Konsten att få som man vill - bestäm dig och skapa en möjlighet

Konsten att få som man vill – bestäm dig och skapa en möjlighet

Konsten att få som man vill – bestäm dig och skapa en möjlighet

Jag måste bara dela en sak som jag hoppas kan göra skillnad för dig – det ter sig verkligen som detta dessutom är årets spel för mig. Det handlar nämligen om en kombination, som jag har skrivit om tidigare – att bestämma sig för något och sedan se till att det blir så.

Exempel 1 – Böter på Willys

Igår kväll var jag och Caroline på Willys för att handla livsnödvändigheter såsom blöjor till Freja. Nytt för Willys är att de har börjat ta betalt på parkeringen utanför huset, men det är 2 h gratis om man har en p-skiva. När vi kom fram, så satte jag p-skivan gick för att ta ut Freja ur barnstolen och sedan gick vi in affären. Vi handlade och när jag kommer ut, så ligger där en parkeringsbot á 400 SEK för att p-skivan inte var läslig.

Min initiala reaktion blev att bli förbannad. Jättearg – en sak om man inte betalar eller står olagligt, men här hade jag en ambition att göra rätt för mig och jag stod där mindre än de två timmarna som är tillåtet.

I bilen på väg ut från parkeringen så bestämde jag mig. Jag skulle inte behöva betala denna boten!

När jag hade bestämt mig, klivit av ilskan, så gjorde jag den första aktionen. Jag mejlade till både Willys och till Q-Park, varsitt trevligt mejl. Typ:

Hej!

Mitt namn är Jan Bolmeson. Idag kl. 1809 fick jag en parkeringsbot på Willys i Katrinelund där det står att min p-skiva inte är synlig.

Jag skulle verkligen vilja be er att avskriva denna boten eftersom, som ni kan se på fotot, så ligger den på instrumentpanelen och den måste ha blåst över när jag plockade ut min dotter ur barnstolen.

Jag ankom till Willys kl. 1735, eftersom jag minns att jag kollade på klockan när jag ställde p-skivan, samt jag använde självscanningen och hämtade ut den 1740. Jag har kassakvitto på att jag checkade ut 1824, så jag har stått där väl inom den tid som är tillåte.

Det skulle verkligen göra en stor skillnad för mig om du kunde hjälpa mig med detta!

Tack på förhand,
Jan Bolmeson

I mejlet till Willys lade jag till:

”Jag brukar handla hos er för ca 36.000 SEK per år och jag skulle önska att ni kunde hjälpa mig i kontakten med Q-Park eller om jag kunde få ett presentkort för motsvarande belopp (400 SEK). Ni kan verifiera alla mina uppgifter i ert datasystem.

Jag ansträngde mig alltså får att ”skapa en möjlighet” som är enkel för någon av parterna att tacka ja till. Idag kom brevet från Willys (som var betydligt snabbare än Q-Park) att de tackade ja till att kontakta Q-Park och lösa boten! :-)

Två mejl, som annars skulle kostat mig 400 SEK eller 800 SEK fakturerat.

Exempel 2 – Strulig GPS från TomTom

Det andra exemplet, också från igår är en strulig GPS. Jag köpte en ny GPS TomTom 1005 Live i julas som fungerat excellent fram till den 16:e mars. Det var också första dagen som jag kontaktade TomToms support.

Igår så satt jag återigen i telefonkö till TomTom och efter 45 minuter utan svar och i telefonkö blev jag jättearg, igen! :-| Jag bestämde mig för hur jag ville ha det – jag ville att det skulle bli ett prioriterat ärende hos TomTom, någon annan skulle ta ansvar och jag skulle få en direkt kontaktperson.

Efter lite om och men, så hittade jag namnet på VD:n för TomTom i Holland, PR-chefen och chefen för kundrelationer. Så jag bestämde mig för att mejla dem:

Dear Harold,

My name is Jan Bolmeson and I am Swedish business owner. I am writing to you in order to give you feedback, since I know that can be scarce in a large company.

I have been a customer with your company since December 2010, and recently my TomTom1005 went broke during an update. In order to get into contact with your customer service, I have experienced the following:

  • It took 14 days before I got a response that solved my question – that I should return it
  • Since then it has taken me 7 days, and I am still waiting for the next step – a package that should be sent to  me (I guess since the email was in Dutch).
  • A normal call to the customer service, you have to wait at least 45 minutes (46 minutes and counting)

As you surely understand I am not a very happy customer at the moment, and I will not be a returning customer neither will I recommend TomToms products to anybody else. Rather the opposite!

Best regards,
//jan

Idag kom svaret – en trevlig chef, med ansvar för supporten för Norden, ringde – bad om ursäkt och tog sig an hela caset. Ringde till UPS för mig och på tisdag kommer de och hämtar den! :-)

Så vad är det jag försöker säga?

Jo, tricket är följande:

  • Acceptera inte saker som du tycker är fel,
  • Men – kliv av ilskan, irritationen eller andra känslor så att du kan bli saklig
  • Bestäm dig för hur du vill ha det
  • Planera aktioner i linje med målet som du vill nå
  • Kommunicera med rätt person (ju högre upp i organisationen desto bättre)
  • Låt det vara en lek och ett utbyte där du ger och tar
  • Skapa hela tiden möjligheter för dig och den andra
  • Inse att det fortfarande är en lek och spelar ingen som helst roll – egentligen :-)
  • Stå kvar så länge det är rimligt och se det ur den andra personens perspektiv – förhandla aldrig mer än 55 / 45 till din fördel.
  • Uppskatta och tacka när du har fått som du vill

Håller du med?

Förslag på vad du kan göra!

Har du också några surdegar som du kan ta tag i, måla upp ett resultat och sedan se till att det blir så?

Relaterade etiketter och ämnen

frejas portfölj

Kommentera

2 kommentarer finns till denna artikel:

  1. Vit pil

    Tack så hemskt mycket för tipset! :)

    Är det så du menade som jag har gjort nu på de olika inläggen?

    Ser fram emot att ha mer kontakt med dig. :)

    Hälsningar,
    //jan

    Gravatar ikon för användaren
    Jan Bolmeson
  2. Vit pil

    Hej!

    Jag tycker du ska lägga till en facebook gilla-knapp i din blogg. =)

    Den kommer dels ge dig feedback, och sprida bloggen till många fler!

    Bra inlägg!

    Mvh.
    Tobias.

    Gravatar ikon för användaren
    Tobias Vesterlund