Lag #14: Lagen om att vara rak, kortfattad och tydlig

Lag #14: Lagen om att vara rak, kortfattad och tydlig

Lag #14: Lagen om att vara rak, kortfattad och tydlig

Den fjortonde lagen i Swanson’s hemliga VD-manual handlar om att alltid sträva efter att vara rak, tydlig och klar i sin kommunikation. Jag kan verkligen relatera till detta, då en av de första sakerna jag fick lära mig av mina mentorer var – lämna ALDRIG en text på mer än en halv A4-sida om du vill få den läst.

På samma sätt kan jag ibland reagera på stora pappershögar och fina rapporter. Då är det ofta något som döljer sig i botten av informationen. Att lämna många sidor är nämligen en beprövad teknik för att något skall hamna under radarn och sedan hoppar det upp och biter en – eftersom ”det stod ju i materialet”. Det ger dock inga pluspoäng någonstans.

Strive for brevity and clarity in oral and written reports

It takes longer to write cleanly and crisply. It shows respect for the time of others when you do.

Learn to type with your thumbs on a Blackberry-like device. That will really discipline you to use shorter sentences and shorter words.

As you grow in position and assume roles of increasing responsibility and complexity, you truly appreciate those who communicate with brevity and clarity. Ther emails, notes and reports will be read! Conversely, and sadly, good ideas in hard-to-open packages wrapped with complicated bows may be overlooked.

Relaterade etiketter och ämnen

den hemliga vd-handboken, ledarskap

Kommentera

4 kommentarer finns till denna artikel:

  1. Vit pil

    Det vore underbart om alla vore ”the queen of bottom line”.

    Men jag är lätt kluven till att alla budskap ska förpackas så att går in på en halv A4. Folk finner ju ofta en slags usel trygghet i att färdriktningen framstår som enkel och endimensionell. Men samtidigt är verkligheten komplex, och en VD som uttrycker sig så kort att det får plats i en Blackberry, lämnar i praktiken ofta åt sina medarbetare att tolka vad som egentligen ska göras.

    Är det enkla alltid det eftersträvansvärda? Nja, säger jag.

    Hur ofta har vi inte sett ledningsgrupper som låser in sig i tre dagar, kommer ut och med en nyreligiös blomning på kinderna utbrister: Nu vet vi! Vi har jobbat med företagets värdegrund och inriktning och den ser ut så här (bara tre punkter, jättebra!):

    1. Vi ska sälja mer!
    2. Vi ska prioritera våra befintliga kunder!
    3. Och vi ska tjäna mer på varje kund!

    Jo, det är väl bra (jag har själv gjort det…). Men faktum är att alla på företaget redan visste det.

    Så här ser det ofta ut, i alla fall i de stora organisationer där jag jobbat. Budskapet är kristallklart. Tydligt. Men det fattas något. Därför kommer INGET kommer att hända.

    För djävulen ligger i detaljerna, i HURet. I en stor organisation kan såklart inte VD:n peta i detaljerna, men utan HURet så sker inga förändringar. Så en VD:s viktigaste uppgift är kanske inte att skicka ut korta meddelanden, tummade från sin Blackberry.

    Tvärtom.

    Den viktigaste uppgiften är att utse folk som tar hand om HURet och tolkar de där få punkterna eller kärnvärdena till något som går att jobba efter, så att företaget drivs framåt.

    HUR ska vi sälja mer? VILKA kunder ska vi prioritera? HUR ska vi öka vinsten per kund? Osv.

    Marcus Wallenberg på sin tid lusläste alla papper som fanns om de företag som utgjorde kärninnehaven i Wallenberg-imperiet, och var oehört insatt i detaljerna. Jag tror knappast att han hade nöjt sig med beslutsunderlag på en Blackberry.

    Gravatar ikon för användaren
    Ingemar
  2. Vit pil

    En av de bästa omdömen jag har fått var när en av mina kursare i coach-utbildningen utbrast: ”Lisa, you are the queen of bottom lining!”. Då blev jag glad. Att uttrycka sig kort och ”to the point” är en mycket användbar förmåga att lära sig.

    Gravatar ikon för användaren
    Lisa