Om mig, Jan Bolmeson, och min ekonomiblogg RikaTillsammans
Sök:

Om mig, Jan Bolmeson, och min ekonomiblogg RikaTillsammans

Min bakgrund, mina mål och min ambition med bloggen och vad du kan få ut...

Mitt mål med RikaTillsammans är att hjälpa dig att göra kloka saker i din privatekonomi så att du blir rikare oavsett om du är nybörjare eller expert. Fokus är på konkreta tips, långsiktigt sparande och olika ”ekonomihack” som grundar sig i t.ex. forskning och bevisligen fungerar. Jag försöker även dela med mig av mina erfarenheter, hur jag gör eller har gjort och inte minst om den emotionella sidan av pengar. Sedan 2017 poddar jag även med min fru Caroline.

Hej! När jag, Jan Bolmeson, startade min ekonomiblogg för mer än 10 år sedan längtade jag efter ett ställe där jag kunde få läsa och prata om privatekonomi och sparande på ett enkelt och konkret sätt. Jag hade nämligen börjat spara i aktier mer än 10 år tidigare och lyckats både tjäna och förlora pengar. När jag började spara, precis innan IT-bubblan sprack, så investerade vi till och med gymnasieklasskassan(!) i Ericsson-aktier och tjänade massor pengar.

Jag tänkte – hur svårt kan det här vara det här med aktier. Sedan förlorade jag i princip allt när IT-bubblan sprack (även om det idag var ett blygsamt belopp). Jag började plugga till civilingenjör i teknisk fysik och när jag började driva eget parallellt med studierna, började jag spara igen. Det gick jättebra igen, fram till finanskrisen, då jag förlorade igen. Då övervägde jag på allvar lämna allt som hette aktier, fonder och sparande. Jag testade andra obskyra investeringar (t.ex. företag som skulle bärga sjunkna guldskatter i Sydamerika) och lyckades förlora pengar igen.

Till slut tröttnade jag och läste vartenda bok jag kom över i ekonomi. Caroline som under tiden doktorerade läste massor av vetenskapliga artiklar om diabetes. Det inspirerade mig att börja läsa om ekonomi och sparande. Notera min förvåning när jag upptäckte att i princip alla studier och forskning visade på precis det motsatta som jag hade försökt göra OCH det som alla banker, rådgivare och finansbranschen sa.

Egentligen kunde man sammanfatta alla böckerna och det som forskningen säger i ett enda råd:

Månadsspara minst 10 % av din lön i en global aktieindexfond med en så låg avgift som möjligt i minst 10 år och rör inte pengarna oavsett vad som händer. När du fyllt 50 år, då sätter du en lika stor andel i räntefonder som du är år gammal och behåller resten i den globala aktieindexfonden.

Det gäller oavsett om det är sparande till dig själv, din pension eller dina barn. Forskningen är väldigt tydlig att det INTE fungerar med:

  • Att överlåta förvaltning till professionella aktiva fondförvaltare
  • Att försöka förutsäga marknadens rörelser
  • Att försöka förutsäga vilka aktier som kommer gå bra imorgon
  • Att direktäga och småspara i enskilda aktier

Nästa steg är att översätta ovan till något konkret. Det är alltid vanskligt att ge råd när man inte vet något om den andra personen som läser. Det är anledningen till att jag alltid rekommenderar att ta hjälp en oberoende finansiell rådgivare – en sådan som tar betalt per timme och inte i procent! Spring fort från de senare.

Det finstilta och villkoren för bloggen

Tyvärr behöver jag även enligt min jurist vara tydlig med villkoren för RikaTillsammans som bland annat säger och du godkänner när du använder webbplatsen:

”En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Samtliga analyser och all annan information som tillhandahålls lämnas uteslutande i informationssyfte, för allmän spridning, och ska under inga förhållanden användas eller betraktas som rådgivning, uppmaning eller rekommendation för att köpa eller sälja aktier eller andra finansiella instrument.

Åsikter och analyser som presenteras är personliga och informationen ska inte ensamt utgöra underlag för investeringsbeslut. Du bör inhämta råd från andra rådgivare och basera dina investeringsbeslut utifrån egen erfarenhet. RikaTillsammans frånsäger sig därmed ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av analyser, dokument och övrig information som härrör från RikaTillsammans. När du använder en länk som är markerad som (annonslänk) utgår en förmedlingsprovision till oss.”

Du kan som sagt läsa mer i villkoren och annonspolicyn.

Det viktigaste man kan göra (som också fungerar)

Jag har översatt forskningens slutsatser på mer eller mindre tre sätt. Det är dessa tre sätt jag investerar i huvudsak efter idag. Det är tre jättetråkiga sätt, men de fungerar och de ger mig och andra sparare bäst odds.

Genom att göra ovanstående så har man gjort väldigt mycket rätt i sin ekonomi. Notera att jag rekommenderar en fondrobot (vi själva har mest pengar hos Lysa (annonslänk)) oavsett om du är nybörjare eller har hållt på länge. Se t.ex. den här intervjun med en professor från Handelshögskolan som är väldigt tydlig kring just globala indexfonder.

Men det finns ju mycket annat kul…

Om man då är lite intresserad av ekonomi och pengar, så finns det ju mycket mer kul man kan göra och dyka ner i. Allt från t.ex.:

För att inte tala om sådant som man ofta inte tänker på i samband med ekonomi:

Det är sådant som den här bloggen handlar om. Allt som är kul med privatekonomi och som förhoppningsvis kan ta din privatekonomi till nästa nivå också. De kategorierna på bloggen som har flest artiklar är:

De flesta kommer råka ut för 40-40-40-blåsningen

För många år sedan läste jag en tweet på nätet där det stod att de flesta av oss kommer att råka ut för den så kallade 40-40-40-blåsningen. Jag hade ingen aning om vad det var förrän jag hittade förklaringen:

40-40-40-blåsningen: Du arbetar 40h per vecka i 40 år för att sedan gå i pension och leva på 40 % av lönen.

Ekonomibloggaren @PerPenning på Twitter

Tyvärr verkar det ligga oerhört mycket på det. Tittar man på pensionsutredningen, diskussionerna kring höjd pensionsålder så tror jag att det är en önskedröm att vi yngre (70-, 80- och 90-talister) kommer att kunna gå i pension på samma sätt som våra föräldrar gjorde. Många studier visar på att vi kommer vara första generationen på länge som kommer ha det sämre än våra föräldrar.

Jag själv är en person som oroar mig. En av mina stora drivkrafter är just rädslan. Den började redan 1994, när min pappa gick bort och jag var 13 år gammal. Det var en ekonomisk osäkerhet som inträffade och jag bestämde mig 13 år gammal för att aldrig behöva uppleva en sådan situation igen (något som kommit fram i terapi).

Kombinerat med studier från SCB som visar att t.ex. var femte person inte klarar en oförutsedd utgift om 10 000 kr utan att ta lån, att de flesta svenskar inte har 50 000 kr sparade – det oroar mig. Kanske inte så mycket för min egen skull, men för mina vänner, bekanta och läsare. Det är till stor del det som driver mig. Jag vill att du ska ha det bra, jag vill att du inte ska behöva uppleva en ekonomisk osäkerhet och jag vill att du ska kunna välja själv i livet. Jag vet

Pengar är inte är verkligen inte allt. Men de löser vissa problem och skapar vissa möjligheter. Jag tror att det är bättre att gå en osäker framtid till mötes med pengar än att göra det utan. Det går nämligen att förändra sin framtid, men det behöver man göra idag, inte sen.

Men man behöver också kunna få goda råd, kunna ta rygg på dem som gått före och ha ett ställe där man kan vända sig för att ställa frågor. Det är det som jag länge har haft en dröm att RikaTillsammans ska vara. Med mer än 18 000 kommentar, mer än 3 000 frågor och svar, snart 100 poddavsnitt, lika många videoklipp på youtube och över 1 000 artiklar så ser jag att vi börjar komma dit. Det är verkligen inte något som jag gör ensam utan det är många som har bidragit och bidrar – något som verkligen kan göra oss rika tillsammans.

Tack till dig och alla andra som gör det möjligt!

Vilka är jag och Caroline?

Jag och Caroline blev sommaren 2018 intervjuade i en kortdokumentär i P3 Tendens. Vi tycker att Lotta Malmstedt gjorde ett jättefint jobb i att intervjua oss och sedan klippa ihop flera timmars material till ca 30 minuter.

Men i korthet så är vi födda i slutet av sjuttiotalet/början av åttiotalet, vi är akademiker där jag har en civilingenjörsexamen i teknisk fysik från LTH och Caroline har en doktorsexamen i molekylärbiologi från Lunds Universitet (nej, ingen av oss har läst ekonomi). Vi träffades 2003 i Lund och hängt ihop sedan dessa. Vi har två små döttrar (därav att jag skrev boken ”Gör ditt barn rikt” med Charlie Söderberg), bor och trivs jättebra i Malmö, jobbar sedan 2017 tillsammans i våra företag och älskar det.

Mitt track-record 10+ år som ekonomibloggare

Målet har egentligen aldrig varit pengarna utan snarare den ekonomiska frihet som pengarna innebär. Det absolut viktigaste i livet har alltid varit att ha möjligheten att få välja själv i alla områden. Idag har jag till stor del en ekonomisk frihet som t.ex. låter mig att själv få välja det som är viktigt i mitt liv.

Det handlar om att t.ex. få välja hur mycket jag jobbar (eller något annat), när jag jobbar, varifrån jag jobbar, med vem och så vidare. Ekonomisk frihet och passiva inkomster handlar inte för mig att checka ut och dricka paraplydrinkar om dagarna. En kursdeltagare i Balansekonomi uttryckte det bäst när jag handledde deras utbildningar:

Det handlar inte om att gå i pension.
Det handlar snarare om att gå i passion.

Jag vill och har alltid velat hjälpa andra. Ödet ville sig att det skulle vara privatekonomi, ett ämne jag tycker är riktigt roligt. Efter att ha;

är jag inte längre bara en entusiast utan börjar faktiskt få lite koll på läget – även om det är många saker jag har stor respekt för att jag inte kan eller förstår. T.ex. önskar jag träffa någon som kan förklara riskparitet på ett begripligt sätt och hur man kan praktiskt använda det själv. Det handlar verkligen om att stå på axlarna på alla de som har kommit före och inte minst bloggrannar och andra.

Vad kan du förvänta dig av min ekonomiblogg?

Jag vill vara tydlig med att jag inte är en finansiell rådgivare och skriver i mångt och mycket hur jag själv gör. Det är många som verkligen inte håller med mig i min strategi eller mina tankar. Det som jag däremot tror på är att just bjuda in dessa personer så att du som läsare kan få samma sak belyst från flera olika sidor (se t.ex. här, här och här).

Jag tror t.ex. att det är extremt svårt för oss vanliga småsparare att slå index. Därför förespråkar jag passivt sparande i indexfonder över lång tid där man fokuserar på att få till en bra mix av olika tillgångsslag. Läs även mer om min fyra-hinkar-strategi.

När jag väl har testat och gjort saker som ter sig fungera brukar jag dela med mig av det här på bloggen, via nyhetsbrevet och mina andra kanaler. Då brukar jag ofta också teckna ett samarbetsavtal med leverantören för att kunna göra en win-win.

Du kan dock vara helt säker på att det kommer att vara tydligt uppmärkt som ”samarbete”, ”sponsrat av” eller ”reklam” när jag har fått betalt för ett samarbete. Under de 10 år som jag har skrivit har jag hittills aldrig hamnat i en intressekonflikt och avser att inte göra det framgent heller. Rakhet, ärlighet och autenticitet varar längst.

RikaTillsammanspodden med Caroline varje söndag

Sedan hösten 2017 poddar jag tillsammans med min fru Caroline en gång i veckan. I de flesta fall försöker vi både göra

Vi började lite svajigt men nu håller vi en ganska bra takt med nya avsnitt varje söndagkväll vid 21.00-tiden. Du kan se alla historiska avsnitt här:

RikaTillsammans-workshopen och FikaTillsammans

Under 2019 fick önskemål från flera av er läsare om att det skulle vara roligt att träffas, prata om ekonomi och inte minst om jag inte kunde hålla en utbildning med ”Best-of-RikaTillsammans”. Sagt och gjort och du kan läsa mer om det nedan:

Hoppas att vi ses på något av de tillfällena!

Kom i kontakt med oss

Bland det bästa jag vet är när du som läser bloggen hör av dig och berättar vad du har lärt dig, vad du har gjort och vad det har gett för resultat. Något av det bästa jag vet är att få känna att jag kanske var en liten del av den resan. Ingen människa blir nämligen framgångsrik på egen hand. Framgångsrik blir man tillsammans med andra.

När vi träffades 2011 pratade vi om vikten av sparande, investerande och hur snabbt det kunde gå. Du bad mig (kanske på skämt) kontakta dig när jag investerat ihop 1 miljon i värdepapper. Därför hör jag av mig nu. Nu uppgår mitt kapital till 1 053 000 kronor. 

Fredrik, bloggläsare via handskrivet(!?) brev 2017

Om du vill komma i kontakt med mig så nås jag

På grund av lagen om finansiell rådgivning till konsumenter (SFS 2003:862) så kan jag inte svara på personliga frågor. Därför är det bästa, enklaste och snabbaste sättet att ställa frågan på bloggen där du kan ställa dina frågor och få svar av mig och andra bloggläsare.

Prenumerera på nyhetsbrevet (kostnadsfritt)

En gång i månaden mejlar jag ut de två bästa artiklarna, en kommentar eller något annat tips för din privatekonomi. Det är självklart kostnadsfritt och du kan avprenumerera när du vill.

Genom att prenumerera godkänner du villkoren för nyhetsbrevet. Du kan avsluta när du vill.

Tack för att du läser och därmed gör RikaTillsammans till Sveriges mest lästa blogg om privatekonomi!

Jan (och Caroline Bolmeson)


Ansvarsbegränsning: Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Samtliga analyser och all annan information som tillhandahålls lämnas uteslutande i informationssyfte, för allmän spridning, och ska under inga förhållanden användas eller betraktas som rådgivning, uppmaning eller rekommendation för att köpa eller sälja aktier eller andra finansiella instrument. Åsikter och analyser som presenteras är personliga och informationen ska inte ensamt utgöra underlag för investeringsbeslut. Du bör inhämta råd från andra rådgivare och basera dina investeringsbeslut utifrån egen erfarenhet. RikaTillsammans frånsäger sig därmed ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av analyser, dokument och övrig information som härrör från RikaTillsammans. Läs mer i de fullständiga villkoren.

Kommentera

796 kommentarer finns till denna artikel:

  1. Vit pil

    Hej
    Jag är fullständigt novis inom all form av fond/aktieinvestering men har tänkt att placera 100 tusen i några fonder. Min funderar på att följa dina steg som du föreslår. Men en fråga, vad jag förstår ska jag ha automatiskt överföring från mitt lönekonto. Men jag tänkte inte lägga undan mer än 100 tusen. Behöver man plussa på det varje månad eller räcker det att bara lägga de pengarna?
    Med vänlig hälsning Maria

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Maria Granberg
  2. Vit pil

    Hej Jan!
    Väldigt inspirerande att läsa om dina ambitioner för sparande till barnen. Vi sparar också till våra barn, men på fondkonto. Tycker du att det skulle vara lönt att nu byta till ISK eller kapitalförsäkring barn (har sparat till äldsta dottern i 5 år)? Mycket tänkvärt också det där om att lägga fler barns sparande på samma konto för att undvika orättvisa…
    /Sara

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Sara
  3. Vit pil

    Hej Jan och tack för alla dina bra artiklar som alltid är läsvärda och välskrivna.

    Jag har idag lite aktier och fonder kvar i mitt gamla VP-konto samtidigt som jag sparar allt nytt i ISK. Skulle du rekommendera att sälja av aktierna och fonderna i VP-kontot och ta skattekonsekvensen nu, för att därefter köpa in samma värdepapper i ISK?

    Tack för en superbra blogg!
    Mvh, David

    0
    Gravatar ikon för användaren
    David
  4. Vit pil

    Hej!
    Jag håller på med att bygga upp en portfölj enligt dina anvisningar och tänkte gå på din rekommendation att även köpa råvaror (guld) genom Avanza. Inget större belopp, men jag fick en hoper varningar om att jag borde tänka mig för innan jag gick in samt att jag skulle försäkra att jag var kunnig på området.
    Ska man plugga in all deras information och först därefter fullfölja köp?

    Finns det något speciellt att tänka på vad gäller råvarumarknaderna, även om man handlar via svenska banker typ Avanza?

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Anders Olofsson
  5. Vit pil

    Hur kommer det sig att Better globe har bara planterat 2/3 delar av de träd som är köpta? Hur kommer detta påverka den framtida avkastningen ?

    0
    Gravatar ikon för användaren
    johannes
  6. Vit pil

    Fortfarande intresserad av objekt i Flyinge?
    Nytt sådant ute nu, gamla affären.
    Mvh
    Anders

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Anders
  7. Vit pil

    Hej!
    Har ganska nyligen upptäckt din spännande sida och som alltid när det gäller investeringar ”skulle ha upptäckt den långt tidigare…” Har en verksamhet med en del överlikviditet i ett AB, som jag och min fru äger hälften var i. I början av 2000-talet träffade vi Svenska Spar och Försäkringar som lovad guld och gröna skogar. Jag skulle också kunna pensioneras ungefär nu vid 43 års ålder…MEN bluff och båg. Nu gick ju börsen som den gjorde, men vi hade tacka ja till extremt kostsamma sparproduketr och kände oss lurade och därefter väldigt skeptiska till all sådan verksamhet.

    Nu är vi trygga lågriskare via SEB, men lite sugen blir man på att pröva annat. Lät mig lunchbjudas till Confidentor, numera uppköpta av Carneige och det låter ju väldigt bra vad det kan åstadkomma med ens besparingar. Ber dig inte om subjektiva råd och varningens finger för specifika företag i denna branch, utan undrar mer generellt kring tankar om banker kontra t.ex. Carneige?! Som detalj har jag väldigt lite kunskap och hitintills intresse för dylikt, men när man börjar läsa lite på din sida kanske man kan våga ”investera lite själv”…???

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Pontus
  8. Vit pil

    Har precis sålt en bostadsrätt för 2,5 milj obelånat. Nu står man inför stora vägskäl, och tänkte be om dina tankar eller reflektioner kring detta. Då jag blivit sambo och planen är att flytta större så var den första tanken var att ta ett lån ihop och få en lite större lägenhet och sedan amortera.
    Sen kom jag över din blogg och tankarna kring pengamaskin och / eller amortera 50% spara 50%, en helt ny värld öppnades.

    Den första problematiken är att vi vill bo i innerstan och att välja hyresrätt blir ganska svårt, så det lutar åt bostadsrätt. Men den andra tanken som dök upp, är då om man kanske inte skulle lägga alla 2,5 i lägenheten och belåna den lite mer. Den kommer troligen att landa kring 3,7-4,2 milj. Skulle man då kanske sikta på att belåna lägenheten till 50%, försöka köpa en för 4m, och då få 500 000 att investera. Nu när räntan är så låg, och du gång på gång rekommenderar att inte lägga alla ägg i en korg.

    Hur ska man tänka här, vad ska man vidta för åtgärder? Investera i andra länder, då det eventuellt kan bli en bubbla här och på så sätt få avkastning på den fortsatta sänkta kronan?
    Hur gör man om man skulle vilja starta en pengamanskin med ett stort startbelopp? I ditt exempel så tar du upp att man ska starta med 10 000 och sedan göra månadsvis insättning. Hur gör man vid ett stort enskilt belopp, innefattar inte det en större risk i sig att man köper på höga nivåer?

    Med vänliga hälsningar
    Anders

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Anders
    1. Vit pil

      Hej Anders,

      Först och främst grattis till din ekonomiska situation.

      Jag skulle inte avfärda hyresrätt-tanken, det handlar ofta bara om att man är ovan vid en marknadsmässig hyra. Tror man dock på ett prisfall är det ju inte omöjligt att även marknadsmässig hyra kan te sig mer förmånlig.

      Med det sagt, som jag skriver på flera andra ställen på bloggen – se bostaden som en konsumtion. Det sätter det i ett lite annat perspektiv för att man kan inte bara fatta alla beslut kring vad som är ekonomiskt mest lönsamt. Där finns ju andra värden som är viktiga också – t.ex. trivsel, tid, energi etc.

      Sedan tror jag också att om man har en belåningsgrad kring 50 % så sitter man ganska säkert i båten, det är 75 – 85 % graderna som jag skulle vara rädd för.

      När det gäller om man ska investera nu eller sen så har jag skrivit en artikel om det här:

      och när det gäller större summor så har jag skrivit en artikel här:

      Ja, jag tror personligen på ett så brett sparande som möjligt och gärna i flera tillgångsslag.

      Lycka till!

      0
      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  9. Vit pil

    Hej,

    Jag har nu klickat o läst en hel del på din sida, och läst väldigt mycket om rika tillsammans portföljen, och hänger med på att den ska delas upp 25% i 4 delar, dock för en nybörjare om inte är så insatt så skulle man bli otroligt intresserad av lite mer information hur man kommer igång på bästa sätt.
    25 % aktier i form av breda indexfonder – Vad för indexfonder ska man ta, bör man sprida ut även dessa med olika risker?
    25 % obligationer – Här skulle lite mer info gärna generellt behövas, hur börjar man?
    25 % guld, silver och andra råvaror – Vart köper man guld? Hur köper man guld?
    25 % kontanter och likvider – Stoppa undan kontanter på ett konto?

    ja du kanske förstår. Hoppas iaf det. För det känns lite krångligt även du får det att låta så lätt i dina inlägg så känns det lite svårt vart jag ska börja. Jag vill nämligen sätta upp 25%x4 principen och börja spara 10% varje månad nu. Men sen tog de stopp.

    Vore otroligt tacksam om du svarade =)
    Tack!

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Olof
  10. Vit pil

    Hej!

    Tycker att denna artikel är grymt bra: https://rikatillsammans.se/rakna-och-investera-i-hyresfastigheter/
    Ger en verkligen en bild över hur man ska gå tillväga vid fastighetsköp och vad som är bra att tänka på. Ser väldigt gärna mer sådant.

    Sedan har jag två frågor:

    1. Finns det någon bra summa att sikta på vid sitt första fasighetsköp? Hade gärna velat ha ett mål på hur mycket pengar jag ska tjäna för att få ihop till min första mindre köp. Då menar jag tjänade pengar utöver själva lånet som sedan kan tas, på vad jag fattar utifrån din artikel på 75% av köpesumman. Hur mycket pengar gick du in med på ditt första köp?

    2. Finns det någon bra bok på just fastighetsköp att rekommendera?

    Mvh
    Emil

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Emil
    1. Vit pil

      Tack Emil.

      Nej, jag tror att beloppet första gången styrs av hur mycket pengar man har möjlighet att lägga in. Lägger man 25 % i handpenning så slipper man ju blanda in sin privatekonomi, vilket jag tycker är en fördel.

      Jag känner tyvärr inte till någon bok om fastighetsinvesteringar som fungerar bra på den svenska marknaden tyvärr. Det finns en del amerikanska, men reglerna är annorlunda i USA och England.

      0
      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  11. Vit pil

    Det var en givande debatt. Du gjorde bra inlägg.
    Hälsningar
    Kenneth

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Kenneth
  12. Vit pil

    Hej!

    Kikade i din blogg efter inlägget i Metro-tidningen och tycker din blogg är väldigt innehållsrik. Grön som jag är inom området känns det som jag faktiskt förstår din text för en gångs skull, du går liksom ”ner på en nivå” som en person som inte alls är insatt i ekonomi förstår.
    Jag har däremot bestämt mig för att gå in i den här bubblan då jag är nyinflyttad till Stockholm och har egentligen inget annat alternativ.

    Anledningen till att jag skriver är för att jag har bokat ett möte med en rådgivare på Länsförsäkringar. Jag har pensionsparat hos dem privat men avbrutit det då det inte lönat sig längre, och tänkte ge mig in i fond-världen istället. På mötet ska vi öppna ett investeringssparkonto och jag kommer få tips på hur jag ska placera pengarna i olika fonder m.m.
    Jag har ganska svårt att lita på dem och annan bankman för den delen för jag vet att de vill tjäna pengar på mig, och vill gärna vara förberedd innan mötet. Jag undrar därför om du kan ge mig tips på vilka frågor jag ska ställa och vad jag ska tänka på?

    Tack på förhand.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    P
  13. Vit pil

    Hej Jan!

    Tack för all fantastisk information!! Har varit mycket givande att ta del av dina kunskaper på området.

    Har nu tagit tag i att flytta över mitt (och min mans) traditionella pensionssparande till Nordnet där jag tänkt placera dem så smart som möjligt!! Vi har ca 10-15 år kvar till pension och vill lägga oss på en rimlig nivå gällande risk och avkastning. Kan någon av ”dina” portföljer som du skriver om vara lämpliga?

    En viktig fråga, med risk för att jag frågar om något uppenbart…, rekommenderar du inte i något sammanhang att man köper aktier direkt utan alltid håller sig till Aktieindexfonder? Vill bara vara säker på att jag inte missuppfattat dig eller missat någon info…

    Utöver det bundna pensionssparandet som jag ska placera så fort det kommit över till Nordnet så kommer jag att starta upp ett sparande i en ISK samt placera en slant (på eget ISK) som tillhör barnen och som jag vill förvalta åt dem ett antal år till…

    Med andra ord… anser du att oavsett om sparandet gäller bundna pensionspengar (även Premiepensionen hos PPM) eller ett mer rörligt sparande på ett ISK så gäller indexfonder i stället för direkta aktieköp?

    Tack på förhand
    Vänligen //Helena

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Helena
  14. Vit pil

    Hej Jan

    För ett tag sen diskuterade vi lite kort kring sharpekvot och hur man ska sätta samman sin portfölj av indexfonder. Du sa att du skulle återkomma med en djupare analys, men när jag tittar på dagens rörelserna på mina indexfonder och jämför med DNB Global indeks så ifrågasätter jag än mer vitsen med att lägga in ett stort antal övriga index utöver det globala indexet. Detta utifrån ett perspektiv att få bästa riskjusterade avkastningen.

    DNB är upp 16,3% och rör sig bara -0,2% i en dag då alla övriga index backar mellan 2,2%-3,0%. Avkastningen hittills skiljer sig inte väsentligt då Globalindex bara ligger bara 0,7% under mitt genomsnitt på 17%.

    Vad är dina tankar kring det här?

    Fond Vikt Förändring idag Avkastning
    DNB Global Indeks 30,3% -0,2% 16,3%
    Nordnet Superfonden Danmark 10,9% -2,9% 22,1%
    Nordnet Superfonden Sverige 10,4% -2,6% 15,5%
    Nordnet Superfondet Norge 8,7% -2,4% 15,6%
    SPP Aktiefond USA 10,2% -2,2% 10,2%
    Swedbank Robur Indexfond Asien 15,4% -3,0% 22,2%
    Swedbank Robur Indexfond Europa 14,1% -2,2% 16,2%
    Totalt -1,84% 17,06%

    / Nicholas

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Nicholas
  15. Vit pil

    Hej!
    Snubblade på din blogg efter inlägget om bostadsbubbla och har nu spenderat många timmar med att läsa allt gammalt.
    Kul att hitta någon som tänker på samma sätt, grymt bra förklarat.
    Jag har redan balanserat om lite i min portfölj av indexfonder, men funderar starkt på Rikatillsammans istället..
    Har ett arv på några hundratusen att fördela som just nu ligger på räntekonto hos SBAB.

    Min fundering är om/hur villa skall räknas som tillgång i beräkningen för procentens skull eller om den aldrig är ”värd” någon.. har ju läst vad du tycker om bostad som investering:-)
    Jag köpte huset 2002 och med dagens galna priser är det nog värt 4 miljoner eller så.
    Har lån på under två miljoner så det finns skapligt med luft nedåt.

    Hoppas du kan kommentera om villan’s värde har någon påverkan på portföljen.

    Med vänlig hälsning
    /Sven

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Sven Antonsson
  16. Vit pil

    Hej Jan….

    Jag läser det du skriver i Metro och förstår inte syftet. OM jag hade följt dina råd så hade jag varit urfattig Jag hade en hyresrätt som var svindyr och köpte en BR år 2002. De hade låg avgift och den blev ännu lägre med åren. Idag är lägenheten värd över 5 miljoner.

    Visst kan du hävda att det finns bubblor hela livet och någon gång ibland så kommer de men de går också snabbt över,
    Förstår inte hur du kan kalla dig kunnig och hur du har lyckats bli ekonomiskt oberoende på dessa mycket klent begåvade råd. Du jämför även äpplen och päron då det i Sthlm flyttar in 80.000 per år och de måste bo någonstans. Hyrorna i den nyproduktionen är typ 19.000 per månad för en trea. Med låg ränta drar då BR iväg än mer. Äldre föreningar med låga avgifter är ingen riskzon, knappast nyare heller då räntan är låg. Visst kan du då hävda att räntan kan gå upp osv. men du och jag kan bli överkörda av en truck imorgon och vi lever NU, right?

    Jag skulle aldrig ta råd av dig och hur du kan bli rik på bondfångeri är talande för landet. Investerar du lika illa i akter, du gör ju den jämförelsen, så är det direkt synd om dig. Nu går ju börsen upp som tåget och DÄR har du bubblor.

    Kanske dags att börja arbeta på riktigt och UTFÖRA något som gör något bra för landet istället?

    Med vänlig hälsning, Torsten

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Torsten Freidenfelt
    1. Vit pil

      Först och främst – Grattis till din förmögenhet, som gör att du tillhör den rikaste delen av befolkningen i Sverige och därmed även i världen. Min åsikt är däremot att du (och många andra) har haft en enorm tur.

      Problemet är tyvärr att det inte finns särskilt mycket vetenskapliga belägg för det som du och många andra påstår. Exempelvis – en bubbla inom fastigheter beter sig tidsmässigt ganska annorlunda från en bubbla på t.ex. aktiemarknaden. En bubbla på aktiemarknaden spricker och återhämtar sig ganska snabbt. Rogoff, Reinhart 2009:

      On a peak-to-trough basis, real housing price declines average 35 percent stretched out over six years, while equity price collapses average 55 percent over a downturn of about three and a half years.

      Det här är alltså tiden bara för nedgången från toppen till lägsta-noteringen. Lägg till lite enkel procenträkning, så ger det att en nedgång på 35 % kräver en motsvarande uppgång på 53.8 %. Det betyder att med en historisk real värdeökning på fastigheter på ca 3-5 % (högt räknat) så kommer det krävas ett antal (>10) år för att ens återhämta värdet. Så om du räknar 15 – 20 år som kort tid, ja då håller jag med dig.

      Tyvärr så jämför jag inte äpplen med päron. Det där är tyvärr en rationalisering snarare än ett argument baserat på fakta. Läs gärna min artikel med hänvisningar till Bostadskreditnämndens rapport från 2013-02 om att, för Stockholm specifikt, så kan endast 21 % av prisuppgången förklaras på grund av bostadsbristen.

      Ja, hyrorna i nyproduktioner tenderar att vara marknadsmässiga. Precis så som det bör vara. En hyresrätt SKA vara väsentligt dyrare än en bostadsrätt eller villa då risken är betydligt lägre. Det är ju det som är hela poängen. Men det flesta har missat det på grund av hyresreglering och gammal hävd. Är man beredd att betala marknadsmässiga hyror så är bostadsbristen marginell i Stockholm.

      Jag delar din uppfattning om äldre bostadsrättsföreningar. Problemet är att dessa är väldigt sällsynta utanför Stockholm.

      När det gäller nya bostadsrättsföreningar så har de problem med orealistiska underhållsplaner. Det har rapporterats mycket i media hur planerna är undermåliga för att kunna motivera lägre avgifter som i sin tur ger högre priser.

      Angående mina investeringar i aktier så är min portfölj helt öppen och transparent via Shareville. Det är bara att gå in och kolla på den. Sist jag kollade låg jag topp-10 % när det gäller riskjusterad avkastning bland över 50 000 portföljer… Så tack för din omtanke, men jag hade inte haft de resultat jag har i mitt liv om det jag gör inte hade fungerat och jag inte hade skapat ett mervärde för andra.

      0
      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  17. Vit pil

    Hej Jan Bolmeson!
    Läste en spännande artikel i METRO av dig ”Många bostadskarriärer kommer….”.
    Kom på att jag ville ställa en liten fråga till dig då jag är okunnig och osäker i en angelägenhet. Är småsparare och räntorna har varit låga länge nu. Har varken lån eller skulder. Inga studielån heller. Har fått info om att investera i ”Genève Invest” . Har googlat men inte hittat så mycket. Kort sagt – är denna förmögenhetsförvaltning trygg och bra för mig som småsparare utan bostadsrätt?
    Tacksam om du svarar, innan jag kanske begår mitt livs största fel i hopp om lite återbäring för mina besparingar.

    Vänliga hälsningar från Susanne

    0
    Gravatar ikon för användaren
    susanne grube
    1. Vit pil

      Hej. Jag känner inte till dem och kan därmed inte uttala mig. Däremot brukar jag vara skeptisk till allt som går utanför mainstream-fåran. Ställ dig frågan – om det nu är så bra, varför gör inte fler det? En generell tumregel är att aldrig satsa mer än max 5 % av dina pengar på ett enda ställe.

      0
      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  18. Vit pil

    Hej Jan!

    Först och främst vill jag tacka dig för all tips som du ger till oss som är sparmedvetna. Jag är nybörjare i det här index världen men har redan börjat följa dina tips om hur skall man spara pengar på bästa sättet. Nu behöver jag lite hjälp och undrar om när skall man byta fonderna? I en artikel har du skrivit att man skall byta fonderna varje kvartal. Men jag är lite förvirrad och vet ej hur man skall tänka. Brukar du även tipsa folk om byte av fonderna via din blogg? Tack i förhand! Hälsningar Samir

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Samir
    1. Vit pil

      Jag brukar balansera om 1-2 gånger per år (midsommar och nyår). Då byter man inte fonder, utan man bara återgår till den ursprungliga fördelningen mellan tillgångsslag. Jag brukar skriva om det på bloggen när jag gör det.

      0
      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  19. Vit pil

    Hej! Jag ramlade in på din sida via Isabella Löwengrips blogg och har en undran. Jag har något slags sparkonto till mina barn i Swedbank, något fond/aktieaktigt, där räntan varit 15-20%. Antar att det kan gå både upp och ner. Men till min fråga, finns det fördelar med att flytta till Avanza och isf vad är dom? Och om du inte har tid att svara så var kan man hitta svaret? :)
    Stort tack i förväg. Mvh Malin

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Malin Asplund
    1. Vit pil

      Svårt att säga något på så lite information. Vinsten med Avanza/Nordnet brukar vara:

      • Större valfrihet
      • Billigare
      • Bättre gränssnitt
      • Tillgång till indexfonder som inte finns hos Swedbank
      0
      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson