Sex tips för återhämtning

Sex tips för återhämtning

Del 1 av 2 - Om vikten av att ta paus i vardagen för att hämta energi
Sex tips för återhämtning

Just nu är  jag i en period där jag springer väldigt fort. Du kanske känner igen dig – veckorna springer förbi, långa dagar på jobbet, helgerna går åt familjen som blir eftersatt under veckodagarna. Helt plötsligt känner man sig tömd på energi och är helt slut. Det är här insikten om vikten av återhämtning gör sig påmind (igen).

I detta inlägget har jag valt att fokusera på mina egna erfarenheter kombinerat med lite tips från Brian Tracy. Jag har sett att många av de mest framgångsrika och bäst betalda människorna, både i Sverige och utomlands använder sig av dessa tekniker eller varianter av dem.

Tips 1. Arbeta max 6 dagar per vecka

arbeteDet är väldigt personligt, men jag tror att det är svårt att ”jobba” mer än 80h per vecka. Jag tror att jag som mest vid ett tillfälle jobbade lite över 100h per vecka, två veckor i sträck. Det går, men det tar ut sin rätt. För mig ligger en lagom nivå på mellan 60-80 timmar per vecka för att jag ska må bra.

Märk väl att när jag pratar jobb här – så pratar jag både sådant som kan vara pestigt, men även sådant som är fantastiskt roligt – sådant man älskar att göra, där tiden bara springer iväg. Brian Tracy bekräftar detta där han säger att man som högst skall jobba 6 dagar i veckan och helt ägna sig åt återhämtning den 7:e dagen.

Vartenda studie som har gjorts visar på att man blir betydligt mer effektiv de sex dagarna man arbetar, om man är ledig den sjunde dagen. Alltså, långt mer effektiv än om man hade jobbat sju dagar i sträck. Eftersom jag själv har lätt att falla i fällan och jobba den sjunde dagen, brukar jag försöka se den sjunde dagen som en ”investeringsdag” – det vill säga att jag ser det som att om jag är ledig denna dagen, så kommer jag att få högre ”avkastning” de resterande dagarna. Sedan är det väl upp till dig att bedöma hur sunt det låter… :)

Den sjunde dagen, den dagen du är ledig – svara inte på mejl, skriv inte färdigt den där rapporten, städa inte skrivbordet eller något annat som kräver din mentala kapacitet. Vad det handlar om är att låta hjärnan slappna av, hitta på något med familjen eller dina vänner. Det kan vara allt från att gå en långpromenad, försök inte tänka på jobbet under promenaden (vilket jag ofta gör), titta på tv, se en film eller lek med dina barn.

Det handlar om att utöva självdisciplin där du lägger i en mental handbroms i minst 24 timmar. Det som ofta brukar hända mig i dessa situationer är att jag först blir rastlös, sedan blir jag pigg för att sedan bli oerhört trött. Det brukar jag tolka som ett tecken att vila är rätt sak att göra.

Tips 2. Åk på mini-semester eller retreat

[singlepic id=847 w=160 h=120 float=right]Sedan fick jag för ett tag sedan ett guldtips – som jag verkligen vill rekommendera alla. Att var tredje månad – åk på en mini-semester på minst tre dagar. Timothy Ferris skriver i sin bok ”The 4-hour work week” – det handlar inte om att jobba ett helt liv för att sedan se pensionen som en lång semester, utan hela grejen är att unna sig upplevelserna efter hand.

Varför gå igenom livet utan att njuta av det, när det dessutom kan användas som en energikälla som hjälper en i den positiva spiralen?

Tricket är att under denna mini-semester, inte arbeta över huvudtaget. Försök inte ens att komma ifatt med ett endaste litet mejl. Om du gör det lurar du bara dig själv och låter hjärnan vara aktiv, om än omedvetet. Du får då det sämsta av två värdar – du är inte effektiv i det du försöker göra och du vilar inte heller. När jag fick höra detta, så tyckte jag att det låter ju som en bra idé. Men under 12 månader kom jag inte iväg på en enda mini-semster. Fast jag tyckte att det var en bra idé. Då var jag inne på Brian Tracys hemsida som kom med ett, för mig ovärderligt tips:

Reservera, boka och betala din mini-semester flera månader i förväg.

När man väl har betalat för retreaten så ökar sannolikheten flera hundra gånger att du åker. För alla har vi väl Warren Buffets två regler ekande i skallen; Rule no.1 – never lose money. Rule no. 2. Never forget rule no. 1…. :)

Min senaste mini-semester – Hotell Skansen i Båstad

Här måste jag passa på och dela med mig (och göra lite reklam för) Hotell Skansen i Båstad. De senaste veckorna har jag knappt varit hemma på kvällarna, varit en vända i Stockholm över helgen (ingen sjunde dag ledig inte) för att gå en kurs och konstant legat efter med saker. Sedan tidigare hade jag bokat in enligt ovanstående råd en helg på Hotell Skansen tillsammans med min fru Caroline. Helgen närmade sig, tror du att jag var sugen att vara borta en helg med 57 obesvarade mejl och 2 missade deadlines i bagaget. Inte direkt.

Tack vare att det var bokat i förväg, insåg jag att alla mina ursäkter bara var omständigheter – det var bara att packa väskan (datorn smög ner sig själv) och åka. Vi kom upp under lördag eftermiddag och möttes av Marie Jonsson som visade runt på Hotellet inkl. det nybyggda Kallbadhuset. Fantastiskt fint var det. Därefter var det dags för att ta det lugnt inne på SPA-avdelningen innan vi skulle in och njuta av vår ”dubbel-bubbel-lyx” samt vinavsmakningen inför kvällens 3-rätters. Här måste jag även rekommendera både spa-tilltugget och hotellet räkmacka (om än lite dyr, så väldigt god)… :-)

När vi kom till hotellet var jag först lite stressad, men det släppte väldigt snabbt när man väl kommit in i den lugna miljön. Jag kände riktigt hur jag njöt när jag satt och läste Dagens Industri (förvånad?) i fåtöljen bredvid poolen med den avslappnande musiken i bakgrunden. Det var då insikten jag skriver detta inlägget utifrån kom tillbaka. Att inte ta ledigt och slappna av är som kiss-i-sängen. Varmt och skönt till en början, men ganska obehagligt och dumt i längden.

Under söndagen var det en väldigt skön känsla att vakna upp, äta en god frukost i restaurangen för att sedan, följa mitt eget tips, och gå en lång-promenad längs stranden och tillbaka genom byn. Sammanfattningsvis kan jag säga att det var väldigt väl investerad helg, hela kalaset gick på ca 4.000 SEK, vilket jag tycker var väldigt mycket värt med tanke på vad det gav tillbaka. Framförallt fick jag den där luckan och avbrottet i tillvaron (nej, datorn åkte inte upp ur väskan).

Jag kan alltså inte betona det tillräckligt – skapa dessa mini-semestrar i tillvaron, de gör verkligen stor skillnad. Både i din personliga effektivitet och i dina relationer både till dig själv och din familj. Sedan gäller det att ha bra ställen att kunna smyga undan till och där är Hotell Skansen ett ställe jag gärna åker tillbaka till – särskilt med personal som Marie, som inte bara delar insikten om vikten av att återhämta sig utan också sköter en verksamheten som går de där 2mm extra.

Nedan följer lite bilder, som nästan förmedlar känslan av lugn och harmoni:

Missa inte fortsättningen

Imorgon publiceras del 2 med ytterligare fyra tips om hur man kan ladda energi.

Anmäl dig till nyhetsbrevet redan nu för att inte missa dem! :-)

Vad gör mest skillnad om du gör det idag?

Här kommer några förslag på vad du kan göra redan nu för att omsätta idéerna i denna artikeln till verkligheten:

  1. Planera din tid och dina veckor i förväg och avboka minst en dag där som helt och hållet går till återhämtning. Öva dig i självdisciplin att hålla denna dag ledig.
  2. Boka och betala redan idag en mini-semester typ den jag gjorde på Hotell Skansen så att du inte avbokar eller hoppar över den i sista stund.
  3. Bestäm dig för att vara ledig när du tar ledigt. Arbeta när du arbetar och var 100% ledig när du är ledig!

Har du fler tips, skriv dem gärna som kommentarer!

Tack!
//jan

Relaterade etiketter och ämnen

litteratur, pensionssparande, personligt, serie, tips

Kommentera

3 kommentarer finns till denna artikel:

  1. Vit pil

    Patrik – tack för att du nämner QiGong! Jag har tränat QiGong i perioder men det var ett tag sedan nu. Ska minsann ta upp det igen med start idag.

    Gravatar ikon för användaren
    Lisa
  2. Vit pil

    Härligt! Mitt tips är att träna Qigong det verkligen hjälpt mig att återhämta mig!
    En otrolig hjälp för en småbarnsfar och egenföretagare som blivit yngre i kroppen tycker frugan!!
    De aktiva sköna ChiNeng Qigong rörelserna ger avspänning, återhämtning, mentalt inre lugn, mer energi och fokuserat sinne. Rörelserna bygger upp en bra hållning, kroppsmedvetenhet och stärker axlar och rygg.

    Ett varmt råd ifrån Patrik

    Gravatar ikon för användaren
    Patrik
  3. Vit pil

    Jag blir glad för din skull när jag läser – bra insikt och bra att du agerar utifrån den även om det innebär ett rejält kliv från dina väl upptrampade stigar.

    Och så blir jag påmind om hur olika vi människor är. Jag kan inte jobba flera veckor i sträck utan vila, särskilt inte om jag jobbar mer än 40 timmar per vecka. Då blir jag sjuk. På ett sätt är det väldigt opraktiskt, jag kan inte välja att ta ut mig en månad för att få klart ett projekt. Jag väljer att se det som att jag har en kropp som på ett väldigt konkret sätt hindrar mig från att gå in i väggen.

    Ibland glömmer jag bort det här, jobbar hårt en vecka, åker till Sthlm på styrelsemöte en helg och går tillbaka till jobbet direkt när jag kommer tillbaka på måndagen. Det brukar fungera ungefär till torsdagen, sedan säger kroppen ifrån: jag blir superlättirriterad, sedan ledsen, sedan oändligt trött, sedan yr och tillsist förkyld. Därför bokar jag alltid minst en ledig dag, veckan efter att jag jobbat över helgen.

    Ett tips är micropauser. För mig fungerar det att ta en promenad runt lägenheten och titta till mina krukväxter. En av dem jag delar kontor med har ibland med sig sin valp till jobbet. Den är väldigt bra på avbryta ibland och påminna om att det är dags att få sina fingrar slickade. Mycket bra behandling mot stress!

    Bra att du skriver om det här. Ser fram emot att läsa fortsättningen!

    Gravatar ikon för användaren
    Lisa