Sex tips för återhämtning

Sex tips för återhämtning

Del 2 av 2. Om vikten av att ta paus i vardagen för att hämta energi
Sex tips för återhämtning

Igår skrev jag första delen av två om vikten av att ta en paus i tillvaron för att återhämta sig och ladda batterierna. Läs det inlägget här!

Tips 3. Sammanhängande ledighet på minst 2 veckor per år

Jag brukar försöka ta två veckors sammanhängande semester varje år där jag inte gör något som är relaterat till befintliga projekt. Jag försöker komma ihåg att man inte kan både jobba och slappna av samtidigt. Det handlar om att ladda de känslomässiga och mentala batterierna ordentligt – minst en gång om året.

Visa år har jag gått i fällan och försökt använda ”semestern” för att jobba ikapp. Jag har till och med gått och sagt att det är skönt med semester – det är då man kan jobba utan att bli störd.Det är för visso sant, problemet blir att man kommer från semestern lika trött som man var när man påbörjade den. Därför – minst 14 dagars ledighet. För mig handlar det ofta om att åka till något ställe där det inte ens finns en möjlighet att jobba – fjällen, kenya/uganda förra året – stuga på landet utan 3G-täckning…

Tips 4. Ta en time-out redan idag

Om du är i ett ansträngt förhållande, jobbig situation på jobbet som emotionellt dränerar dig på energi ta en eller två hela dagar ledigt. Försök släppa tankarna på det. Vägra till och med att tänka på det. Prata inte om det, ta inte upp det när du pratar med vänner och försök undvika att tänka på det. Slå undan problemet. Du kan inte prestera när det gäller om du är fixerad vid en person eller en situation. Ta en time-out.

Tips 5. Gå ut och gå i naturen

Ibland kan till och med byte av miljö vara lika bra som vila – därför kan det vara en idé att åka ut och gå en sväng i en närliggande skog eller motsvarande. Om du aktiverar kroppen fysiskt går till slut all energi till det och du kommer att slappna av, nästan som av sig självt.

Tips 6. Ät mer lättsmält mat

De flesta av oss har upplevt hur man ibland efter en måltid verkligen kan känna sig ”tung”. Man tänker sällan på att matsmältningen tar enormt mycket fysisk energi. Därför kan det ibland vara ett tips att tänka på vad man äter, när man äter det och hur man äter. Om du äter mat som är lätt att smälta, t.ex. fullkorn, grönsaker och frukt kommer din kropp att lättare kunna smälta maten, till en mindre kostnad i energi.

Vad gör mest skillnad om du gör det idag?

Här kommer några förslag på vad du kan göra redan nu för att omsätta idéerna i denna artikeln till verkligheten:

  1. Läs den första delen av inlägget här
  2. Planera din tid och dina veckor i förväg och avboka minst en dag där som helt och hållet går till återhämtning. Öva dig i självdisciplin att hålla denna dag ledig.
  3. Boka och betala redan idag en mini-semester typ den jag gjorde på Hotell Skansen så att du inte avbokar eller hoppar över den i sista stund.
  4. Bestäm dig för att vara ledig när du tar ledigt. Arbeta när du arbetar och var 100% ledig när du är ledig!

Har du fler tips, skriv dem gärna som kommentarer!

Tack!
//jan

Relaterade etiketter och ämnen

pensionssparande, personligt, serie, tips

Kommentera

3 kommentarer finns till denna artikel:

  1. Vit pil

    Schyst artikel :)

    Meditation brukar ge mig en hel del. Man kan antingen gå till en terapeut, gå på seminarier och deltaga i gruppmeditationer (t.ex hos Malmös Livsfilosofiska Forum) eller låta sig guidas via CD. Jag tycker själv att sistnämnda fungerar bäst.

    Sedan kan man, för att flumma iväg ytterligare, besöka en healer. Det finns många olika former av healing idag och det gäller att hitta sin sort, samt även en healer som är professionell men som man också funkar ihop med. Det brukar vara det svåra :/ Är man riktigt skillad ska man kunna heala sig själv, sägs det.

    Gravatar ikon för användaren
    Emelie