Sparar jag på att leasa en företagscykel?
Sök:

Sparar jag på att leasa en företagscykel?

Läsarfråga till RikaTillsammans-communityn av Peter

ställde för sedan frågan: Sparar jag på att leasa en företagscykel?

Hej,

Min arbetsgivare låter sina anställda leasa en cykel via Personalcyklar.se och detta ska enligt arbetsgivaren vara en riktigt bra förmån för mig som anställd. Jag, med tidigare negativ erfarenhet av arbetsgivares löften om förmåner, har svårt att på rätt sätt räkna ut om jag verkligen sparar något på att leasa via arbetsgivaren istället för att leasa privat eller helt enkelt betala cykeln kontant.

Jag har hittat en cykel som jag vill leasa där ordinarie kontantkostnad är 12995.
Enligt beställningssidan blir samtliga kostnader enligt följande:

  • Bruttolöneavdrag 312 kr/mån
  • Förmånsvärde 122 kr/mån
  • Nettokostnad (33% marginalskatt) 249 kr/mån
  • Nettokostnad (50% marginalskatt) 208 kr/mån

Min lön gör att jag landar på 50% marginalskatt och enligt leasingavtalet på 36 månader ingår 3 års service (ej byte av delar påverkade av slitage) och möjlighet att köpa loss cykeln i slutet av leasingperioden till en uppskattad kostnad på 20% av nypris.

  • Jag förstår att detta kan påverka min tjänstepension, föräldraledighet, VAB, o.s.v. negativt, dock förklarar arbetsgivaren att detta inte är ett problem: ”Din pensionsgrundande inkomst avseende din kollektivavtalade tjänstepensionsförsäkring förändras dock inte eftersom avsättningen till tjänstepensionsförsäkring sker på din lön före bruttolöneavdraget.”
  • Det ingår ingen försäkring i leasingupplägget och jag förbinder mig i avtalet att se till så jag har en giltig hemförsäkring eller kan fixa en egen försäkring som täcker cykeln.
  • Det är ett s.k. ”underuthyrningsavtal” som en bekant som är löneadmin försökt förklara gör det konstigt att det läggs till ett förmånsvärde (stämmer detta?)

Det jag behöver hjälp med är att räkna ut vad cykeln faktiskt kostar mig per månad (eller om jag helt enkelt borde tro på 208 kr/mån). Hur bör jag räkna?

Tack på förhand.

/Peter

Det finns 3 svar till denna fråga

svarade på frågan för sedan

Det märkligaste är väl att servicen inte täcker byte av delar påverkade av slitage. Vad ingår då egentligen? Jag cykelpendlar och behöver byta t.ex. kedjan 3 gånger per år och dreven bak åtminstone 1ggr/år.  Det gör ju rätt stor skillnad om det ingår eller ej. Det är nämligen just det som brukar göras på cykelservice – byta kedja och drev + kanske kolla bromsarna och byta bromsbeläggen – allt detta pga av slitage. Sedan låter en cykel för 11 232kr ex moms som en riktig värstingcykel. Eller så är det bara dyr.

Eventuella kommentarer till ovanstående svar

Om du har en kommentar till det ovanstående svaret, skriv den gärna här nedan.

  1. Vit pil

    Just det fångade också min uppmärksamhet. Så här står det i mailet från arbetsgivaren: ”Ja, årlig service ingår och den omfattar hjälp med eventuella fabrikationsfel, justering och kontroll av växlar, bromsar och nav etc. Reparationer och byte av slitagedelar bekostar man själv.”

    Precis som du skriver så byts många delar flera ggr under en treårsperiod och utöver servicekostnad så betalade jag nyss ca 800 kr för nya däck, kedja och bromsklossar på min nuvarande cykel.

    Cykelns kostnad är hög för att jag valde en av de första jag kunde hitta i i prisklassen ~10.000 kr.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Peter
  2. Vit pil

    Huruvida 13000 kr är mycket för en cykel eller inte beror på vad det är för cykel. Det är mycket för en treväxlad stålhäst med ballongdäck och pakethållare, det är inte speciellt mycket för en pendlarcykel med lätt aluminiumram och skivbromsar. Det är rent av ganska billigt för en räserhoj i kolfiber (jag är dock tveksam till att det är vad som avses).

    Dock tycker jag precis som du att det låter märkligt att slitagedelar inte ingår, vad skall de då göra på servicen? Polera styrstammen och kolla baklyset?

    1+
    Gravatar ikon för användaren
    Surkart

Kommentera

svarade på frågan för sedan

De 122 kronorna tror jag du kan lämna därhän. Alla som leasat ett fordon via sin arbetsgivare vet ju om att Skatteverket sätter ett förmånsvärde.

Hur bra kalkylen blir, beror väl till stor del på vilket värde som cykeln har vid leasingperiodens slut. Är värdet 500 kr eller 5000 kr?  Du är den som kan bedöma detta bäst.

Eventuella kommentarer till ovanstående svar

Om du har en kommentar till det ovanstående svaret, skriv den gärna här nedan.

  1. Vit pil

    Enligt arbetsgivaren uppskattas värdet till 20% av nypris vid leasingperiodens start, d.v.s. 20% av 12995 kr i detta exempel, alltså drygt 2600 kr.

    Om jag räknar ihop total nettokostnad och utköpspris ((208*36)+2599=10087 kr) så blir det så klart billigare än 12995 kr men jag är rädd att jag som lekman missar eventuella extra ”utgifter” som t.ex. någon form av påslag vid skattedeklaration eller om jag går miste om något annat än just tjänstepension om jag gör ett bruttolöneavdrag.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Peter

Kommentera

svarade på frågan för sedan

Vad händer om cykeln blir stulen? Hemförsäkringar har ju lite olika villkor när det gäller att beräkna hur snabbt cyklar tappar i värde.

Byte av slitdelar ingår tydligen inte? Är du tvungen att ersätta delarna med exakt samma produkt när du byter dom? Att välja Biltema eller premiumprodukter påverkar ju cykelns värde en del.

Eventuella kommentarer till ovanstående svar

Om du har en kommentar till det ovanstående svaret, skriv den gärna här nedan.

  1. Vit pil

    Det står på Personalcyklars hemsida ”Vi ordnar kvalitetscyklar, leverans, stöldskyddsmärkning och årlig service under avtalstiden. Lättare än så här kan det inte bli att erbjuda dina anställda förmåncyklar och som anställda kan de fritt välja vilken typ av cykel de är intresserade av.”

    0
    Gravatar ikon för användaren
    MLT
  2. Vit pil

    Jag ringde mitt försäkringsbolag och självrisken är förhållandevis hög men den kostnaden kommer jag inte förbi även om jag köper cykeln privat.

    Jag ringde även cykelfirman och frågade om just service och slitagedelar och verkstadskillen berättade att jag får räkna med att byta delar för ca 2500 kr under en treårsperiod, beroende på hur väl jag sköter cykeln. Här kommer jag inte heller runt kostnaden även om jag skulle köpt cykeln privat men det är självklart något som gnager då detta borde ingå i en leasingplan.

    Min plan är att köpa ut cykeln efter leasingperioden och ska alltså inte lämna tillbaka cykeln eller ta en ny leasingplan.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Peter
  3. Vit pil

    Det är svårt att veta hur många delar ska bytas under 3 års tid. Ibland är man trött kan man ta bussen istället. Jag tycker att cykla är en bra sätt att rör på sig, spara pengar och miljövänlig. Du gynnar sig också.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    MLT

Kommentera

Skriv ett eget svar till den här frågan

Skriv gärna så tydligt och utförligt som möjligt så att även någon annan kan ha glädje av det här svaret.



Den här artikeln publicerades 2020-03-09 klockan 09:37 av Jan Bolmeson i kategorin(erna): .

Ansvarsbegränsning: Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Samtliga analyser och all annan information som tillhandahålls lämnas uteslutande i informationssyfte, för allmän spridning, och ska under inga förhållanden användas eller betraktas som rådgivning, uppmaning eller rekommendation för att köpa eller sälja aktier eller andra finansiella instrument. Åsikter och analyser som presenteras är personliga och informationen ska inte ensamt utgöra underlag för investeringsbeslut. Du bör inhämta råd från andra rådgivare och basera dina investeringsbeslut utifrån egen erfarenhet. RikaTillsammans frånsäger sig därmed ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av analyser, dokument och övrig information som härrör från RikaTillsammans. Läs mer i de fullständiga villkoren.

Få månadens bästa tips och artiklar!

Få de bästa tipsen, videoklippen och artiklarna från bloggen
till din mejl ungefär en gång i månaden. Tack! /Jan :-)

Genom att prenumerera godkänner du villkoren för nyhetsbrevet. Du kan avsluta när du vill.