Skillnad i tankesättet mellan medarbetare och chef...

Skillnad i tankesättet mellan medarbetare och chef…

Tidigare idag hade jag en diskussion med mina elever om skillnaderna mellan att tänka som en chef och tänka som en medarbetare. Det är faktiskt en ganska väsentlig skillnad. Som chef ska du ha en längre och vidare horisont än som medarbetare. Du ska ha helljust på. Du ska se till att mål och strategier  som sträcker sig en bra bit in i framtiden planeras och fastställs. Du ska sörja för att förutse kommande problem och möjglihet och se till att ditt team är rustat till tänderna.

Som chef ska du väga en rad intressen och förhållanden mot varandra, något som man som medarbetare aldrig behöver tänka på. Ofta är man som medarbetare överhuvudtaget inte medveten om att dessa ”chefproblem” existerar.

Detta är exempelvis chefen som ska se till att man stannar upp och tänker: ”det kan hända tt det är den bästa lösningen här och nu, men sett på lite längre sikt, är det bättre att vi istället gör så här.” Exempel: istället för att bemanna ett nytt projekt med den som varit anställd sedan 15 år, tar jag istället den som är nyanställd, trots att jag vet att det initialt kommer att ta längre tid  och resultatet till en början blir sämre. Min mentor säger alltid till mig – finns där någon som kan göra jobbet hälften så bra som du kan så ska det delegeras.

I jämförelse med en medarbetare behöver du som chef:

  • tänka mer långsiktigt
  • tänka mer på helheten
  • ta mer hänsyn till olika intressen och behov
  • tänka mer på att utveckla enskilda medarbetare
  • tänka mer i roller och ansvar
  • tänka mer över vad du gör och säger
  • tänka mer på dina relationer till kollegor på enheten
  • tänka mer på hur enheten utvärderas om målen ska nås
  • tänka mer på om varje person bidrar optimalt
  • tänka mer på teamet
  • tänka mer på hur medarbetarna fungerar tillsammans

Som chef tvingas man alltid att fatta beslut under tidspress. Konsten att fatta dessa beslut så att de snabbtlöser det aktuella problemet på bästa möjliga sätt, samtidigt som det också ska vara goda beslut sedda i ett vidare och längre perspektiv. Ofta måste måste man avväga den bästa lösningen hrä och nu mot den bästa lösningen på sikt. I många fall brukar jag säga att en kortsiktigt bra lösning är som kiss-i-sängen, skönt och varmt till en början, men i längden blir det jäkligt äckligt… :)

Läs även gärna inlägget jag har skrivit om skillnaderna mellan ledare och chef, som lyfter denna diskussionen till nästa nivå!

Relaterade etiketter och ämnen

ledarskap

Kommentera

3 kommentarer finns till denna artikel:

  1. Vit pil

    Ledaren ska ha visionen (ägaren).

    Chefen ska leda folket ”as is”.

    Arbetaren ska bidra med kompetensen. Utan kompetens att vara självgående inom sitt fält, ska de sparkas direkt.

    Gravatar ikon för användaren
    Mathias
  2. Vit pil

    Det är verkligen en av mina största insikter på sistone. Shit, vad ineffektiva många organisationer är => Gud vad mycket förbättringsmöjligheter det finns.

    Samt som jag skriver i det andra inlägget – vilka stora skillnader det är mellan chef och ledare, och det härskande ”bristtänket” som många chefer har. Den stora majoriteten i Sverige tycker fortfarande att det är bättre att arbeta mot att vara ovärderling än överflödig på en tjänst. :|

    Gravatar ikon för användaren
    madwax
  3. Vit pil

    Det du beskriver om medarbetare är hur jag tycker det ser ut på många företag och arbetsplatser som rullar och fungerar tillfredställande. Skillnaden mellan dessa och riktigt framgångsrika är kanske att riktigt framgångsrika företagsledare har vågat samla ledare som medarbetare. Personer som tar ansvaret och ser långsiktigt, fungerar som ledare i sitt liv och sina arbetsuppgifter. Jag skriver ”vågat” för det är nog en utmaning för många företagsledare att ta in andra ledare i sin organisation, möjligheten finns att de är bättre lämpade för den formella chefsrollen.

    Gravatar ikon för användaren
    Daniel