Rädd för kraschen och klev av - borde jag stannat kvar?
Sök:

Rädd för kraschen och klev av – borde jag stannat kvar?

Läsarfråga till RikaTillsammans-communityn av Anders

ställde för sedan frågan: Rädd för kraschen och klev av – borde jag stannat kvar?

Hejsan,

Domedagsprofeterna på jobbet skrämde mig så till den milda grad att jag faktiskt klev av mina ganska säkra investeringar. I Januari köpte jag indexfonder som rekommenderats och dom har såklart gått upp en hel del under den starka våren och av rädsla för att tappa den fina vinst jag gjort lyssnade jag på mina (i övrigt kloka) vänner och sålde av allt i väntan på en krasch som även jag tror kommer snart.

Jag vet att man i teorin ska sitta kvar och köpa på sig i nedgång, men jag undrar om det finns något mer säkert alternativ (Pacific Multiasset, Pacific Precious? Långa räntor verkar ju inte finnas längre?) så jag kan sova lugnt men ändå känna att pengarna arbetar. Nu har dom haft semester i drygt en vecka och det kanske kan räcka.

Jag känner mig vilsen, jag vill ju ha pengarna investerade men samtidigt är jag ruskigt rädd för att backa… (tänker på avsnitten där det förklaras att man tar en förlust på 10% hårdare än man blir glad av 10% uppgång).

Det finns 8 svar till denna fråga

Best Answer

svarade på frågan för sedan

Du har säkert läst detta förut, men här kommer en repetition.

Ett aktiesparande bör vara på minst fem år, helst tio. Du kan förvänta dig en avkastning på kanske 8 procent i snitt. Svängningarna är stora. Enskilda år kan börsen gå upp eller ner med 30 procent eller mer. Ingen kan förutse med säkerhet hur börsen kommer att utvecklas på kort sikt.

Om du inte psykiskt klarar av nedgångar på 10 procent, får du helt enkelt avstå från denna form  av sparande.

Tråkigt eftersom det långsiktigt är det bästa sparandet. Mitt råd är att du sparar ett mindre belopp, gärna månadsvis och att du struntar i att följa kursutvecklingen. Spara några hundralappar i en bank som inte är din husbank. Då slipper du att se utvecklingen. Sedan kan du med lång tids mellanrum  logga in på Avanza , Nordnet eller vilken bank som du nu har valt och få en glad överraskning. Välj en eller flera indexfonder. Väljer du en förvaltande fond finns risken att just ”din” förvaltare har misslyckats.

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Hej,

 

Det låter som att du har investerat alla dina pengar i samma riskprofil (indexfonder). Har du läst artikeln om de fyra hinkarna?

Du ska inte investera pengar på börsen som du behöver i närtid. Om jag vore du så skulle jag fundera ut vad målet är med pengarna, när du behöver dom. Jag skulle också fundera ut vilken risk jag är redo att ta. Sedan skulle jag investera enligt de fyra hinkarna men vikta så att de passar det jag har kommit fram till i frågorna ovan.

 

Lycka till!

Jonatan

 

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Jag tror inte du gjorde fel. Dessutom är du inte alls ”säker” om du har alla pengar i en indexfond, där är du ju helt aktieexponerad och du kan inte sälja dig ur snabbt heller om det börjar rasa. Rasar börsen så rasar dina pengar.

Särskitl om du har index fond som avanzas billigaste fonder, det tar tid att dra sig ur en feeder fond…

Jag har sålt mitt som jag haft i indexfonder nu.

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Vej.

Börsen är ingen Casino. På börsen ska man spara pengar långsiktigt. In/ut sälja/köpa hit och dig ger inte så mycket valuta för pengarna långsiktigt. Det är ett spel som är svårt att vinna. Om du tror på ras då kvittar det om det tar en eller två dagar att sälja. Ras är inte 5-10-15% ned. Det är täcken på köpa mer och sitta still i båten. Om maninte klarar av detta har man inget på börsen att göra. Lite fakta ur regelboken.

Mvh. Jack

Eventuella kommentarer till ovanstående svar

Om du har en kommentar till det ovanstående svaret, skriv den gärna här nedan.

  1. Vit pil

    Det är inte riktigt sannt. Om man har otur kan akter priser stiger inte upp igen och man
    har missat chansen att minska/begränsa förlust . Kan förlora mycket!! Min otur:-
    Fingerprint, inga utdelaningar. Den mar 2017 köpte 60,35kr/st Den jan 2019 sålde 18kr/st.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    MLT
  2. Vit pil

    Om du placerar pengarna i bolag som Fingerprint så har du ju knappast samma strategi som förespråkas på den här sidan så varför jämföra äpplen med päron? När det gäller investeringar så finns inget som heter otur, bara för stort risktagande och dålig tajming.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Pling

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Annars finns ju björncertifikat om man vill spekulera i börsras. Dom ges oftast ut med hävstång så prickar man rätt är det bättre än att sitta i en indexfond. Men det är i princip omöjligt att tajma marknaden. Permanentportföljen håller väl annars i alla ekonomiska klimat. Där kan man ju parkera pengarna till det där raset kommer om det någon gång kommer.

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Jag håller med Nestor.

Kliver man av i tid och otid är det ett starkt tecken på att man inte ska ha några större pengar på börsen alls. Avsätt ett par hundra i månaden i indexfonder istället, det är ju ändå ”kaffepengar” som du har råd att förlora.

Har du däremot en klar strategi, att tänka långsiktigt, minst 10 år, så kommer svängningarna att påverka dig mindre emotionellt.

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Självklart ska man surra fast sina tillgångar när det är osäkra tider. Vixen har till exempel varit mycket hög förra veckan. Att vara hundra procent aktieexponerad (som i en indexfond) är ingen bra idé just nu, om man inte väljer väldigt konjunkturstabila aktier. Vad herrarna ovan än säger.

Eventuella kommentarer till ovanstående svar

Om du har en kommentar till det ovanstående svaret, skriv den gärna här nedan.

  1. Vit pil

    Vem har pratat om 100 procent exponering?Räknar jag med övervärdet i villan så kanske min exponering är 30-40 procent.

    4+
    Gravatar ikon för användaren
    Nestor

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Margit – JHur vet man om man ska stanna kvar eller dra sig ur? Och när ska du börja köpa på dig fonder igen? När börsen vänder blir ju fonderna givetvis dyrare och det man riskerar med att försöka tajma marknaden är att sälja billigt och köpa dyrt.

Sen förstår jag inte vad du menar när du säger att det tar tid att sälja en fond och att det kan fortsätta rasa efter transaktionen.

Säljer jag idag tar det riktigt flera dagar innan transaktionen går igenom men det är fondkursen vid säljdatumet som gäller och inte fondkursen som råder när transaktionen går igenom, dvs flera dagar senare! Säljer jag min fond 17/5 och kursen ligger på 10 kr /st och transaktionen sker 20/5 och fondkursen då är 8 kr, är det kursen som rådde vid 17/5 som gäller.

Eventuella kommentarer till ovanstående svar

Om du har en kommentar till det ovanstående svaret, skriv den gärna här nedan.

  1. Vit pil

    Håller med Margit. Det verkar vara ett mantra här att man ska sitta still i båten. Ibland hänvisar man till forskning och nobelpristagare mm. Man kan inte förutse börskurser i framtiden står det på många kommentarer. Det klart att man inte kan det. Ingen kan det.

    Det finns dock enkla regler som talar om när det är dumt att ligga kvar i marknaden och tvärtom.

    Sitter man still i båten står man inför ett jätteproblem om man har otur. Det är om och när man ska ta ut sina pengar. Bevakar man marknaden och köper och säljer så har man hela tiden koll på sina investeringar. Man vet vad man har och kan agera utifrån det.

    Att månadsspara och sedan glömma att man gör det verkar synnerligen osmart. Då är det bättre att köpa några trisslotter varje månad.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Besservisser
  2. Vit pil

    Besservisser!
    Du kan läsa lite hur det gick för avanza kunder jämfört med Avanza Zero! Det är sådana som du som kan slå index. Ändå var Avanza Zero sämre än tex. Spp aktiefond Sverige. Det är fakta och har inget med förskning att göra. Fingerprint är bäst och sådana aktie att satsa på.
    Jack

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Jack
  3. Vit pil

    Besservisser, vilka är nu dessa enkla entry och exit regler som ska användas om man skall ligga kvar i marknaden eller inte?

    1+
    Gravatar ikon för användaren
    Patrik
  4. Vit pil

    Om du är intresserad finns det gott om regler som du efterfrågar. Det är bara att söka på Google. Jag har mina som jag tror på. Det är som religion. Jag har dock inte lust att verka som missionär. Men jag kan inte låta bli att hålla med Margit, som verkar ha samma religion som jag.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Besservisser
  5. Vit pil

    Det finns många som har samma religion som dig majoriteten som underpresterar index långsiktigt. Men det är kul att vissa och du är en av dem få % som haer tur lyckats med det svåra omöjliga tajma börsen. Det finns många som lever med aktier och hög kunskap inom det som inte klara av slå index långsiktigt. Du har bara tur inget annat. Hoppas det fortsätter gå bra för dig. Vad tycker du om Avanza statistik 10 år jämfört med Avanza Zero? Stämmer inte det ellerr det fejk?
    Jack

    1+
    Gravatar ikon för användaren
    Jack
  6. Vit pil

    Besservisser, varför kan du inte förklara vilka regler du följer som entry och exit metoder? Är intresserad och nyfiken på hur du gör.
    Hur hade du själv gjort i dagens marknadsklimat om du hade ett stort kapital som är oplacerat i dagsläget?
    Tacksam för svar.

    1+
    Gravatar ikon för användaren
    Patrik
  7. Vit pil

    Jag har under 20 år inte sett en enda studie som tillförlitligt visar när/hur man ska gå in och ut ur marknaden. Tvärtom visar de att marknadstajming är något som kostar den generella investeraren ca 1.5 till 2.0 procent.

    Titta t.ex. på den här studien:
    The Real-Life Performance of Market Timing with Moving Average and Time-Series Momentum Rules

    Citat från slutdiskussionen:

    Our results cast doubts on the previously reported results on the superior performance of market timing strategies.

    In particular, we find that the performance of market timing strategies is highly overstated, to say the least. Our findings also suggest that market timing does not work in all financial markets in a real-life setting. We confirm that the market timing strategy is indeed less risky, but a lower risk comes with a lower return and, consequently, lower capital growth in the long run.

    We believe that the myths about the superior performance of market timing appeared as a result of data-mining and ignoring important market frictions. Last but not least, in this paper and probably for the first time, we documented the previously neglected but very essential empirical feature of the performance of market timing strategies. Specifically, the market timing performance is highly non-uniform over time, with fairly short periods of superior performance and long periods of underperformance. Thus, investors should be aware that over the medium run, a stock market timing strategy is more likely to underperform than to outperform the passive strategy.

    Inte ens ”klassiska” köp/sälj när det går över/under under MA200 etc har något vetenskapligt stöd efter avgifter. Det finns många bra studier länkade i den här artikeln på Wikipedia om ”Market timing.

    2+
    Gravatar ikon för användaren
    Jan Bolmeson
  8. Vit pil

    Jag betalar gärna 1,5 eller 2 procent för att slippa betala 10, 20, 30, 40 eller 50 % den dag då jag följt ditt råd att sitta still i båten och måste av sälja när börsen är nere på låga nivåer.

    Det är lätt att säga att man ska vara långsiktig. Men ibland måste man sälja oplanerat efter relativt kort tid kanske till och med så snabbt det går. Den dagen är det skönt att ha säkrat sitt kapital och inte suttit still i båten och sett den sjunka till botten.

    1+
    Gravatar ikon för användaren
    Besservisser
  9. Vit pil

    Förstår inte hur det skulle hjälpa mig om jag plötsligt behöver en stor summa pengar …kanske 90 % av mina besparingar????

    Om jag har otur har börsen vid det tillfället dippat 40 %!!!

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Besservisser

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Lite fakta för Er som tror att ni kan tajma börsen och enkelt slå index.

Avanza har fortsatt sin goda vana att redovisa kundernas avkastning och därför tänkte jag helt enkelt följa upp det gamla inlägget, hur gick det sen?

År
Avanzas kunder
SIX30RX

2008

-36 %

-36 %

2009

43 %

49 %

2010

16 %

25 %

2011

-16 %

-12 %

2012

8 %

16 %

2013

17 %

26 %

2014

8 %

14 %

2015

16 %

2 %

2016

6 %

9 %

2017

6 %

8 %

Ack

59 %

111 %

Snitt

5 %

8 %

Eventuella kommentarer till ovanstående svar

Om du har en kommentar till det ovanstående svaret, skriv den gärna här nedan.

  1. Vit pil

    det där var det en fucked up formatering! men jag förstår din poäng

    0
    Gravatar ikon för användaren
    linnea
  2. Vit pil

    Det finns 3 sorters lögn, vanlig lögn, förbannad lögn och statistik.

    En sak har jag lärt mig under ett långt liv och det är att man kan visa vad man vill med statistik.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Bonddrängen
  3. Vit pil

    Det är ju därför man kan bekräfta sådana studier med tredje part. Kolla gärna Dalbars studier. Bekräftar EXAKT hur småsparare hela tiden undepresterar å det grövsta.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Jan Bolmeson
  4. Vit pil

    Om någon grupp av investerare underpresterar, måste det finnas en annan grupp som överträffar marknaden. Det är helt enkelt logiskt.

    Enskilda investerarna som är huvudämnet i DALBAR-studien systematiskt underpresterar marknaden, så måste det finnas någon annan grupp som systematiskt överträffar marknaden. Problemet är att det inte finns några bevis på någon sådan grupp.

    Man kan visa vad man vill med statistik …

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Bonddrängen

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Jag ser ett tydligt tecken. När börsen fick sig en dipp i höstan vällde frågorna in; ”ska jag sälja?” Nu kommer samma frågor igen? Ja, du ska sälja!

Vi andra sitter still i båten!

 

 

Eventuella kommentarer till ovanstående svar

Om du har en kommentar till det ovanstående svaret, skriv den gärna här nedan.

  1. Vit pil

    Sitt still i båten ,du kan tjäna pengar även på börsnedgång genom att köpa billigt ,men du ska vara långsiktigt med sparandet ,sälj inte i panik.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Erwin

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Hej och tack för alla svar!

Jag känner mig lite klokare nu, även om jag kanske inte blev det permanent. En del av pengarna är för ett framtida attefallsbygge (1-3 år), dom pengarna kommer jag ha kvar utanför marknaden. Dom har gått bra och jag känner inte att jag har råd med ett stort tapp där då sparhorisonten är ganska kort.

En del av pengarna (barnspar osv.) kommer jag sätta i arbete igen enligt permanent portfolio och mitt privata månadssparande flyttar jag till Lysa. Jag måste dela upp det då Lysa inte har fullmakt till sambo, vi är inte gifta, så det kan bli struligt om något händer mig och hon ska ta över förvaltningen av barnens sparande (som är ISK i mitt namn, ISK eller KF i barnens namn verkar inte så smart enligt vad jag läst här).

Vad jag kan se klarar permanent portfolio en krasch rätt bra, stämmer det? Tänkte att man kan köra en ganska rak kopia av den för att sedan vikta om till lite mer aktier efter den förväntade nedgången passerat. Jag har rätt långsiktigt sparande men vet med mig att jag tar förluster ganska hårt.

Kommentera

Skriv ett eget svar till den här frågan

Skriv gärna så tydligt och utförligt som möjligt så att även någon annan kan ha glädje av det här svaret.



Ansvarsbegränsning: Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Samtliga analyser och all annan information som tillhandahålls lämnas uteslutande i informationssyfte, för allmän spridning, och ska under inga förhållanden användas eller betraktas som rådgivning, uppmaning eller rekommendation för att köpa eller sälja aktier eller andra finansiella instrument. Åsikter och analyser som presenteras är personliga och informationen ska inte ensamt utgöra underlag för investeringsbeslut. Du bör inhämta råd från andra rådgivare och basera dina investeringsbeslut utifrån egen erfarenhet. RikaTillsammans frånsäger sig därmed ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av analyser, dokument och övrig information som härrör från RikaTillsammans. Läs mer i de fullständiga villkoren.

Få månadens bästa tips och artiklar!

Få de bästa tipsen, videoklippen och artiklarna från bloggen
till din mejl ungefär en gång i månaden. Tack! /Jan :-)

Genom att prenumerera godkänner du villkoren för nyhetsbrevet. Du kan avsluta när du vill.