Sälj - en av nycklarna till framgång

Sälj – en av nycklarna till framgång

Förmågan att kunna sälja är väldigt viktig i livet för vi säljer hela tiden
Sälj – en av nycklarna till framgång

Sammanfattning

Förmågan att kunna sälja är väldigt viktig i livet – för alla och envar. Vi säljer alla, varje dag. Vi säljer in vår åsikt om vad vi vill och önskar, vi säljer in vilken tv-kanal vi ska titta på, vi säljer in budskap till våra barn, vi säljer in idéer och första intryck. Alla kan sälja och vi säljer hela tiden.

Till och med en hund kan sälja. Lite raljant kan man säga att hundar är bättre på att sälja än de flesta människor. När en hund är hungrig så låter han verkligen alla få veta att han vill ha mat. Vi människor är likadana när vi är små – sedan växer vi upp och lär oss av med förmågan att sälja. Försäljning betyder allt – desto mer du kan sälja – desto mer frihet och framgång får du.

Om du vill investera eller köpa något måste du först kunna sälja

Det är nämligen som så att du kan bara köpa så mycket som du kan sälja. Detta är varför försäljning är en av de viktigaste egenskaperna vi människor borde besitta.

Med all respekt för följande påstående – Jag anser att fattiga människor är fattiga (inkl. medelklass) för att de inte kan sälja eller inte har något att sälja. Samma sak med fattiga länder. Ett fattigt land är fattigt för att det inte har något att sälja eller så är det fattigt för att det inte kan sälja det den har. Samma sak med människor. Där finns många människor med jättemycket talang – dock kan de inte sälja/tjäna pengar på sin talang.

Ett företag som inte kan sälja kommer att gå i konkurs även om det har ett helt lager fullt med varor. Samma sak med befodringar – många människor borde förtjäna en befodran, men de blir inte befodrade för att de inte kan sälja. Eller, hur många fantastiska människor är inte ensamma för att de inte kan sälja?  Att gå på dejt med en annan person handlar om att sälja in sig själv.

När man söker ett jobb så säljer man sina tjänster och sin tid. ALLT handlar om försäljning. Allt vi har hemma har någon sålt till oss – tv, kök, bord, böcker, dator… allt. Allt man ser när man sitter bilen har någon sålt (eller stulit) till någon annan. Alla hus är byggda för att någon entreprenör sålde in det till en beställare. Alla bilar har någon sålt till någon annan.

Om man ska bli framgångsrik inom vilket område som helst – då krävs det att man är duktig på försäljning.

Det intressanta i frågan är att de flesta av är skiträdda för att sälja. Eller egentligen inte – vi är inte rädda för att sälja – vi är rädda för att få ett nej och bli avvisade. Istället för att erkänna att man är skiträdd för att få ett nej använder man ursäkter såsom – jag är inte krängare, nasare, jag är utbildad etc. Det vill säga att man nedvärderar försäljning och säger att det sänker man sig inte till. Det tror iaf jag är den största anledningen till att försäljning har det rykte det har i Sverige.

Det intressanta är att de människor som har denna synen på försäljning, som jag själv hade i nästan 24 år, är att det är ofta människor som dessutom är misslyckade i ett av två följande områden – kärlek eller personlig utveckling. De flesta personer som inte kan sälja är människor som inte lever det liv de hade velat leva. Deras rädsla för försäljning håller dem fattiga.

Skillnaden mellan de människor som sedan blir framgångsrika och de som stagnerar är att dessa människor:

Framgångsrika människor kommer över sina rädslor istället för att låta rädslorna styra deras liv.

När någon är misslyckad, olycklig eller ensam är det ofta tecken på att denna personen har misslyckats med att sälja något till någon. Om du vill få det du vill ha så måste du först kunna sälja något.

Att lära sig sälja är att vinna över förloraren i dig själv. Att lära sig sälja är också att plocka fram vinnaren i sig själv.

Några tankar om avvisning och ”nej”

De flesta människor som söker jobb vill inte ha en säljande tjänst. Enligt ovan påstår jag dock att så är ofta inte fallet – folk vill ha en tjänst där de inte behöver utsätta sig för misslyckande eller avvisning. Detta grundar jag i flera böcker samt min egen erfarenhet av att anställa folk till mina företag.

Det gäller att helt och fullt inse, jag är inte där heller riktigt än, att:

avvising = framgång

De flesta människor som är mest framgångsrika i världen är också de människor som är mest avvisade. Ta t.ex. Fredrik Reinfeldt – han blev avvisad av hela 47% av alla som röstade i förra valet. Det är flera miljoner människor…. :) Tittar vi  på de amerikanska presidenterna så är de avvisade av nästan halva världen – de måste till och med ha flera hundra vakter för att folk avvisar dem så mycket att de till och med vill döda dem.

Insikten från föregående stycke är att människor som lever med avvisining är de mest framgångsrika människorna medan de som flyr från avvisande är de som är misslyckade. Jag säger inte att man ska springa ut i världen och bara bli avvisad av allt och alla – vad de handlar om är att ta risken och våga bli avvisad. Då får du nämligen chansen att lära och rätta till något.

Avvisning och rättelse = utbildning och acceleration

Varje gång man blir avvisad bör man stanna upp och fråga sig själv – vad gjorde jag fel? Vad kan jag göra bättre? Om jag inte kommer på något då, då försöker jag fråga någon annan om hjälp. Det handlar om att istället för att lägga energi på att människan som avvisade mig är en idiot så försöker jag istället tänka på hur kan jag göra det annorlunda. Avvisande är starten för utbildning.

Desto mer jag blir avvisad, desto större är mina chanser att bli accepterad och framgångsrik.

Hur 98% avvisning kan vara fantastiskt…

De flesta säger att för att vara framgångsrik så bör man lyckas i mer än hälften av fallen. Jag håller inte riktigt med att så är fallet i alla situationer. Tänk om jag gör ett utskick till 1.000 personer varav bara 2% svarar. Det är ju fantastiskt – 20 personer har jag lyckats sälja till och de gör alla skillnad. Att jag blivit avvisad av 980 personer spelar ingen roll…

Relaterade etiketter och ämnen

Försäljning, tips

Kommentera

4 kommentarer finns till denna artikel:

  1. Vit pil

    Intressant vinkling på sälj med avvisning. Tack för den.

    Det som inte kom fram helt var hur man lär sig sälja. I en kommentar fanns en ledtråd; att lyssna i stället för att prata så mycket. Varför har man två öron och bara en mun har du säkert hört förut.

    Det finns massor med böcker om det, och i korthet menar jag att det handlar om att göra det lätt att köpa. Varför inte bara söka upp en person och/lr företag som har det behov du kan tillfredställa med den produkt/tjänst du har eller har tillgång till och vill sälja.

    Nu till delen om avvisning jag har nämligen skrivit ett inlägg om hur man kommer över sina rädslor läs mer här http://lecknepartners.wordpress.com/2009/01/16/hur-bemastrar-du-dina-radslor/

    Någon har nämligen sagt att många människor hellre dör än tar ett nej ett sk ”cold call” telefonsamtal. Lite väl tillspetsat. Hur som helst är det rädslan för att inte duga som man är som blandas ihop med om någon är /eller inte är intresserad av det som erbjuds.

    Jag brukar tänka att vid dålig matchning är det helt ok att den potentiella kunden säger nej. Så slipper jag behöver lägga tid och energi på fler kunder.

    Gravatar ikon för användaren
    Olle Leckne
  2. Vit pil

    Att sälja handlar inte heller om att prata, prata och prata. Mer att lyssna (som jag har för mig du nämnt också). Folk som inte säljer, brukar vara dpliga lyssnare.

    Ger du folk vad de vill ha får du oftast vad du vill ha: pengar.

    Politiker och affärsmän är väldigt lika tycker jag på en punkt: Båda måste ge folket vad de vill ha annars får de inte vad de vill ha. När det kommer till politiker ska de alltid säga vad folket innerst inne vill höra. Med affärsmän handlar det om att sälja saker som folk faktiskt vill ha.

    Sedan kan man alltid skapa efterfrågan artificiellt förstås, men det kostar mer.

    Gravatar ikon för användaren
    Mathias