gillar den, alla andras är skrotade finns inte ett lampglas att få tag på, den är helt omöjlig att äga. Kostade dock bara 19 000 med all of everything i utrustning. Men skroten väntar då delar saknas.

Valet M3 är ju en dröm, men fråga vad du vill ha av bilen, en 850 CSI manuell låda från mitten 90-tal får du billigare, den har stigit med 200 000 kr i värde anses vara en av världens bästa BMWs och lär stiga ännu mer än kostnaden om du inte behöver en bil och kör sparsamt med den.

En bil man inte behöver kan vara som ett konstverk, rätt modell rätt historik och bilen blir dyrare och dyrare för varje år.

Idag kostar typ alla porsche 911 500 000 kr, för ett par år sedan kostade de från 170-800 000

 

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Till sist hamnar man ju i frågan vad man vill göra med sina pengar och sitt liv. Men visst kommer en dyr bil att sluka en stor del av dina pengar, och därigenom en stor del av ditt liv eftersom du måste jobba ihop pengarna. Men bara du kan ju svara på om det är värt det. Jag tycker nog att det låter rätt galet att köpa hobbybil för 500k när du tjänar 25k netto. MEN, det är min personliga åsikt, inte rätt eller fel.

Rent ekonomiskt så är det nog bäst att låna en stor del av pengarna om du kan få bra ränta, t.ex. genom att låna på bostaden, och istället investera pengarna du skulle köpt bil för. Men ser att din lägenhet inte är värd så mycket i förhållande till bilen, om det inte blivit en nolla fel någonstans. Men kanske det skulle gå att låna halva lägenhetens värde och använda till bilköp? Måste du ta ett lån med högre ränta uppemot 3-4% är det nog inte lika säkert att det är en bra idé längre. Då skulle jag nog försöka betala så mycket som möjligt kontant.

 

Kommentera

Skriv ett eget svar till den här frågan

Skriv gärna så tydligt och utförligt som möjligt så att även någon annan kan ha glädje av det här svaret.



Den här artikeln publicerades 2020-04-18 klockan 20:12 av Jan Bolmeson i kategorin(erna): .

Ansvarsbegränsning: Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Samtliga analyser och all annan information som tillhandahålls lämnas uteslutande i informationssyfte, för allmän spridning, och ska under inga förhållanden användas eller betraktas som rådgivning, uppmaning eller rekommendation för att köpa eller sälja aktier eller andra finansiella instrument. Åsikter och analyser som presenteras är personliga och informationen ska inte ensamt utgöra underlag för investeringsbeslut. Du bör inhämta råd från andra rådgivare och basera dina investeringsbeslut utifrån egen erfarenhet. RikaTillsammans frånsäger sig därmed ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av analyser, dokument och övrig information som härrör från RikaTillsammans. Läs mer i de fullständiga villkoren.

Få månadens bästa tips och artiklar!

Få de bästa tipsen, videoklippen och artiklarna från bloggen
till din mejl ungefär en gång i månaden. Tack! /Jan :-)

Genom att prenumerera godkänner du villkoren för nyhetsbrevet. Du kan avsluta när du vill.