Revolut-seriöst?
Sök:

Revolut-seriöst?

Läsarfråga till RikaTillsammans-communityn av Ulla B

ställde för sedan frågan: Revolut-seriöst?

Hej!

Fick tips om detta kort som alternativt kort vid utlandsresor pga enkel valutaväxling.

Laddade ner appen och dagen därpå fick jag ett mail på svenska ”Välkommen till Revolut”. Började med att verifiera min identitet. 3 gånger med mitt pass. 3 sms-svar på engelska att det måste göras om. Vad som är fel eller otydligt får man inte veta. Försökte en 4:e gång. Denna gång ingen feedback. Försökte också få kontakt på deras sms men det är ju no-reply-avsändare så det gick inte.

Dagen efter fick jag ett mail på svenska att jag skulle sätta in pengar på revolutkortet. Okey tänkte jag då var mitt 4:e iID-försök godkänt. Gick in på appen och hamnade automatiskt på sidan där pengar skulle överföras. Jag kunde inte se ngt annat sätt än att uppge ett kortnummer och dess CVV-kod. Det hindrade mig från att göra överföringen för jag vill inte använda mitt kort som hör ihop med mitt lönekonto, känns inte säkert. Så jag ville fundera lite.

Döm om min förvåning när jag fick ytterligare ett SMS om att min ID måste göras om, på engelska. Nu gick det inte att gå in på revolutappen och se ngt annat än ID-sidan. Nu började jag bli riktigt skeptisk: först ett ID-förfarande med foton som känns väldigt föråldrat, sedan svensk anmodan att sätta in pengar och bara med kortnr inkl CVV sedan engelsk anmodan om IDuppgifter en 5:e gång. Hur ser kommunikationen ut inom företaget egentligen? Känns så där och jag törs inte fortsätta ännu en gång. Jag undrar vad som händer med alla personuppgifter som jag hittills skickat in från mitt Pass.!?

Slutsats: Revolut har lite kvar att jobba med innan de känns seriösa i mina ögon!

Det finns 2 svar till denna fråga

svarade på frågan för sedan

Jag har förstått på feedbacken från flera att verifieringsprocessen, som är lagstadgad av EU, har varit lite strulig. Jag är ju tyvärr van vid värre så jag reflekterade inte över det särskilt mycket. För att försöka hjälpa dig – kan jag be dig att mejla mig på janATrikatillsammans.se så kan jag vidarebefodra mejlet till Hanna som är min kontaktperson på Revolut. Då kan hon säkert hjälpa dig.

Jag själv har bara positiva upplevelser av Revolut. Både jag och Caroline använder det privat och i våra företag. Bästa kortet enligt mig just nu.

Hälsningar,
Jan

Eventuella kommentarer till ovanstående svar

Om du har en kommentar till det ovanstående svaret, skriv den gärna här nedan.

  1. Vit pil

    Hej Ulla! Hanna Johansson heter jag och är ansvarig för Revolut i Sverige. Fick en liknande fråga precis och det visade sig att kortet hade tagits på fel del av passet. Vet inte om det är samma situation för dig, men notera att fotot ska tas på fram och baksida av den ”hårda” delen av passet med bild och uppgifter på. Undvik reflektioner också i bilden då det lätt skymmer uppgifterna.

    Revolut är ett londonbaserat FinTechbolag, och anledningen till att man behöver ladda upp bild på pass har med regler kring Brexit att göra. Körkort är inte giltigt Nationellt ID.

    Vi startades 2015 och är idag det snabbast växande FinTechbolaget i Europa med nära 6,5 miljoner användare. Super tacksam för feedback då vi på Revolut Sverige ständigt jobbar med att göra onboarding så smidig och säker som möjligt. Om du skulle ha fler frågor är det bara att maila mig på hanna.johansson@revolut.com.

    Ha en fin dag. / Hanna

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Hanna Johansson

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Jag skulle personligen aldrig anmäla mig till en tjänst där man måste skicka in en kopia på passet. Det finns redan alldeles för många sätt att råka ut för (ID-)bedrägerier.

Eventuella kommentarer till ovanstående svar

Om du har en kommentar till det ovanstående svaret, skriv den gärna här nedan.

  1. Vit pil

    Hej!

    Undrar om den där ”Bonusen” på 200kr som skulle tillfalla både dig och mig om jag beställer kortet.
    Du var ju tydlig, i utskicket förra veckan, att jag är tvungen att köpa något inom några dagar men på appen står det att jag inte får det levererat förrän om 11 dagar (en lördag?!?).
    Är det ens lönt?

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Johan S
  2. Vit pil

    Det är bra att värna om sin integritet. Tyvärr är det ju inte Revoluts påhitt om att man måste vara så noga med att ta reda på identiteten. Det är det ju EU som har hittat på. Jämför man med många andra tjänster så är ändå Revolut smidiga.

    Jag har till och med varit med om att skicka passkopior som är vidimerade av notarius publicus. Så jag ser det snarare som att det är bra att Revolut tar penningtvättslagen på allvar och gör sin hemläxa ordentligt. Det borgar ju för att man inte får problem längre fram.

    Johan – jag ber någon från Revolut att svara på kommentaren här.

    1+
    Gravatar ikon för användaren
    Jan Bolmeson
  3. Vit pil

    Hej Johan S!

    Har du registrerat dig via länken kommer du få dina 200 kronor oavsett. Men, önskar du använda Revolut direkt kan du:
    1) Skapa ett virtuellt kort i appen och använda det till ett onlineköp
    2) Koppla ditt virtuella kort till Apple Pay eller Google Pay och använda direkt i kortterminalen i alla butiker med kontaktlös betalning som alternativ.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Hanna Johansson
  4. Vit pil

    Jag beställde mitt kort och gjorde insättning på 100kr den 8:aug. Den 10:e augusti kom bonusen så jag har inte behövt använda kortet för att få bonusen

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Daniel Pettersson

Kommentera

Skriv ett eget svar till den här frågan

Skriv gärna så tydligt och utförligt som möjligt så att även någon annan kan ha glädje av det här svaret.



Ansvarsbegränsning: Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Samtliga analyser och all annan information som tillhandahålls lämnas uteslutande i informationssyfte, för allmän spridning, och ska under inga förhållanden användas eller betraktas som rådgivning, uppmaning eller rekommendation för att köpa eller sälja aktier eller andra finansiella instrument. Åsikter och analyser som presenteras är personliga och informationen ska inte ensamt utgöra underlag för investeringsbeslut. Du bör inhämta råd från andra rådgivare och basera dina investeringsbeslut utifrån egen erfarenhet. RikaTillsammans frånsäger sig därmed ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av analyser, dokument och övrig information som härrör från RikaTillsammans. Läs mer i de fullständiga villkoren.

Få månadens bästa tips och artiklar!

Få de bästa tipsen, videoklippen och artiklarna från bloggen
till din mejl ungefär en gång i månaden. Tack! /Jan :-)

Genom att prenumerera godkänner du villkoren för nyhetsbrevet. Du kan avsluta när du vill.