Om mig, Jan Bolmeson, och min ekonomiblogg RikaTillsammans
Sök:

Om mig, Jan Bolmeson, och min ekonomiblogg RikaTillsammans

Min bakgrund, mina mål och min ambition med bloggen och vad du kan få ut...

Mitt mål med RikaTillsammans är att hjälpa dig att göra kloka saker i din privatekonomi så att du blir rikare oavsett om du är nybörjare eller expert. Fokus är på konkreta tips, långsiktigt sparande och olika ”ekonomihack” som grundar sig i t.ex. forskning och bevisligen fungerar. Jag försöker även dela med mig av mina erfarenheter, hur jag gör eller har gjort och inte minst om den emotionella sidan av pengar.

Hej! När jag, Jan Bolmeson, startade min ekonomiblogg 2007 längtade jag efter ett ställe där jag kunde få läsa och prata om privatekonomi och sparande på ett enkelt och konkret sätt. Jag tyckte (och tycker fortfarande) att det är konstigt att det ska vara mer okej att prata om sex än om pengar. En annan märkligt sak vi lär oss tidigt hur man drar ner på utgifter och sparar pengar men inte hur man investerar eller tjänar pengar. Att tjäna och investera pengar är ju betydligt roligare än att dricka en kopp kaffe mindre om dagen och det öppnar för mer möjligheter att göra roliga saker tycker jag.

Jan Bolmeson är ju ingen snålbloggareAnonym kommentar på z2036.se, 8 februari 2017

Pengar och ekonomi är verkligen inte allt, men de löser en hel del problem. Jag tror (tyvärr) att vi står inför en hel utmaningar de kommande åren, allt från en ökad arbetslöshet på grund av t.ex. digitalisering, AI och outsourcing, minskade pensioner, dyrare bostäder samt försämringar i välfärden och mer därtill. Den här ekonomibloggen bygger på tesen att vi står bättre rustade med pengar än utan. Men det är på intet sätt en självklar sanning. Mitt förslag är att du redan nu tar ställning om du ställer dig bakom det påståendet eller inte.

40-40-40-blåsningen: Du arbetar 40h per vecka i 40 år för att sedan gå i pension och leva på 40 % av lönen.Ekonomibloggaren @PerPenning på Twitter

Ett av mina viktigaste mål med min ekonomiblogg är att du som följer mig, mina råd, artiklar och tips ska ha mer pengar och vara bättre rustad för framtiden än de vuxna som inte gör det. Om du läser mina artiklar och prenumererar på mitt  månatliga nyhetsbrev kan jag nästan lova att du kommer att bli rikare. Det behöver nämligen inte vara särskilt svårt. Även om det är en klyscha – 34 000+ prenumeranter på mitt nyhetsbrevet har inte fel. Anmäl dig nedan, det är gratis. :-)

Genom att prenumerera godkänner du villkoren för nyhetsbrevet. Du kan avsluta när du vill.

Mitt track-record som ekonomibloggare

Målet har egentligen aldrig varit pengarna utan snarare den ekonomiska frihet som pengarna innebär. Det absolut viktigaste i livet har alltid varit att ha möjligheten att få välja själv i alla områden. Idag har jag till stor del en ekonomisk frihet som t.ex. låter mig att själv få välja det som är viktigt i mitt liv. Det handlar om att t.ex. få välja hur mycket jag jobbar (eller något annat), när jag jobbar, varifrån jag jobbar, med vem och så vidare. Ekonomisk frihet och passiva inkomster handlar inte för mig att checka ut och dricka paraplydrinkar om dagarna. En kursdeltagare i Balansekonomi uttryckte det bäst:

Det handlar inte om att gå i pension.
Det handlar snarare om att gå i passion.

Jag vill och har alltid velat hjälpa andra. Ödet ville sig att det skulle vara privatekonomi, ett ämne jag tycker är riktigt roligt. Efter att ha;

är jag inte längre bara en entusiast utan börjar faktiskt få lite koll på läget. Samtidigt försöker jag vara ödmjuk inför att jag bara är 36 år gammal och där finns fortfarande mycket kvar att lära. Det handlar verkligen om att stå på axlarna på alla de som har kommit före och inte minst bloggrannar och andra.

Vad kan du förvänta dig av min ekonomiblogg?

En annan sak som jag tycker är viktig är oberoende. Jag anser mig själv vara en oberoende ekonomiblogg då det här inte är min huvudsyssla och jag kan välja vilka annonsörer jag tar in. Att vara ekonomisk rådgivare är väldigt dyrt på grund av licensavgifter och det i sin tur medför svårigheter med att vara oberoende. Den här bloggen är inte min primära intäktskälla vilket gör att jag kan skriva om det som faktiskt gör skillnad – och det jag själv gör. Jag själv blir allergisk när människor inte sätter sina egna pengar på spel för att backa upp det de säger.

När jag väl har testat och gjort saker som ter sig fungera brukar jag dela med mig av det här på bloggen, via nyhetsbrevet och mina andra kanaler. Då brukar jag ofta också teckna ett samarbetsavtal med leverantören för att kunna göra en win-win. Du kan läsa mer om det längre ner i artikeln. Under de 10 år som jag har skrivit har jag hittills aldrig hamnat i en intressekonflikt och avser att inte göra det framgent heller. Rakhet, ärlighet och autenticitet varar längst.

Det andra som du kan förvänta dig att är att allt jag gör eller skriver om är evidensbaserat. Jag brukar skoja om att jag var grym aktieinvesterare 1997-2000 och 2004-2008. I slutet av dessa båda perioder förlorade jag mycket pengar. Det här är också min hemlighet. Min hemlighet är att jag är 36 år gammal och har upplevt att bli av med alla pengarna inte en gång, utan två gånger. Jag har upplevt två finanskriser, något som jag tror att man måste göra för att ens börja kvalificera sig som något annat än nybörjare.

Ett bättre sätt att tjäna pengar på

Då började jag undersöka om det inte fanns bättre sätt att investera och spara sina pengar på. Det var i samband med det jag startade bloggen och började läsa många forskningsartiklar, böcker och andra ekonomibloggar och kom fram till att:

  • Att en passiv strategi har ett groteskt statistiskt övertag mot en aktiv strategi
  • Den långsiktiga strategiska tillgångsallokeringen är central
  • Tiden är den viktigaste faktorn för avkastningen och riskminimeringen
  • Vikten av att hålla kostnaderna låga
  • Investera så brett som möjligt, eftersträva att äga hela marknader
  • Diversifiera och söka exponering mot faktorer med akademiskt stöd
  • Undvika nybörjarfel i beteende som t.ex. slagsida mot Sverige
  • Vikten av ombalansering i portföljen och månatligt sparande
  • Att kassaflödet är det viktigaste för långsiktigheten

Allt det här ligger till grunden för mina olika portföljer såsom RikaTillsammans-portföljen, Nybörjarportföljen och Globala Barn-portföljen. Det som är bland det häftigaste är att allt ovanstående är enkelt och framförallt så är det i princip ett engångsjobb.

Ovan kompletterar jag mycket med vanliga ”bread-and-butter”-tips om allt från att fokusera på det som gör störst skillnad för din privatekonomi som t.ex. lön till förhandlingar om räntan på ditt bolån eller att ta kontroll över sin vardagsekonomi, pension och barnsparande.

De flesta av oss har ingen möjlighet att vara lika bra som en genomsnittlig person i en aktivitet som de har spenderat flera år på att träna sig i. Men vi kan utan problem vara lika kompetenta som en genomsnittlig investerare på aktiemarknaden utan någon som helst träning eller erfarenhet.  Professor Jeremy Siegel

Målet med min ekonomiblogg är att verkligen hjälpa dig att komma igång och ta det till nästa steg – oavsett var på resan du befinner dig vare sig du är nybörjare eller proffs.

RikaTillsammanspodden med Caroline varje söndag

Sedan hösten 2017 poddar jag tillsammans med min fru Caroline en gång i veckan. I de flesta fall försöker vi både göra

Vi började lite svajigt men nu håller vi en ganska bra takt med nya avsnitt varje söndagkväll vid 21.00-tiden. Du kan se alla historiska avsnitt här:

Vanligaste ämnena på RikaTillsammans

Ekonomibloggens artiklar tenderar kretsa runt följande ämnen. Alla nedanstående länkar går till samlingssidor som introducerar ämnet, de bästa och nyaste artiklarna.

Personlig info om mig Jan Bolmeson och mina bolag

Jag är född 1981 så i år fyller jag 36 och är gift med Caroline och har en dotter som är född 2011. Till skillnad mot vad alla tror så har jag ingen ekonomexamen utan jag läste till civilingenjör på LTH i Lund och tog examen med inriktning mot teknisk fysik 2005. Jag är skåning och flyttade tillbaka till Malmö efter studierna i Lund även om jag är i Stockholm ett par gånger i månaden. I oktober 2007 startade jag min ekonomiblogg, så den har 10 års jubileum i år.

Jag har aldrig arbetat som ingenjör utan jag har alltid drivit företag tillsammans med andra eller själv. I dagsläget investerar jag i flera små bolag som jag driver eller arbetar med utifrån ett styrelse- och ledningsperspektiv. Att arbeta i styrelsen och utveckla samt driva små bolag med en omsättning på upp till 50 miljoner kronor är något jag anser mig ha ganska mycket erfarenhet av. Om du vill veta mer så får du gärna fråga, jag har inte så många hemligheter.

Kom i kontakt med mig

Bland det bästa jag vet är när du som läser bloggen hör av dig och berättar vad du har lärt dig, vad du har gjort och vad det har gett för resultat. Något av det bästa jag vet är att få känna att jag kanske var en liten del av den resan. Ingen människa blir nämligen framgångsrik på egen hand. Framgångsrik blir man tillsammans med andra.

När vi träffades 2011 pratade vi om vikten av sparande, investerande och hur snabbt det kunde gå. Du bad mig (kanske på skämt) kontakta dig när jag investerat ihop 1 miljon i värdepapper. Därför hör jag av mig nu. Nu uppgår mitt kapital till 1 053 000 kronor. Fredrik, bloggläsare via handskrivet(!?) brev 2017

Om du vill komma i kontakt med mig så nås jag

På grund av lagen om finansiell rådgivning till konsumenter (SFS 2003:862) så kan jag inte svara på personliga frågor. Därför är det bästa, enklaste och snabbaste sättet att ställa frågan på bloggen där du kan ställa dina frågor och få svar av mig och andra bloggläsare.

Tack för att du läser och därmed gör RikaTillsammans till Sveriges mest lästa blogg om privatekonomi!
Jan Bolmeson

Bilaga. Annonsering och villkor för min ekonomiblogg

Som du förstår så lägger jag en hel del tid på den här ekonomibloggen. Drivkraften är för att det ger energi och är roligt, men för att kunna fortsätta göra det hållbart över tid behöver jag täcka mina kostnader. Det gör jag genom bland annat annonsintäkter till mitt bolag som driver bloggen RikaTillsammans AB. Däremot är jag väldigt noga med vad jag rekommenderar och annonserar för. I korthet rekommenderar jag bara sådant som jag själv gör, använder eller har. Dessutom märker jag tydligt ut alla artiklar som innehåller någon slags reklam

Nedan finner du övriga villkor för ekonomibloggen:

Relaterade artiklar

Här kommer mina förslag på sidor att läsa mer på:

Missa inte uppdateringar av min ekonomiblogg

Du har väl inte glömt att anmäla dig till nyhetsbrevet? :-)

Genom att prenumerera godkänner du villkoren för nyhetsbrevet. Du kan avsluta när du vill.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.

728 kommentarer finns till denna artikel:

  1. Vit pil

    Hej tack för er fantastiska blogg o podd. Jag har lärt mig så mycket, Så roligt att spara på ett långsiktigt hållbart sätt och förstå att jag kan själv.
    Tack ni gör skillnad/Sara i Jämtland

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Sara
  2. Vit pil

    Hej!
    Tack för en mycket bra sida och podd! Det har hjälp mig i mitt sparande och att spinna vidare på ideér!

    Jag har läst din artikel om att investera privat eller via AB. Jag sitter lite i samma sits. Jag har ett AB idag som har vinstutdelning ifrån ett helägt dotterbolag där den huvudsakliga verksamheten bedrivs. Tanken är att jag ska investera kapitalet via moderbolaget i andra bolag.

    Nu till fråga om man har 1 000 000 kr att investera i smal kap bolag på börsen. Är det någon skillnad på att äga en akitedepå (pga rösträtt) på t.ex Nordnet eller att gå till företaget direkt t.ex Investor Relation? Att mitt moderbolag äger aktierna direkt utan något konto. För att vara mer tydlig är Investmentbolag Latour ett bra exempel som har en börsnoterad portfölj men med större belopp, hur gör dom när en investering ska ske i ett mindre börsnoterad bolag? Hur sker den transaktionen såna fall både för noterad och onoterat bolag?

    Må gott alla!

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Anton
  3. Vit pil

    Är det bara för mig som det inte funkar att gå vidare till sida 2,3 osv på Frågor&svar-delen? Har varit så ett bra tag nu. Testat med både Chrome och IE. Samma sak med båda.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Kristian
  4. Vit pil

    Hej Jan. Tack för en bra och intressant blogg. Rekommenderar den för dem flesta jag stöter på. Jag fick nyligen nys om ”Nordea investor”, vad tycker du om deras alternativ? Lågt courtage på 0,06%. Finns det några fallgropar eller bör man byta från Nordnet och Avanza?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Björn
  5. Vit pil

    Hej,
    Jag skulle föreslå trygga obligationer, tex Apex-obligationer. Marknadens bästa placering i dags läget, med en avkastning på 6%/år kvartalsvisa utbetalningar, trots den mycket låga risken en trea (SRI).
    Mitt råd är att, i avvaktan på kurssättningar på aktiemarknaderna, låta kapitalet jobba tryggt och säkert i obligationer. Men denna strategi omvärderas när kommande lågkonjunktur bottnar om 4-5 år och aktiemarknaderna blir intressanta igen. Let the trend be youre friend…

    Mvh Anton Winsa
    Finansiell Rådgivare

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Anton Winsa
  6. Vit pil

    Hej

    Håller med om mycket men inte allt. Dina råd om innehav av räntefonder tycker jag är helt fel samt att inte investera i aktier. Jag har investerat i aktier och gjorde fina vinster mellan 2009 och 2015. Att köpa i dippen är drömmen. Idag är frågan hur mycket man bör investera i värdepapper. Jag ligger inne med mindre belopp i högriskaktier samt fonder men kommer öka på rejält om börsen faller. Tror 2018 blir ett tråkigt börsår och att ett fall kommer nästa år.
    Tack för en bra sida.

    Niklas

    0

    Gravatar ikon för användaren
    NiklasW
  7. Vit pil

    Hej Jan!
    Tack för en bra sida och podd!
    Efter att ha lyssnat på din podd med de två aktiva fondförvaltarna Andreas och Henrik, så hakade jag upp mig på deras kommentar att avanza och nordnet tog den största delen av avgiften som man betalar för att äga deras fond.

    Hade varit intressant om man kunde ”ställa” bankerna till svars varför de tar en så hög avgift på fonder. Speciellt internetbankerna som ska vara ”snälla” mot oss småsparare. Skulle den frågan väckas så kanske den sänks? Vem vet:)

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Småspararen
    1. Vit pil

      Kanske, problemet är ju att det är bankernas levebröd. Jag har inte fått det bekräftat, men jag har från andra källor hört att Avanza och Nordnet, tar ungefär halva fondavgiften. Det verkar ju också stämma givet att deras fond kostar halva avgiften i PPM.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  8. Vit pil

    Hejsan, jag har varit inne hos er tidigare och följde råden ang presbriktionstid på skuld osv.
    Jag ringde runt till ca 15 inkassobolag och frågade om jag hade skuld hos dessa. Enligt tips av er så bad jag att få orginalhandlingar från skulden, ca 80 % av dem jag pratade med svarade som frågetecken och undrade vad jag menade. Då jag upprepade mig flera gånger så lovade dom att skicka dessa. Endast 3 inkassobolag skickade mig orginal. Ett stolpskott sa vadå orginalgandlingar, det står här på skärmen att du är skyldig oss detta….. ??? hur ska jag skriva till dessa som inte skickade orginal handlingar av skulden trots att jag bett om det ?

    Det är skulder som är upp till 20 år gamla och ligger inte hos kronofogden. Jag frågade kronofogden ang presbriktionstid dom svarade att kan inkassobolaget bevisa att dom skickat brev till mig så gäller skulden. Men jag har inte skrivit på något rekommenderat brev på 20 år. Varför skulle inte jag också kunna hävda att jag skickat pengar i ett kuvert till dom om jag kan visa bilder på brev när jag går till en brevlåda och lägger i kuvert ???

    Hur skall jag skriva ang presbriktionstid att jag vill att dom skulderna bara försvinner, för jag tycker inte att det håller att dom enkelt ska säga att dom skickat ut post och tar för givet att jag fått det.
    Har alla glömt att vi har i dag postnord där post försvinner….

    Tacksam för svar på mina frågor då jag tänker gå till handling

    0

    Gravatar ikon för användaren
    blondiemaze1
  9. Vit pil

    Hej Jan

    Tack för en riktigt bra sida samt podd

    En fundering om man använder ISK / Kapitalföräkring i stället för vanlig depå tappar man en knapp % av kapitalet varje år …
    Mitt mål är att i princip bara köpa varje månad och ”aldrig sälja” på säg 15-20 år på det sättet bör ränta på ränta effekten såsmåningom bli kostsam i en sådan lösning

    Du räknade fram att om avkastningen blir minst ca 3 % så isk att föredra. Men någonstans i tid borde ränta på ränta effekten med en avkastni g på säg 12-18% göra att 30% slutlig skatt ändå blir billigare?

    Tänker jag fel?

    Mvh

    Daniel

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Daniel Gräns
  10. Vit pil

    Hej Jan,

    Jag är en man på 34 år.
    Jag har sedan nästan 2 år börjat med ISK.
    Just nu har jag:

    Nordea Emerging stars equity fund 5%
    Nordea Europe Fund 7%
    Nordea indexfond Global 20%
    Nordea Japan fund 4%
    Nordea north america fund 12%
    Nordea Swedish stars 7%
    Nordea Stratega Ränta 45%

    Jag vill gärna ligga på en låg/medel nivå. Vad föreslår du att jag ska välja bland fonderna som Nordea erbjuder, på tanke också om Nordeas externa fonder?

    Och vad gäller Nordea Stratega Ränta, finns det ett bättre alternativ bland Nordeas utbud?

    Tack så mycket för hjälpen.
    A.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Andre
    1. Vit pil

      Tack för din kommentar och för att du läser på bloggen, men det är bättre att du ställer frågan i:

      Där får du svar även av andra läsare som inte hittar till den här kommentaren. :-)

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  11. Vit pil

    Hej! Otroligt imponerad av all kunskap på denna sida!
    Jag och min man är ekonomiska och duktiga på spara men desto sämre på att göra något av pengarna och att investera. Vi har vid årsskiftet försökt att ta tag i detta. Vi har skaffat konton på Avanza med både sparränta och flera olika fondportföljer i olika ISK och även provat lite på svenska och amerikanska börsen (hittills går det väl så där kan man säga men är ju på så kort tid).

    Vi har vårat pensionssparande, tjänstepension och barnens sparande kvar i SEB, i flera olika kapitalförsäkringar och pensionsförsäkringar. Vi hade tänkt att flytta allting men eftersom det var en dyr rörlig flyttavgift eftersom det var mindre än 5 år sedan vi skapade försäkringarna så valde vi att avvakta med flytten. Vi har nu försökt att titta på hur våra pengar i SEB har gått under senaste två åren (verkligen inte lika tydligt och lätt att se som på Avanzas sida) och vi blev riktigt deprimerade av den dåliga utvecklingen fastän vi ahr så bra år bakom oss på världsmarknaderna. Vi ahr även mellan ca 1,5-2,2 % i avgifter på fonderna men tycker det är jätte svårt att hitta bra alternativ till fonder på SEB, med relativt hög risk och låg avgift. Detta är alla långsiktiga sparanden för pension och barn så vill ej bara sitta på några räntefonder tänker vi.

    Snälla hjälp oss, vad ska vi välja på SEB under kommaden 3 år innan vi kan byta till Avanza? Jag gråter snart utav alla val och att våra pengar minskar istället för växer. Känns bara som vad vi än försöker göra så blir det sämre istället för bättre!

    Tack snälla du på förhand!

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Anna
  12. Vit pil

    Hej Jan!
    Jag är en ung man på hela 26 år 
    Jag har under en längre tid varit väldigt intresserad av allt som rör börsen mesta del Aktier. Men nu de senaste halva året så har mitt intressen för fonder vuxit väldigt kraftigt. Men måste ändå erkänna att jag är fortfarande en novis i det stora hela. Jag spara runt 15 % av min netto lön varje månad, jag har funderat ett tag på att av mina 15 % jag sparar varje månad vill jag att 10 % ska går till fonder. Min spar horisont har jag tänkt allt ifrån 10 – 20 år.

    Min fråga till dig! skulle du kunna slägga ett öga på vilka fonder jag funderar på att bygga min fond portfölj på och även min fördelning i procenten. Vad tycker du att jag borde ändra på eller ser det bra ut som det är?

    DNB Global Indeks, 15 %
    SPP Aktiefond Global A, 15 %
    SPP Global Topp 100, 10 %
    Spiltan Aktiefond Investmentbolag, 15 %
    Länsförsäkringar Sverige Indexnära, 10 %
    SPP Europa, 7,5 %
    SPP Aktiefond USA, 7,5 %
    Swedbank Robur Access Asien, 10 %
    AMF Aktiefond Asien Stilla havet , 10 %

    Mvh Andreas

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Andreas
    1. Vit pil

      Tack för din kommentar och för att du läser på bloggen, men det är bättre att du ställer frågan i:

      Där får du svar även av andra läsare som inte hittar till den här kommentaren. :-)

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  13. Vit pil

    Hej Jan & Caroline!

    Först och främst, tack för en riktigt bra podd! Jag väntar spänt på nästa avsnitt :)

    Jag har 3 ”korta” (?) frågor:

    1. Jag och min fru, 32 år unga, privatsparar (pension) varje månad i ett ISK-konto i Länsförsäkringar. I dagsläget har vi 50/50 Lannebo Småbolag/Mixfond. Bör vi ändra detta till tex fonden jag nämner i fråga 3?

    2. Vi ska starta sparande till våra två barn (3 & 6 år). Ska vi köra en kapitalförsäkring till bägge som vi sedan splittar 50/50 när vi känner att det är dags? Du nämnde något om beskattning eller liknande om man överför ISK till en annan person i framtiden? Samt att spara i en och samma konto för jämlikhet?

    3. Det finns en del ärvda pengar som vi tänkte investera, ca 500-700k. Ska man sätta allting i tex LF Global indexnära som du nämnde för ett tag sedan, eller ska man dela upp det i olika global fonder? Detta är pengar vi kan tänka oss att vara utan de närmsta 10 åren (minst). Så länge inte världen vänds upp och ner såklart…

    Vi ska träffa en bankman om ca 2 veckors tid och vill gärna jämföra och ”berika” vår kunskapsbank innan dess. Spelar det någon roll om vi gör allt via LF eller skulle du rekommendera Avanza/Nordnet, vad är skillnaden jämfört med en bank? Extra avgifter?

    Tack på förhand för den tid du tar dig att besvara, förhoppningsvis, även om det kanske blev mer än 3 frågor…jag tappade räkningen :)

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Niklas
  14. Vit pil

    Hej! Tack för allt du delar med dig i ”Rika Tillsammans”. Otroligt ”avundsjuk” på allt du gör och din kunskap. Är medlem sedan ett par år på Nordnet och även Shareville (Portfölj Emma) bland alla ”proffs” och deras analyser mm som inte alltid är så lätt för en annan ”panscho” att förstå. Mycket överkurs mao. Nu har jag fått ett nyfött barnbarn (Hipp Hurra och glädje) och håller på att läsa o lära av dina kloka råd för att bra kunna besluta vad som bäst ska in i ”Pluttens” sparportfölj. Det är så roligt och din råd och tankar kom väldigt lägligt. Hoppas att jag lyckas! Med vänliga hälsningar

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Maren Alfvin
  15. Vit pil

    Hej Jan! Jag undrar vad du tycker om volkswagenkortet!

    Som det ser ut nu är det bonus på alla inköp och 0 avgift på kortet. Samt att man kan delbetala alla sina verkstadinköp på 12 månader utan avgifter :)

    25000poäng = 100kr rabatt på fakturan. Dvs strax under 0.5 som de övriga korten såsom preem ger.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Carl
  16. Vit pil

    Hej Jan!

    Som student får man inte ha för hög inkomst för att kunna få ut CSN. Säljer jag av aktier/fonder räknas det som inkomst och därför gäller det att vara försiktig så att jag inte ”tjänar” för mycket.

    Nu vid ombalanseringstider vill jag arrangera om lite i min portfölj och på Avanza finns funktionen ”byt” där man kan byta sitt innehav hos en fond till en annan. Sker den transaktionen direkt då, alltså att det inte räknas som att jag säljer av och genererar inkomst?

    Kanske lite knepig fråga men tänkte att du kanske har koll på det juridiska, bättre än vad jag har iallafall.

    Mvh
    Kristian

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Kristian
    1. Vit pil

      Oj, det vet jag inte. Kolla med Avanzas kundtjänst. Har CSN ändrat så att de räknar med inkomst av kapital? De gjorde de inte på min tid (2000) mig veterligen. Då räknades bara inkomst av tjänst.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  17. Vit pil

    Här skall jag ta upp en intressant fråga som ALDRIG diskuteras.

    Man vill ju ha brudar – annars skulle man ju kunna skita i kläder o hygien o
    baaraaa jobba jobba jobba – spara spara spara.

    O Den Som INTE Bjuder Flott – Får INTE Doppa Gott

    Sett i stooort så är det så.

    Så vill man nu bli rik – o rik tillsammans med dam så är det inte sååå dääär jävla lätt.

    Det lättaste är ju att vara född rik – då kan man leva flott o doppa gott o hitta dam o med
    lagom tur hitta dam som också är född rik – men så är det inte o då kommer vi till problemet.

    Det är väl INTE såå svårt att jobba normalt rannzaka o spara pengar men huuur jävla kuul’
    är det på en skala – o jobba massa extra är ju inte heller så jävla kul.

    Bättre att bli rik tillsammans o rannzaka ihop pengar tillsammans – men dam så klart.

    Men var hittar man damerna som bara vill rannzaka ihop pengar?

    Damer vill ha kläder uteliv smink o resor – så är det bara – o de flesta fattiga damerna har
    uppdämda behov (spenderbehov inte underlivsvibrationer denna gång)

    SÅ JAN M FL – Hur många sparfanatiker vet Ni som haft dam på annan eller samma våglängd
    som skaffat dam – o där damerna tröttnat på den snååååleeee faaan som bara vill rannzaka
    o doppa graaatiiiis i stadiga damen – kommer hem trött o allt skall snååålaaas.

    Linus i Superspararna är ETT bra exempel (Svenne Bajsa borta är liiitee annorlunda för han
    tjänar faktist braa pengar) – Peter Syr Om Dammsugarpåsar o tvättar kaffefilter – gjorde lyffttet
    med damen då han fick hyresOrätt ombildad i guldheden – cashade in o köpte hus – hyan har
    dessutom bundit upp stadiga damen med 4 barn – hans företag Figerous gick förresten i konkurs

    Så hur många snåljävlar har det gått åt helvete för när det gäller damrelationer o vad har hänt
    sen o med dom o hur mycket har deras pengar o inkomster dränerats härefter.

    Det vore intressant att veta – damer är inte svåra om man har 20 – 30 k i månaden att ‘
    spendera på dom o ett värstingsboende – damer vill bli försörjda väl – även i jämställdhetens
    ankdamm även om de förnekar detta

    1+

    Gravatar ikon för användaren
    Z-mannen
  18. Vit pil

    Hej Jan,

    Läste din blogg om Safelend. Jag har själv investerat en del I Lendify som jag gillar. Dock har jag med ljus och lykta sökt efter analyser där de olika alternativen jämförs men inte hittat så mycket. Du som är så otroligt duktig och driven på analyser, skulle inte du vilja göra en analys där du jämför:
    Lendify, Savelend, Sparlån (samt ev. även Fundedbyme och Toborrow som jag inte hört så mkt om men som sysslar med liknande verksamhet).

    Tack för en riktigt bra blogg och podcast!

    //Johnny

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Johnny
    1. Vit pil

      Kul Jan, en intressant aspekt att ta upp då kan vara att ex Trustbuddy inte var godkända av FI och vilken påverkan det kan ha på risken. Sedan har de också focus på olika typer av krediter snabbkrediter vs. längre krediter.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Johnny Wictorin
  19. Vit pil

    Tack för en väldigt bra och lärorik blogg! Jag undrar lite om hur det ser ut med fondtips 2018. Är det något man kan väntas sig i januari, eller senare?

    Mvh Christian

    0

    Gravatar ikon för användaren
    C
  20. Vit pil

    Tack för din blogg som jag läser med jämna mellanrum. Har du läst Alf Riple. Lögn, förbannad lögn & prognoser. Om inte gör detta! Den bekräftar väl dina teser.

    Slutsåld på förlaget, men jag laddade ned som ljudbok via biblioteket. Appen var inte speciellt kundvänlig, men det gick till slut!

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Nestor
  21. Vit pil

    Hejsan! Jag har i flera dagar spenderat många timmar på att försöka förstå aktier och fonder.

    Jag startade först med att tänka på Swedbank och skulle dela in på 3 fonder. Access USA, Access Sverige, och Access Asien.

    Sedan genom att kolla på många olika videos, och få fler o fler tips, och efter att ha läst artiklar funderar jag på att göra detta. Att byta till Avanza och har dessa fonder som paket.

    Vad tkr ni?

    1. Didner & Gerge Aktiefond
    2. AVANZA ZERO
    3. DNB Global Indeks
    4. Länsförsäkringar Europa Indexnära
    5. Länsförsäkringar Global Indexnära
    6. Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
    7. Spiltan Aktiefond Investmentbolag
    8. Spiltan Globalfond Investmentbolag
    9. Swedbank Robur Access Asien
    10. Swedbank Robur Access USA

    Ska jag satsa på detta, eller skulle det funka bättre med Swedbank 3 fonder, om jag tänker väldigt långsiktigt, i många år?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Johan Qahoush
    1. Vit pil

      Tack för din kommentar och fråga, jag skulle rekommendera att ställa den i ”Frågor och svar”-delen på bloggen, då det är fler som ser den där och kan hjälpa dig till klokare och bättre svar. Tack än en gång för att du läser bloggen!

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  22. Vit pil

    Hej Jan!

    Hade varit intressant om du gör ett diagram hur det gått om du gjort fastighetsinvestering 2012. Då du har grymt bra avkastning på fastigheter med hävstång på lånade pengar som hyresgästerna betalar av så länge du kan hyra ut. Mot att legat på börsen sen 2012. USA kommer nog bli ett riktigt spöke för börsen de närmaste åren. Hur tänker du kring en ev. Investering i fastigheter på en bostadskrasch i Sverige?

    Mvh

    Monopolspelaren och fastighetsinvesteraren som ligger obelånad sen 2010.

    https://rikatillsammans.se/7-nej-senare-en-sann-historia-om-en-forhandling-med-banken-om-att-lana-pengar-till-ett-litet-hyreshus/

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Morgan
  23. Vit pil

    Hej

    Hittade två billiga småbolags/mikro fonder (index) som kan vara ett alternativ till en dyr svensk småbolags fond. Dock har dom bara ca 1 månad på nacken men klart intressant!

    PLUS Småbolag Sverige Index
    PLUS Mikrobolag Sverige Index

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Jesper
  24. Vit pil

    Hej igen!
    Ringde precis till Shell då jag misstänkte att de också skulle sänka bonusen på köp på Mastercardkortet och det stämmer… De sänker också till 0,5% från årsskiftet.
    Båda korten verkar vara Ikano bank för övrigt.

    Vänliga hälsningar,
    Henrik

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Henrik
  25. Vit pil

    Får förtroende för din kunskap, Jan. Känner du till något om företaget USI-TECH och om detta är ett trovärdigt företag?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Lars Hallén
  26. Vit pil

    Hej, loggade in på Preem Mastercard och såg att från 1 jan 2018 ändras villkoren så att man bara får 0,5% i bonus… Kan vara värt att veta.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Henrik
    1. Vit pil

      Enligt deras kundservice gäller nya EU-direktiv från årsskiftet om att inga kreditkort får ge mer än 0,5% bonus/cashback. Stämmer det?

      0

      Gravatar ikon för användaren
      sofia
  27. Vit pil

    Hej, tack för väldigt bra och nyttig info. Jag är nybörjare men tänkte köpa guld i boullion valt. Min fråga är, när den ekonomiska krisen slår till och det skulle bli stora svårigheter få ut kontanter, hur hjälper mig detta investeringsguld…? jag kan ju sälja men kanske inte kommer åt pengarna, och det verkar ju lite omständigt åka dit och hämta ut guldet:)

    0

    Gravatar ikon för användaren
    jens sundström
  28. Vit pil

    Hej, jag kommer utreda en frågeställning kring Sveriges eventuella bostadsbubbla och jag vill använda dig som en källa och min fråga är om du är kopplade till ett politiskt parti eller ett företag?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Ioannis
  29. Vit pil

    Hej! Jag har läst en hel del artiklar på din blogg nu och har kommit fram till att jag vill starta en rika tillsammans portfölj :) Har varit inne på shareville och tittat igenom din portfölj. Men om man exempelvis ska dela upp 100.000 på 25 % i varje del (25.000/del), hur vet man hur mycket av varje fond eller aktie m.m man ska köpa eftersom det är så många?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Julia
  30. Vit pil

    Hej
    Bor i ett hus som tidigare var registrerat som hyresfastighet. Det blev ändrat till enfamiljshus för ca 6-7 år sedan. Innan var det 4 enheter. Bottenplan 2 st 2-rummare, mellan plan 1 st 5 rummare och högst upp en 3:a. Funderar på att ha 1 lgh på varje plan. Är detta komplicerat att ändra tillbaka till hyresfastighet. Tror ni man även måste gå till kommunen för ett byggnadstillstånd.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Benny Karlsson
  31. Vit pil

    Hej, tänkte be om ett råd då jag skall satsa ca 4 miljoner i fonder, min bankman rekommenderar ca 35 tsek/ vecka dvs 114 veckor att portionera ut detta, vad är ditt tips eller råd om jag vill känna mig hyfsat trygg
    J

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Johan
  32. Vit pil

    Hej igen!

    En kommande ”bostadsbubbla” (som jag anser är annalkande) anser jag är av ondo eftersom dessa ”bubblor” har en tendens att drabba samtliga branscher oavsett hur väl man har förvaltat sin aktie-/fondportfölj.

    Men det är ingenting emot de svenska bankerna, som jag anser borde skämmas! Nu är jag ju rätt gammal (57 år), men det förväntas av bankerna att vi ska utföra det arbete som de så livligt gjorde reklam för att de skulle sköta åt oss och nu får jag göra detta istället emot diverse avgifter, …kvartalsvis, tack & lov.
    (min bank ändrade ifrån halvårsvis betalning till varje kvartal, för att det skulle se mer prisvärt ut).

    Det känns som om bankerna håller på att ”bita sig själva i svansen”, genom att frångå sin tidigare affärside, samtidigt som bankerna (samt personal) inte är särskilt tillmötesgående (sociala) längre = Vad kan det bero på….?

    …..kanske att den så kallade bankbubblan har frångått oss, utan vår egen vetskap, på grund av ett manipulativt beteende ifrån de som lovat att förvalta våra pengar i nöd och lust.?

    Nu låter jag negativ men det är min erfarenhet, som gammal gubbe idag.

    Ha det gott alla på denna sajten!

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Peter Rudelius
  33. Vit pil

    Hej!

    Jag håller med om det Du, Jan, berättar om att är man inte intresserad av fonder är det bäst att satsa på en aktiefond som är global och ”index-inriktad”, men om man verkligen är intresserad att få pengarna att växa anser jag att man borde sätta sig ner och fundera över vilka branscher som har en framtida tillväxt och som man tror på. Det är inte alla fonder som har konsument cykliskt eller sjukvård (populärt för 15 år sedan ”Medica”, m fl.) som högsta prio idag och inte industri/råvaror heller. De flesta fonder har finans i huvudsätet och där skulle jag gärna se en balans när man väljer fonder.

    Är man aktiv och intresserad går man in i fondportföljen och sätter luppen på aktieinnehavet och hur den fluktuerar över tid samt försöker ha en balans som innebär att de branscher man tror på fortfarande ”lever kvar” i densamma.

    Sedan ska man komma ihåg att Sverige är ett mycket litet land sett till världsekonomin och att de så kallade ”Sverigefonderna” som finns idag (aktiefonderna i PV/PPM, med flera) riskerar att rasa i takt med de kommande pensionsavgångarna som fungerar som en tickande bomb för dessa fonder.

    Så om jag fick sticka ut hakan litet skulle jag säga att man borde ta sig en liten funderare (låter som Leif GW) över vilka branscher man tror på, oavsett ålder, och investera i de fonder som innehåller dessa.

    Lycka till!

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Peter Rudelius
  34. Vit pil

    Tjena Jan!
    Kan jag som privatperson köpa en fastighet som har taxeringskod 320. Eller krävs det att man har ett eget företag?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Beni
  35. Vit pil

    Hej! Jag läste i en av dina nyliga kommentarer att du nu köpt hus? Skulle vara väldigt intressant att läsa dina tankar om bostads-läget nu med tanke på dina tidigare artiklar. Tack för en bra blogg!

    0

    Gravatar ikon för användaren
    sofia
  36. Vit pil

    Är banker som Avanza och Nordnet lika trygga att ha sina pengar i som några av storbankerna? T.ex. Swedbank eller Danske Bank. Vet inte varför jag inbillar mig att mina pengar skulle vara tryggare hos storbankerna, men det känns som jag inte är ensam om det heller..

    0

    Gravatar ikon för användaren
    William
  37. Vit pil

    Hej och tack för dina fina blogg!

    Jag behöver ett råd. Min dotter är 35, har bott utomlands sedan 20 och inte sparat något till sin pension. Dock tillbaka i Sverige nu och i arbete. Jag har ca 150 000 kr som jag vill investera i något, som kan växa och vara till hjälp för henne i framtiden. Vad rekommenderar du? Kapitalförsäkring, pensionsförsäkring, ISK, fonder…? Ska jag göra insättningar/månad eller allt på en gång? Nu på ett konto, som ej ger mycket i ränta.

    Vänlig hälsning
    P

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Pia Svanberg
  38. Vit pil

    Hej! Har kollat på din uträkning angående Sharpekvoten och har en egen portfölj som jag summerar månadsvis. Är inte säker på hur jag då räknar ut Sharpen eftersom du gör det månadsvis. St.avvikelsen är 13,08 som det ser ut nu och jag har en avkastning på 26% 12 månader tillbaka. Du skriver dock ”förväntad” avkastning i formeln. Ska jag då räkna med exempelvis 10% eller vad?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    trigoria1927
  39. Vit pil

    Hejsan!

    Jag spar för tillfället i fonder med höga förvaltningsavgifter åt mina barn. Dessa har jag tänkt sälja för att istället prova ”prisvärda barnportföljen”.

    Vilken typ av konto är bäst att använda sig av, isk eller kapitalförsäkring? Och ska jag spara i mitt eller barnens namn?

    Tack för en bra blogg!

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Victoria
  40. Vit pil

    Hej superkul blogg du har! Ska precis börja nybörjarportfölj här. :)

    Men en fråga bara.. Jag har hängt med i världsekonomin ett tag nu och jag ser ju att många länder speciellt sverige har jäkligt högt skuldberg och det känns lite nervös att en stor ekonomisk krash ligger nära framtiden.

    Känner mig lite nervös för att investera då. Tänker jag rätt eller fel?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Peter
  41. Vit pil

    Hej Jan, Hur ser du på pensionssparande jämfört med vanligt sparande på lång sikt? Är din uppfattning att ppm och tjänstepensionssparandet ska innehålla annan fördelning och andra typer av fonder? Fondernas avgifter är avgörande på lång sikt – men i ppm så är det viss rabatt – det kanske öppnar upp för andra fondval?

    Mvh Peter

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Peter
  42. Vit pil

    Hej Jan,

    Tack för en bra blogg!

    Du har tidigare skrivit lite om Trustbuddy och de snårigheter som omger långivarna efter konkursen.

    Ett nytt mejl har gått ut till oss som hade en payput 1 på mindre än SEK 5000 där vi erbjuds att sälja våra fodringar för en engångsutbetalning om ”Payment of ”Payout 1″ + 10 % of outstanding loans.”

    Har du lust att ge en kort kommentar om detta? Är också nyfiken om ett accepterande av en sådan försäljning skulle göra det möjligt att få förlustavdrag, typ i enlighet med den tidigare bloggposten du skrev på ämnet, eller om det tåget redan har gått.

    Tacksam för all god input!

    /Carl

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Carl
  43. Vit pil

    Hej Jan!

    Först och främst vill jag tacka för en otroligt bra och lärorik blogg, den har fått mig att börja tänka i andra banor när det gäller min privatekonomi.

    Jag och min sambo har nyligen köpt en villa och har precis sålt vår bostadsrätt, vi står nu i valet och kvalet angående hur vi ska lägga upp vårat bolån.

    Som jag ser det har vi två alternativ.

    1. Lägga in hela vinsten från lägenhetsförsäljningen och komma så långt ner i belåningsgrad som möjligt.
    Detta skulle möjliggöra att vi kommer ner på 70% belåning men endast 50000 till vår ”pengamaskin”.

    2. Lägga oss på 85% belåning. Detta skulle ge oss möjlighet att komma igång med 400000 i vår ”pengamaskin”.

    Vilka av dessa alternativ skulle du rekommendera och varför? Finns det kanske något tredje alternativ som vi ej tänkt på?

    Tacksam för svar!.

    Mvh //Pierre

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Pierre
  44. Vit pil

    Hej

    Jag kommer få ett arv på 500 tkr och tänkte placera pengarna enligt dina portföljer då jag tillhör dem som inte är någon analytiker eller guru :) Jag tror du kallade det för ”det flesta av oss”. Min fråga är nu hur lång tid jag ska sprida ut det på? Jag förstår tanken och syftet med att inte pricka in toppar och för att sprida risken. Spartid kanske 20 år-ish.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Arvtagare
  45. Vit pil

    Hej!

    Har precis börjar följa dig å tänke fixa till en rika tillsammansportfölj enligt din förenkling av fyra fonder men kan inte hitta iShares 20+ Year Treasury Bond ETF och SPDR Gold Trust i rullistan på Nordnets månadssparade EFT. Har du nåt annat sätt att måndadsspara i dem? Tack för en bra blogg.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Calle
  46. Vit pil

    Hej!
    jag har 60 000 undanlagt till mina tvillingar som är 2 år 6 mån.
    Idag ligger pengarna bara på ett vanligt bankkonto.
    Vad eller hur ska jag göra med dom?
    jag har startat ett ISK konto på avanza.
    Hoppas på svar
    Mvh
    C.K

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Christian Kapocius
  47. Vit pil

    Hej Jan!

    Tusen tack för din blogg! Jag har i och med ditt blogginlägg blivit intresserad området i och med detta har jag varit i kontrakt Nordnet för att försöka förstå mig på hur deras lånevillkor fungerar. Tyvärr har jag fått ganska dålig service, personalen verkar inte riktigt kunna besvara mina frågor på ett pedagogiskt sätt. Jag tänkte därför fråga dig om hur det fungerar utifrån ett enkelt och konkret exempel. Har jag uppfattat det rätt om jag genom Nordnet kan belåna enligt följande.

    Om jag har 100 000kr i placerat i tio st olika bolag med ett belåningsvärde på 80% så kan jag som mest låna 400 000 ( 100 000/(1-0,8)-100 000 ) och om jag vill låna till Nordnets supervillkor med 0,99% ränta får jag låna max 40% av dessa 400 000? Alltså 160 000kr.

    Om jag i sådant fall skulle låna 100 000kr på den ovan beskrivna portföljen så har jag en belåningsgrad på 50%. Hur räknar jag ut när jag i sådant fall blir överbelånad och därmed riskerar att banken tvångsförsäljer mina aktier?

    Tack på förhand!

    0

    Gravatar ikon för användaren
    David K
  48. Vit pil

    Hej!

    Jag skulle gärna se ett inlägg om ETF:er. Det verkar ju jättespännande! Och med så låga avgifter undrar jag varför du inte skriver mer om det :) Funderar också på hur du ställer dig till månadssparande i ETF:er pga courtaget ( åtminstone på Avanza…). Jag ser att du investerat i XACT Svenska Småbolag, månadsspar du då? Sålde precis min Lannebo småbolag och funderar på ETF:en istället! Men som sagt, hur resonerar du kring månadssparande i ETF?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Angelina
    1. Vit pil

      Japp, jag också undrar om ETFer, speciellt för månadssparande.

      Om man månadssparar långsiktigt, er det en bra ide att investera direkt i Vanguard Total Stock Index istället för svenska USA fonder med mycket högre avgifter? Det är svårt att förstå alla för och nackdelar med Vanguard ETFer.

      Tack för den bästa bloggen för månadssparare i Sverige!

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Sergejs
    2. Vit pil

      Min upplevelse är att det svårt att månadsspara i Vanguards fonder från Sverige. Jag gillar dem och ser egentligen inga andra nackdelar med dem. Så gillar man dem kör på! :)

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  49. Vit pil

    Hej! Har sedan i höstas kört på Rikatillsammansportföljen och nu äntligen är den på + igen efter att ha gått sådär ett tag. Inte för det spelar någon roll då pengarna ska ligga i 15-20 år men ändå kul med + siffror.

    Jag undrar nu när det kommer en ombalansering för rikatillsammansportföljen? Med några justeringar eller dylikt? Har sparat 5000/mån i 6 mån nu så börjar bli dags att köpa på sig igen, därför jah frågar.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Tobbe
  50. Vit pil

    Hej,

    Finns det ingen fond som bygger på samma princip som rikatillsammans portföljen?

    Det krävs ju en del kunskap och en större summa pengar för att starta en rikatillsammans portfölj. Något jag tyvärr inte har, men älskar verkligen den låga volatiliteten portföljen har och att den endast gick back med 5% år 2008.

    Hade jag haft kunskapen hade jag kört efter den!

    Du kanske borde starta en egen fond så att vi alla kan njuta av rikatillsammans portföljen ;)

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Marco
  51. Vit pil

    Hej Jan,

    Har precis köpt lite träd i Better Globe. Jag vet att du tror på idén men vad jag funderar på är om vi kan lita på att få igen pengarna om 20 år. Är det seriösa personer som sköter det här? Hur tillvaratar man sin rätt till ersättning, kommer det hem något brev eller måste man själv hålla kolla och komma ihåg?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Daniel K
  52. Vit pil

    Hej,

    Skulle en fond som spdr Gold trust kunna fungera som en krockkudde? Istället för räntefonder och obligationer?

    Vill gärna minimera mina risker men samtidigt känns det inte så lockande med räntefonder då de knappt ger någon avkastning öht.

    Vilka åsikter har du om ”golden butterfly” portföljen?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Marco
    1. Vit pil

      Nej, jag tror inte det. En krockkudde bör ju ha en låg volatilitet. Guld svänger ju ganska mycket och då går en stor del av syftet med en krockkudde förlorad tänker jag.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  53. Vit pil

    Hej!

    Jag är väldigt nyfiken på vad ett holdingbolag är och gör. Fördelar/nackdelar. Har surfat runt och letat svar men det jag hittar känns onödigt komplicerat eller använder ett språk som inte är anpassat för en lekman så att säga.

    Tack för en mycket intressant blogg/sida.

    Med vänlig hälsning, Caroline

    0

    Gravatar ikon för användaren
    carolineostling
  54. Vit pil

    Hej Jan,

    Skulle du vilja förklara hur ränta på ränta effekten fungerar på fonder? Det blir ju aldrig någon utdelning och så länge man inte säljer får man inte in nytt kapital att investera.

    Vänligen

    Daniel

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Daniel K
    1. Vit pil

      I fonder sker ju det i form av tillväxt på värdet på fonderna. Om fonderna ökar i värde med 10 % per år så är ju en 100-lapp värd 110 kr efter år 1, 121 kr efter år 2 och så vidare.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  55. Vit pil

    Hej Jan! Jag såg att du skulle föreläsa på Linköpings universitet nu i februari. jag är själv student och pluggar första året på civilekonomprogrammet i Linköping och ser fram emot det!

    Jag undrar lite om du kommer ta upp något angående dina tankar om bostadsbubbla i Sverige. Jag har läst några av dina inlägg kring just detta ämne och finner dom väldigt intressanta då jag själv funderar på att köpa bostad i prisklassen 1 500 000. Jag är precis som dig rädd för bostadsbubbla och nu när räntorna vekar vända uppåt så har jag blivit väldigt tveksam och funderar på att behålla mitt kapital på 600 000 på börsen istället.

    Anledningen till köp av bostadsrätt är precis som många andra att jag vill komma in på bostadsmarknaden men hur långt gången tror du ”bubblan” är? För trots att jag har en far som kan hjälpa till ekonomiskt vill man inte vara den sista ”dåren” som köper på toppen och inleda sin bostadskarrär med en nedgång på XX antal procent.

    Mvh!

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Eric
    1. Vit pil

      Jag skulle säga som alltid – och som jag resonerade när vi köpte hus i höstas – boende är konsumtion och man bör räkna med att över tid så kostar det pengar. En nedgång på 30 % är inte orimlig så får man räkna in det i sin kalkyl tänker jag. :-)

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  56. Vit pil

    Jag är 23 år. Köpte förra året en bostadsrätt och har knappt 1 500 000 i bolån med runt 1,5 % ränta. Samtidigt började jag studera i våras och har tänkt klara mig utan csn-lån.
    Men min funderingen är om jag ändå borde ta ett fullt csn-lån och amortera hela månadsbeloppet på bolånet pga av att csn-räntan (förhoppningsvis) alltid kommer vara lägre än bolåns-räntan…
    Vad tror du om det?
    Jag hittar inga sådana exempel på nätet, därav frågar jag här.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Jonathan
  57. Vit pil

    Hej!

    Jag har en fråga: Hur skyddar man sig emot sånt här?

    https://www.svd.se/lanefest-for-nischbankerna-nar-blancolanen-blomstrar/i/senaste

    Om fler tar blancolån, så blir de högre belånade. Då kan de inte betala sina vanliga lån. Kan man spara sina pengar på ett sätt som gör att man inte blir så hårt drabbad?

    Jag såg att du hade statistik från 2008. Skulle du rekommendera RikaTillsammans-portföljen även i ett sådant läge?

    Tack för en bra hemsida och svar.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Fredrik
    1. Vit pil

      Jag rekommenderar nästan alltid RikaTillsammans-portföljen då det är en portfölj med lägre risk än en ren aktieportfölj t.ex. Jag hänger inte riktigt med på din första fråga tyvärr. Kan du utveckla ditt resonemang?

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  58. Vit pil

    Hej! Hur skulle du göra om du hade 150 tusen som skall användas till bostad? Idag har jag dem liggande på mitt Swedbank konto. Jag siktar på en lägenhet runt 2 miljoner och behöver 150 k till. Kommer försöka spara ihop detta under en 3 års period. /Christian

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Christian
  59. Vit pil

    Skulle det finnas något intresse för dig att göra en portfölj som endast innehåller hållbart sparande?

    Jag tycker att det skulle vara väldigt intressant med en hållbar portfölj. Om du kunde få till en portfölj som uppnår samma långsiktiga avkastning, som de andra portföljerna. Utan att investera i råmaterial och endast investera i långsiktigt hållbara företag, som inte har någon negativ miljöpåverkan.

    Skulle vara intressant att få expertråd på just denna fråga. Hur kan jag investera hållbart?

    Tack för att du engagerar dig!

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Valter
  60. Vit pil

    Ellinor,
    Logga in hos Nordnet ska ett månadsvist överföringsuppdrag från ditt Handelsbankkonto.
    Gör du tvärtom dvs ber Handelsbanken föra över pengar månadsvis till Nordnet får du betala Handelsbanken 15:-/överföring!

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Roger Nylander
  61. Vit pil

    Hej Jan,
    Som total novis har jag läst om strukturera upp egen ekonomi och sätta igång en nybörjar portfölj. Jag är lite konfunderad över följande: Är det så att man sätter upp ett sparkonto mellan mitt konto i Handelsbank för automatisk överföring/målsparande 3 % till Nordnet sparkonto, OCH därutöver varje månad så sätter man in ca 10% till ISK kontot, också automatisk överföring. Om jag förstått detta rätt så undrar jag hur fördelar man pengarna på ISK kontot, de där 10% varje månad, gör Nordnet en automatisk fördelning?
    Du kanske har svar i dina artiklar men jag har inte hittat!

    Vad jag har gjort hittills är att öppna ett ISK konto och sparkonto på Nordnet och föranmält mitt konto på Handelsbanken. Har satt in 2000 kr på Sparkontot idag.

    Ser fram emot svar! Elinor

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Elinor
    1. Vit pil

      Nej, Nordnet fördelar inte något automatiskt. Ja, du för över både till sparkontot och ISK-kontot. Du kan fördela fonderna enligt något av förslagen – t.ex. nybörjarportföljen som innehåller ett antal fonder. Det kommer en uppdaterad artikel på det inom kort.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  62. Vit pil

    Hej!

    Tack för en riktigt bra blogg. Lätt att hänga med och ta del av dina tankar och kunskap.

    Du skriver att du har majoriteten av dina egna pengar i RikaTillsammans-portföljen. Hur har du delat upp resten av dina pengar? Du kör Nybörjar-portföljen också?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Fredrik Jönsson
  63. Vit pil

    Hejsan!
    Jag har nyss hittat din sida/blogg.
    Bra upplägg och struktur fångade mitt intresse.
    Jag har en fråga ang. sparande i ISK. Jag har ett ISK konto med lite olika sparanden i Handelsbanken.
    Min fråga är: Kan jag spara i externa fonder tex. Länsförsäkringars globala indexfond, AMF balansfond i mitt
    ISK i Handelsbanken?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Katarina
    1. Vit pil

      Hej

      Jag har samma bank. Tyvärr kan du inte det o SHBs indexfonder kostar 0.4% minst. Gör som jag, skaffa isk på Avanza o starta månadssparande i vilka fonder du vill där. Autogiro läggs upp automatiskt.

      /Henrik

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Henrik
  64. Vit pil

    Hej, såg att du bland globalfonderna tagit med Vanguards globalfond. Jag har letat efter återförsäljare i Sverige för Vanguards fonder o ETFr och hittat att Avanza har några enstaka, Nordnet =0. På Morningstar finns enstaka fonder registrerade men de har å andra sidan minsta investeringsbelopp på USD 100 000 o däröver.
    Min fråga: Vet du var jag kan hitta Vanguardfonder och ETFr för t ex månadssparande?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Michael
    1. Vit pil

      Dessa finns hos både Nordnet och Avanza. Ofta behöver man leta via kortkoderna eller ringa till kundservice. Det brukar inte vara några problem.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  65. Vit pil

    Vad tror du om fonden Avanza + East Capital? Ingen förvaltningsavgift och en möjlighet att få exponering mot Östeuropa och Ryssland, men finns säkert nackdelar också. Är det något du hade kunnat överväga att inkludera i dina portföljer?

    Vänligen,
    Fredrik

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Fredrik
  66. Vit pil

    Hej

    Jag tror att jag kan vara till stor hjälp. Jag har ärvt/köpt mark och skog i Uganda. Jag vet hur mycket vinst det går att få ut från den marknaden och baserat på er hemsida så förmodar jag att ni vet det med. Jag kan få fram mark i Uganda till ett oerhört bra pris. I Uganda och Östafrika har jag extremt bra kontaktnät och får gynnsamma priser för dem investeringar jag hittills gjort I Uganda. Jag talar lokalspråket flytande samt vet hur marknaden fungerar. Jag har flera bra idéer som jag vet kan komma att ge suverän avkastning. Av en rad olika anledningar väljer jag att inte presentera dem här. Jag läser igenom er sofistikerade manuskript. Jag är villig att hjälpa er med expertis och gå in i ett samarbete. Ni kan få ta del av mina kontakter och idéer och investera UTAN några mellanhänder.

    Mvh. Patrick.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Patrick
  67. Vit pil

    Tack!

    Men skulle en fond som spdr Gold trust kunna fungera som en krockkudde? Istället för räntefonder och obligationer?

    Vill gärna minimera mina risker men samtidigt känns det inte så lockande med räntefonder då de knappt ger någon avkastning öht.

    PS: ser framemot din update inför år 2017. Speciellt Spiltan globalfond investmentbolag. :)

    Mvh

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Marco
  68. Vit pil

    Men är bakomliggande tanken att sälja en del av guldet när den ökar i värde eller?

    Och när du räknar avkastningen på din rikatillsammans portfölj, tar du med din fysiska guld i beräkningen då eller har du så kallad ”pappersguld” i din portfölj?

    Jo jag har läst din artikel som du länkade mig till men har ej fått svar på mina två frågor ovan ^^

    Mvh

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Marco
    1. Vit pil

      När jag räknat på avkastningen i RikaTillsammans-portföljen som jag har här på bloggen då räknar jag på pappersguldet i Shareville-portföljen så att det ska bli helt rätt.

      I min portfölj utanför Shareville där jag har det fysiska guldet räknar jag inte så mycket på det då jag ser det som generational wealth och då gör jag bara ett överslag på vikten gånger det aktuella spotpriset.

      Men majoriteten av guldet har jag ju på BullionVault som ju är en semi-lösning då det är fysiskt och allokerat till mig men ändå tillräckligt likvid för att kunna sälja det och omvandla det till kontanter på kort varsel (eller ta fysisk leverans).

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  69. Vit pil

    Hej,

    Kan du förklara för mig varför man investerar i just fysiskt guld och silver? För det ger ju ingen direkt avkastning man får förutom att guld/silver ökar i värde, fast det märker man ju inte när det ligger i förvar på andra sidan jordklotet ^^

    Har förstått att det är som en extra försäkring, men är bakomliggande tanken att sälja guldet och silvret när exempelvis börsen kollapsar och därmed ökar dessa tillgångar i värde? Är det på det sättet du hade tänkt tjäna pengar på din investering i guld och silver?

    Mvh

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Marco
    1. Vit pil

      Jag tänker på det delvis som en försäkring. Googla ”rikatillsammans guld försäkring” för att hitta den artikeln (kan inte länka från mobil enhet). Men jag tänker även på det som något som ökar i värde i ett inflationsscenario då guld och silver tenderar att utvecklas väl då inflationen är hög. För mig handlar det om att skapa en portfölj där risken är begränsad oavsett vilket ekonomiskt klimat som råder just för tillfället.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  70. Vit pil

    Hej
    Kan du kommentera Handelsbanken Multi Asset M där dom har ett krav på minst 100 000 kr för att få handla i fonden.
    Bra / Dåligt med fonden?`
    Med vänlig hälsning
    Fredrik

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Fredrik
    1. Vit pil

      Vill inte säga något om den fonden specifikt, men jag vet att det finns andra och liknande fonder och dessa har inte gått särskilt bra. Anledningen är att de ofta är aktivt förvaltade och då ska någon förutsäga framtiden och dessutom göra det i vitt skilda tillgångsslag, det är jättesvårt. Passivt förvaltade multi-fonder kan vara bättre men då kan man lika gärna sätta ihop en kombination själv.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  71. Vit pil

    Hej Jan

    Provar en liten instickarfråga gällande guld och silver rent fysiskt. Var sören ska man förvara det? Rent fysiskt i byrålådan eller i bankfack? Inte helt lättknäckt fråga. Inbrott är ju inte helt osannolikt i dagsläget :)

    /Henrik

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Henrik
    1. Vit pil

      Jag har skrivit en artikel om det (hittar inte den just nu då jag är på mobil enhet, men du kan söka på den på bloggen).

      Bankfack är ett alternativ men de försäkrar bara upp till 400 000 kr och det behöver man ha koll på. Hemförsäkring är nästan i många fall bättre då det går på lösöre-försäkringen. Men man behöver kolla med sitt försäkringsbolag.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  72. Vit pil

    Hej Jan,

    Vill först säga att jag tycker din blogg är extremt lärorik och kul att läsa. Din blogg sporrade mig i att ta tag i sparandet/investerande och öppnade ett konto i Nordnet.
    Jag är fortfarande bara en valp inom detta område så en fråga har uppstått som jag inte tycks lyckas få svar på riktigt.
    Det pratas om att man ska återinvestera avkastningen för att kunna utnyttja ränta-på-ränta (om jag förstått det korrekt). Ingenstans står det om HUR man återinvesterar ”vinsterna” utan att ta ut dem först.
    Eller är det som sådan att ränta-på-ränta automatiskt kickar in efter en vis period på den avkastning som bildats, dvs jag behöver inte aktivt återinvestera dessa?

    Hoppas verkligen på att kunna få ett svar från dig, då jag brottats med denna fråga ett tag.
    …som sagt, jag är ”ny i branschen”.

    Tack på förhand.
    Med vänlig hälsning
    Mikael

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Mikael Hansen
    1. Vit pil

      Hej Mikael,

      Tack för din kommentar och kul att du är i gång! Det är bland det viktigaste man kan göra. :)

      När det gäller återinvestering av avkastningen så sker det för det mesta helt automatiskt genom att t.ex. Fonderna ökar i värde och då är det inget man behöver göra manuellt. Är det så att du äger aktier eller någon av de få fonder där utdelningen betalas ut på kontot då återinvesterar du genom att köpa mer av samma för pengarna som du får som avkastning.

      Lycka till med ditt sparande!

      Många hälsningar,
      Jan

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  73. Vit pil

    Hej, jag undrar hur det kommer sig att du inte handlar guld från tex Guldcentrum i Malmö? Verkar mindre komplicerat än att beställa från utlandet och priserna verkar vara snarlika. Är det skillnad på guldtackor och guldtackor? Jag planerar att belåna mig upp till 70%, det blir ca 300 000 kr och investera enligt din allvädersportfölj.

    Vänliga hälsningar

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Goran Bosevski
    1. Vit pil

      Jag har faktiskt inte tänkt på dem. Men ska kolla upp det vid tillfälle. När jag har handlat har jag ofta velat ha både silver och guld och silver har ju alltid varit omständigt att köpa på hemmaplan. Men tack för tipset!

      Du kanske vet vad de har för påslag eller hur de ligger mot andra leverantörer?

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  74. Vit pil

    Hej Jan! Har du du några nyheter för det hör kommande halvåret i portföljen eller kan jag börja ombalansera?
    Med vänlig hälsning, Karin trogen läsare

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Karin Linnell
  75. Vit pil

    Hej
    Jag tycker det verkar intressant det här med en portfölj i fyra delar men har några funderingar runt hur man ska se på 1: pensionspengar samt 2: den fastighet man bor i.

    1 vad gäller pensionspengarna så tänker jag att man ska räkna med den del man förvaltar dvs allt utom inkomstpension. Det är ju en förmögenhet man har men som är låst bland annat av skatteskäl i systemet.
    Rätt eller fel tänkt? Jag tänker att jag tänker rätt :-).

    2 Jag bedömer att jag just nu har minst 50% av mitt kapital bundet i den fastighet jag bor i (lågt räknat marknadsvärde minus lån). sen har jag 30% i kontanter och 20% i olika placeringar. Då är pensionspengarna med i detta.
    Det jag då funderar på är:
    A Är det vettigt att räkna in sitt boende i det reala kapitalet? Jag tänker att det är vettigt.
    B Hur ska man värdera sitt boende? och framförallt hur ska man värdera om det årligen?
    C Om man nu hittar en metod för att värdera om boendet varje år och det har stigit i värde borde man då låna en skvätt extra och placera dessa för att balansera portföljen?

    Jag funderar på att rätt och slätt låta boendet utgöra realt kapital och låta den delen vara som den är och sen balansera de övriga delarna 33% på varje tills den dagen det möjligen skulle bli så att jag tror värdet på boendet är nere på 25% av den totala förmögenheten. Då är det dags att amortera…
    Alternativet är att ju att man redan nu belånar fastigheten så att det obelånade värdet är ”säkra” 25% och resten placeras på annat. Fast det känns inte helt bekvämt att låna pengar och sen sätta som kontanter/korta papper.

    Hur kan man tänka?
    mvh
    Peter

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Peter Gustavsson
    1. Vit pil

      Spännande fråga.

      Man kan tänka på olika sätt. Jag tänker att man ska ha en sund syn på sin balansräkning och där är ju även inkomstpensionen en tillgång (staten som har en skuld till dig) även om du inte kan förvalta den själv. Sedan är ju frågan om staten kommer att hålla sitt löfte och betala ut den eller om t.ex. Inflationen kommer äta upp värdet på den. Utomlands (bl.a. Grekland har jag för mig) har man ju både använt pensionspengar som säkerhet och i vissa fall till och med lånat dem. Det ska ju mycket till för att det ska ske i sverige men det är bara ett par politiska beslut bort.

      Tittar man på sin fastighet så är det precis som du säger för de flesta är det jämte pensionen den absolut största posten i balansräkningen. För de flesta är det till och med tyvärr tomt om man tar bort boende och pension. Jag själv räknar med fastigheten i balansräkningen både på tllgångssidan och skuldsidan. Jag skulle argumentera för att maximalt värdera om den en gång per år.

      Däremot räknar jag inte med den i RikaTillsammans-portföljen då fastigheter inte riktigt historiskt har betett sig som andra reala tillgångar. Där har varit mycket diskussion kring det just med t.ex. REIT-fonder och de flesta konstaterar att de har inte den kompletterande korrelationen mot de andra tillgångsslagen.

      Det är inget superbra svar men det är så jag tänker i dagsläget. Med det alltså inte sagt att du tänker fel, utan snarare en början på en diskussion. :-)

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  76. Vit pil

    Hejsan

    Hängiven lösare. Har du blivit sjuk el ” gått in i väggen ”. Inte ett inlägg på evigheter

    Med vänlig hälsning,

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Peder sblomqvist
  77. Vit pil

    Hej Jan!
    Kommer det komma en ny nybörjarportfölj för 2017 eller är rekommendationerna desamma som för 2016?
    Jag är en av de som inte är så road av att sitta och bevaka aktier men varje år kollar jag över dem och om det är något jag ska byta eller komplettera med.
    Så blir det en ny eller ska jag följa fjolårets tips?

    Med vänlig hälsning
    Marie

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Marie Larsson
    1. Vit pil

      Det kommer innan januari månads utgång. Jag har börjat kolla på det och kan säga att där blir inga stora förändringar. Den enda skillnaden är att några av fonderna tappat en stjärna från 5 till 4 men det förändrar inte så mycket tänker jag. En fond att hålla koll på är Spiltan nya globala fond som investerar i utländska investmentbolag.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  78. Vit pil

    Hej,
    Bra blogg!
    Jag tänker starta en nybörjarportfölj. Jag utgår från att du kommer att se över din. Hoppas jag inte behöver vänta så länge utan att jag kan ta del av det.
    MVH

    Ellinor

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Ellinor Persson
    1. Vit pil

      Ja, det kommer jag och den kommer till 95 % se ut som förra årets. Enda skillnaden blir att det nog blir något färre fonder för att göra den enklare.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  79. Vit pil

    Hej
    Bra blogg.
    Några frågor angående Permanent Portfolio
    1. Har själv en betydande bas i Hedgefonder (Brummers och Gladiator). Fungerat bra som golv i oroliga tider. Hur passar de in i en PP? Hur klassa dem? Vad betyder det för övrig allokering?
    2. Hur hantera fasta tillgångar i PP? Förstår att den fond som följt PP längts övergått till 6 tillgångsslag typ (+Swiss francs och reala tillgångar globalt). Du själv pratar om skog. Var passar de in och effekt på allokering av övriga tillgångar (var tar man pengarna från sas?)
    3. Om man skall följa en portföljside så bör man ju faktiskt se till hela sin portfölj, eller hur ser du på det? Jag skulle påstå att mycket få personer gör så och i praktiken ingen rådgivare vill eller kan göra det (saknar uppdaterad data i praktiken och får ju ändå inte betalt för allt). Några bra verktyg för att väga ihop alla sina innehav på många olika platser? (Privat, min frus, PPM, Tjänstepension i flera olika bolag, ….)

    Många frågor blev det.

    Tack för en bra blogg och ett mycket bra initiativ
    Tomas

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Tomas Dahlqvist
    1. Vit pil

      Hej Tomas,

      Tack för mycket frågor som tyvärr inte har något bra eller klockrent svar.

      Jag tycker att hedgefonder är kluriga eftersom de många gånger ska leverera en positiv / Icke-volatil avkastning oavsett marknadsklimat. I RikaTillsammans-portföljen vill man ju ha volatila tillgångar i de olika delarna och det är ju därför man väljer t.ex. Aktier som är volatila i tillväxtfaser, långa obligationsfonder som är volatila i en deflationstider och så vidare. Det gör att en sådan kloss som hedgefonderna inte riktigt passar in tänker jag.

      Skog och valutor hamnar för mig i samma resonemang som ovan. Den schweiziska francen var bra för många år sedan men beter sig enligt vad jag har förstått inte längre likadant som förut vilket ifrågasätter det om den fortfarande fyller sitt syfte.

      Jag gillar ju skog personligen men utifrån ett PP-perspektiv så vet jag ju inte heller hur man skulle klassa det. Det naturliga ter sig vara reala tillgångar men korrelationen mellan t.ex. Skog / fastigheter och guld är inte klockren.

      Slutligen, ja, jag håller med dig att man bör se på sin ekonomi som en helhet. Det är lätt att man annars drar fel slutsatser och hamnar på t.ex. En risknivå som inte var tänkt från början. Hur jag själv löser det är genom excel och en manuell sammanställning på halvårs eller årsbasis.

      Hälsningar,
      Jan

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  80. Vit pil

    Fantastisk blogg! Jag har en fråga om utdelning i aktiefonder. Om jag vill ta reda på vad direktavkastningen (och återinvesterad utdelning) är i en viss fond, var hittar jag den informationen?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Mattias Byström
  81. Vit pil

    Hej Jan, sjukt najs hemsida och rikt med tips (höhö). Jag tänkte bara kolla hur länken till Balansekonomis föreläsning fungerar, för jag ville gärna nyttja den gratis föreläsningen men får upp att jag ska betala 210:- trots att jag går in via din länk :/

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Linda
  82. Vit pil

    Hej
    Först vill jag bara säga att du har en väldigt fin och lärorik blogg!
    Det jag undrar över är om nordnets bank i Norge är den ”exakt samma”?
    Bott i Norge i ett par år och kommer att förmodligen bli gammal här :)
    Har du någon koll på Norge och hur jag ska starta min pengamaskin här?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Robert
    1. Vit pil

      Vad jag har förstått på andra läsare så är det i stora drag samma, men där skiljer några saker som att alla fonder tyvärr inte är tillgängliga.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  83. Vit pil

    Hur ser du på att de långa räntefonderna (tex AMF räntefond lång) går neråt och spås fortsatt att gå ner!? Bör man placera om de ett tag eller ska man låta det vara!?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Oskar
  84. Vit pil

    Söker efter något bolag där man kan teckna gratis kapitalförsäkring typ Avanza eller Nordnet men med möjlighet att skriva in gåvovillkor. ex. att man inte får ut något innan man är x antal år. Tanken är att öppna en åt en mindreårig som sedan kan få nyttja först vid ex. 25 års ålder.

    Vet du om någon ?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Classe
    1. Vit pil

      Ja, det borde gå hos både Avanza och Nordnet har jag för mig. Det är bara att ändra förordnandet. Jag skulle kolla med deras kundtjänst.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  85. Vit pil

    Hejsan,
    Skulle jättegärna få tillgång till din Excel för att se hur du räknar osv på hyresfastigheter. Finns det en möjlighet att få en länk till det?
    tack på förhand David

    0

    Gravatar ikon för användaren
    David B
    1. Vit pil

      Googla på ”rikatillsammans excel hyresfastighet” så kommer du åt den. Kan tyvärr inte direktlänka då jag sitter på min telefon och svarar på kommentarerna. :-)

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  86. Vit pil

    Jag vill investera i globala indexfonderna du rekommenderar. Spelar det någon roll att köpa dem nu eller vänta till efter nyår.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Joakim Lindvall
  87. Vit pil

    Hej
    Min mor (67 år gammal) har det senaste året fått in den del pengar ~ 2 mkr från försäljning av släktens egendom.
    Hon vill placera pengarna på ett säkert men ändå lönsamt sätt.
    Hon vill kunna ha tillgång till en del av beloppet hyggligt enkelt för att resa/njuta men även placera delar av det för framtiden till barn och barnbarn.
    Hur bör en sådan portfölj se ut?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Peter E
    1. Vit pil

      Svårt att säga och dessutom inte möjligt för mig att ge enskilda råd. Mitt tips skulle vara att räkna på hur mycket pengar som behövs och därefter lägga en plan. Jag tror nämligen att i den åldern så är det svårt att investera på ett riskjusterat sätt eftersom tidshorisonten är så pass kort. Ledsen att jag inte kan ge ett bättre svar.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  88. Vit pil

    Hej Jan!
    Grymt bra blogg. Har verkligen fångat mitt intresse för att starta min egen pengamaskin.
    Jag har lite funderingar angående buffertsparandet. Jag vill placera dessa pengar i spiltan räntefond. Ska jag då köpa denna fond för den summan i mitt ISK på nordnet? Eller ska man gå via spiltan direkt?
    Tack på förhand! Marcus

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Marcus
    1. Vit pil

      Jag skulle nog rekommendera att göra det via en vanlig aktiedepå då räntefonder inte är superbra att ha i ISK eller KF då du kan hamna i en situation där du betalar mer skatt än du får avkastning, särskilt i dagens lågräntesamhälle.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  89. Vit pil

    Hej jan! Fantastisk blogg! Sandra heter jag och undrar om banker. Det är så att jag behöver 50k till att gå en utbildning (jag vet, ganska vågat) hade jag haft föräldrar så hade jag inte haft tanke på att låna av bank. Jag har fast jobb, dock är jag bara 21 år. Så när jag går till bank(er) så undrar jag vad du tror jag kan kräva för ränta? Vilken bank rekommenderar du? Jag har aldrig lånat innan och haft ett bra sparkonto innan också. Tack på förhand!
    Sandra

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Sandra
  90. Vit pil

    Hej, Jan.

    Tack för en blogg som gör det lite lättare att vara nybörjare inom detta fascinerande område. Jag slukar alla tips jag får!

    Jag står i begrepp att ärva ett antal fastigheter och står lite rådvill inför hur jag skall hantera detta plötsliga nya tillskott i kassan. Det rör sig om ett värde till totalt 15 milj netto. Nu till frågan: Bör jag behålla fastigheterna och se vilja möjligheter det finns att hyra ut eller borde jag sälja och låta pengarna jobba åt mig enligt ex RikaTillsammans-porföljen? Det gäller bostadsrätter i Stockholms innerstad.

    Mvh

    Georg

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Georg
    1. Vit pil

      Det är tyvärr helt omöjligt för mig att svara på. Jag skulle däremot definitivt inte göra något förhastat och pratat med flera olika personer och rådgivare innan jag skulle gjort något. Mest för att täcka in vilka alternativ som finns och vad de innebär. Ha inte bråttom och gör inget förhastat är mitt råd.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  91. Vit pil

    Hej!
    har läst dina inlägg och är otroligt taggad på att starta min pengamaskin ;)
    Funderingar?

    Vi har redan ca 100 000kr sparat på ett vanligt konto i min bank, känns som att 50 000kr av detta får gå till steg 1, buffert.
    Amorterar gör vi redan enligt plan.
    Ska starta en överföring varje månad på ca 15% av lönen, hade tänkt starta upp en nybörjarportfölj, men vad ska jag göra med dom övriga 50000kr? Ska allt in i portföljen?
    Du pratade ju även om kortsiktigt spar (nöje, resor, bil osv) Vart ska man placera dom pengarna bäst?

    Hoppas på svar!

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Caroline Ögren