När ska vi inse att vi inte kan göra som vi alltid har gjort - Exempel från Kina och kinesers inställning

När ska vi inse att vi inte kan göra som vi alltid har gjort – Exempel från Kina och kinesers inställning

Igår kväll läste jag Sydsvenskan som hade ett reportage skrivet av Ola Wong som är journalist som inriktat sig på att skriva artiklar om Kina i Kina. I helgen skrev han ett två-sidors reportage om unga kvinnliga kinesers karriärer som finns återpublicerade nedan.

Jag har tidigare skrivit om hur vi i västvärlden har lutat oss tillbaka, särskilt vi i den yngre generationen och förlitar oss på det arbetet och den välfärd som våra föräldrar har gjort. I mina kommer detta inte att hålla framgent. Inte när vi har en miljard kineser som har ett ”burning desire” att nå den välfärd och framförallt det materialla välstånd som vi i västvärlden har idag. Denna längtan är så stark att de är villiga att  lägga  ner sin hela själ i det som nedan visar.

Ursäkter från vår sida  om att – Kineser har bara ”low-tech”-industri, de har ingen egen kreativitet, de kan inte  tänkafritt eller ta initiativ – det är historia. Jag tror att det är svårt att, utan att ha varit där, föreställa sig hur det ser ut. Jenny Lee, nedan arbetar minst 12h om dagen. Utslaget på ett år jobbar hon 6 månader extra(!) i jämförelse med en svensk arbetare. Gu Xiaoling ska bli ekonomiskt oberoende om 5 år och arbetar stenhårt mot det målet. De har ett självförtroende som gör att de kommer att lyckas och det värsta av allt så ser många av oss svenskar ned på det eftersom det sticker oss i ögonen.

Ur nedanstående identifierar jag följande framgångsfaktorer (och skillnader mot oss svenskar)  som gör mig övertygad om att de kommer att lyckas:

  • Ett gott självförtroende
  • Insikt om att hårt arbete belönas
  • Passion
  • Målmedvetenhet
  • Prioritering av jobb och karriär framför allt annat
  • Fruktansvärd studie/arbetsmotivation
  • En hunger efter förbättring

Läs nedan och bedöm själv!

”Jag anstränger mig och belönas”

På frågan hur hon skulle ranka sitt självförtroende på en skala mellan 1 och 10 svarar Jenny Li 7 – för det ”ger utrymme till framtida tillväxt”.

Hon rekryterades direkt från universitetet till att sälja finansiella produkter i Hongkongs finanscentrum. Ingångslönen i branschen är omkring en halv miljon yuan om året (en yuan är 0,88 krona) och därtill kommer en bonus som kan röra sig om nästan lika mycket. Inte dåligt för en 25-åring.

– Självförtroende kommer från ens tidigare erfarenheter. Om man som jag ständigt lyckas så fortsätter man att vinna. Jag anstränger mig och belönas, säger Li.

I Sverige är det vanligt att unga kvinnor mår dåligt eller går i terapi. Har du någonsin haft någon depression?

– Du menar motgång i arbetslivet va? Nej, jag har aldrig varit deprimerad. Jag tror det är bättre att vara proaktiv och lösa problem istället för att gräva ner sig, så terapi är nog inget för mig, säger Li.

Li växte upp i Shanghai och gick på en tvåspråkig grundskola, kinesiska och franska. Hon var alltid bäst i klassen.

– Jag har en väldigt stark vilja att lyckas, säger hon.

Under studietiden på prestigefyllda Fudanuniversitetet i Shanghai valdes hon ut för utbyte med Stanforduniversitetet i USA. Hon jobbar mellan 8 på morgonen till 20 på kvällen, men ofta blir det övertid till klockan 23. Trots karriärhetsen så säger Li att hon har andra intressen, som böcker och film.

– Senaste boken jag läste var ”Fiasco”, den handlar om derivativa finansiella instrument.Ola Wong

Jenny Li
Född: 1982.
Från: Shanghai.
Bor: Hongkong.
Yrke: Anställd på en amerikansk investment­bank.
Familj: Singel.

nästa artikel:

Säljchef som inte trappar ner

Första regeln för anställda på Good Medias kontor i Peking är: ”Kom inte sent, gå inte tidigt, lämna inte jobbet av privata skäl.” Gu Xiaoling säger att hon trivs med det. Hennes chefsstil är att skälla och svära på underlydanden.

– Fast samtidigt är jag en sån som ger dem godis efter att ha fått ett utbrott, säger hon.

Gu Xiaoling har varit med sedan bolaget startades av en gammal militär för tre år sedan. Nu har hon klättrat till att bli chef för säljavdelningen. Hon är singel. Jobbet med arbetsdagar mellan 10 och 22 medger inga dagislämningstider. Föräldrarnas enda önskan var att hon snabbt skulle hitta en kille och ge dem barnbarn. Men hon valde att satsa på karriären.

– De flesta andra i min ålder trappar ner och skaffar barn. Jag är mer androgyn, säger hon.

Har du någon femårsplan?
– Självklart, jag kan inte leva utan planer. Inom fem år ska jag vara ekonomiskt oberoende med familj och barn.

Nästa år planerar firman att börsnoteras. Då finns det en god möjlighet att Gu får så mycket pengar att hon aldrig mer behöver jobba. Gu Xiaoling brukar nämligen fullborda sina planer.

Gu Xiaoling
Född: 1978.
Från: Datong, Shanxiprovinsen.
Bor: Peking.
Yrke: Chef för säljavdelningen på pr-byrån Good Media.
Familj: Singel.

Unga kaxiga kvinnor utmanar Kinas näringsliv

Nu varnar analytiker att nya kinesiska bolag med ung kaxig personal utmanar etablerade svenska jättar. Och förvånansvärt många i det kinesiska affärslivet är kvinnor.

PEKING. Konsultfirman Mckinsey varnade i juli för att multinationella bolag måste vakna upp inför den kommande konkurrensen från de ”vilda ungdomarna” från Kina. Det handlar om privata kinesiska bolag och entreprenörer som Chery och rederiet CIMC.

Och jämför man medelåldern på Volvo och Ericsson med deras kinesiska konkurrenter så verkar onekligen ett fadersmord vara i görningen (se tabell). Medan snittåldern på kinesiska bilmärket Chery är 24 år är motsvarande siffra på Volvo 40,5 år. Chery från Anhuiprovinsen skapade rubriker i juli när det blev känt att de smidde planer på att lägga ett bud till Ford på just Volvo personbilar.

Den låga kinesiska medelåldern beror på att det helt enkelt inte går att hitta kvalificerade äldre personer.
– För en 25-åring tar det ett par månader att lära sig ett nytt begrepp och de har ingen prestige investerad i gamla arbetssätt, säger Johan Björkstén, grundare av pr-byrån Eastwei och författare till boken ”Att göra affärer i dagens Kina”. Samtidigt är unga sämre på mjuka värden inom ledarskap och i Kina byter de jobb ofta, vilket gör att kunskap inte byggs upp i organisationerna

Traditionella kinesiska bolag är auktoritära där chefen pekar med hela handen och kreativitet stryps. Men även det håller på att ändras:
– Den senaste tiden har jag träffat 35-åriga kinesiska chefer som pratar om att bygga platta organisationer. De låter som svenskar! Det har ändrats på ett år!

Björkstén varnar för att svenskarna underskattar motståndet. Kostnadsfördelarna har Kina redan. Nu knappar de även in på kvalitet.

– Om kineserna kan lösa sina stelbenta korrupta ledningssystem och skapa engagemang från gräsrötterna så kommer de att vara helt livsfarliga. Det gör mig orolig, särskilt för Ericsson, säger Björkstén som varit bosatt i Kina i sjutton år.

Schablonbilden av kinesiska ungdomar är fyrkantiga plugghästar. Men även det håller på att ändras. Många har varit utomlands och studerat och lärt sig mer kreativa tänkesätt.

Kvinnor är på väg uppåt i den kinesiska ekonomin. En undersökning bland 350 elever på Guanghua school of Management i Peking visar att 42 procent av mellancheferna var kvinnor. Siffran är lägre bland företag i allmänhet men visar ändå att regimens arbete för att stärka kvinnors ställning i yrkeslivet har gett resultat. Det är inte bara politiskt korrekt bjäbb. En undersökning visar att verksamheter som drivs av kvinnor i Kina är 7,8 procent mer lönsamma än mäns.

På västerländska bolag i landet är ofta hälften eller fler i chefsgruppen kvinnor. Exempelvis har mansdominerade Alfa Laval globalt 15 procent kvinnliga chefer. Men i Kina är siffran 50 procent.

En anledning till den ökade jämställdheten är att ettbarnspolitiken gör att föräldrar uppmärksammar och stöttar döttrar på ett sätt som tidigare var reserverat för pojkar. Det prestationsinriktade skolsystemet slipar dem sedan till aggressiv framåtanda.

Kvinnor är bättre på att nätverka vilket gynnar dem i det kontaktdrivna kinesiska affärslivet. Flickor får i snitt bättre betyg och det är fler kvinnor som studerar på universitet.

Många kinesiskor får därför ett för svenskar nästan provocerande bra självförtroende. Björkstén säger att inom Sonys Kinaavdelning består hela gruppen påläggskalvar, påtänkta framtida chefer, av kvinnor. Detta sagt så finns glastaket även i Kina. Tittar man på toppnivån rör det sig som regel om män. Men föräldraskapet behöver inte bli en karriärdödare.

I Kina är föräldraledigheten tre månader för modern. Därefter tar en stab av far- och morföräldrar och hembiträden hand om barnet medan mamma kan koncentrera sig på karriären.

En undersökning av 1 450 vd:ar globalt av tidskriften CEO och Cass Business School i London fann att medelåldern på kinesiska toppchefer är 47 jämfört med 55 år i världen totalt. Dessutom var de unga kinesiska cheferna bättre än unga västerländska ledare. Åtta av de tio bästa på listan återfanns på Shanghaibörsen.

Rankningen bygger på hur chefer som är under 45 år lyckats utveckla sina bolag på börsen jämfört med den lokala hemmamarknaden.

Forskarna från Cass undrar i artikeln om det råder brist på unga talanger i väst. Bara en ung europeisk vd är med på topp 50-listan. 36 är däremot kineser.

Som en tiger på jobbet men en koala på fritiden

Skypes chef i Kina skiljer sig från schablonbilden av en direktör: Hon är 29 år, kvinna, 49 kilo tung och 167 centimeter lång. Under anställningsintervjun vid kontoret i London frågade vd:n Stella hur hon kunde ha så bra självförtroende. ”För att jag är bäst”, svarade Stella.

Stellas arbetsdag varar från 8 på morgonen till ibland 1–2 på natten.
– Mina vänner säger att jag är som en tiger på jobbet men en koala på fritiden, det händer att jag somnar när vi är ute och äter middag, säger hon och skrattar.

Stella, eller Shi Yang som är hennes riktiga namn, växte upp i Changsha i Hunan, samma provins som revolutionsledaren Mao Zedong. Fadern är datoringenjör och modern läkare. Från lågstadiet och framåt hade Stella alltid bäst betyg på sin skola. Efter gymnasiet fick hon stipendium att läsa en ingenjörsutbildning i Singapore. Efter en period på mobiltillverkaren Motorola läste Stella Shi in en MBA-examen (Master of Business Administration) vid universitetet Hkust i Hongkong. Utbildningen kostar motsvarande 666 000 kronor, men Stella fick den gratis som stipendium på grund av sin talang. Institutionen rankas som Asiens bästa MBA-utbildning av tidningen Financial Times.

Hur kommer det sig att så många kinesiskor man möter har ett så starkt självförtroende?

– I mitt fall är det kanske för att allting gått så lätt för mig. Jag har inte haft några större motgångar och därför är jag övertygad om att jag kan klara allt.

Stella Shi beskriver unga chefer som fulla av passion.

– De tänker inte för mycket och tvekar. Därför missar man inga tillfällen.

Egenskaper som passar bra i en skenande medgångsekonomi.

Stor skillnad på snittålder i Kinas företag

Volvo: Etablerat 1924. Snittåldern för samtliga anställda på Volvo Personvagnar i Sverige är 40,5 år. Medelåldern i Volvos ledningsgrupp är 50 år.

Chery: Etablerat 1997. Medel­ålder på personal är 24 år. På Chery är det sällsynt att hitta någon chef som är äldre än 30.

Ericsson: Etablerat 1876. Medel­ålder på anställda i Sverige är 41 år, för chefer i Sverige 44 år.

Huawei: Etablerat 1988. På Huawei är snittåldern 29 år. ”Det är sällsynt att hitta någon chef här som är äldre än 40”, säger man på Hua­weis pressavdelning.

Källor:

Relaterade etiketter och ämnen

ekonomisk intelligens, schablonsiffror, tips, Visste du att?

Kommentera

Endast en kommentar till denna artikel:

  1. Vit pil

    ”Stella Shi beskriver unga chefer som fulla av passion.

    – De tänker inte för mycket och tvekar. Därför missar man inga tillfällen.”

    Om fler hade gjort istället för att tveka så hade vi haft mer dynmaik även i svenskt näringsliv. Likadant tycker jag gäller vid vanliga köpbeslut som konsument. Stå inte och vela. Välj: Köp eller ej köp. Vela inte bort dyrbar tid på något. Antingen har man råd att köpa och vill köpa, eller så har man inte det (vill man inte det).

    Gravatar ikon för användaren
    Mathias