Världens mest hemliga managementbok… 31 principer och regler för att lyckas i arbetslivet
Den har aldrig getts ut av ett förlag och säljs inte längre i butik. Det finns bara ett begränsat antal exemplar. Jack Welch kallade den för ”A neat little manual” och när Warren Buffett fick tag på den så skickade han ut den till sina VD:ar. Bill Swanson’s oskrivna regler för management är en ”hemlig” handbok för framgångsrika vd:ar likt Sun Tzu:s bok var en handbok för framgångsrika generaler.
I korthet består häftet av 76 sidor anteckningar med 25st principer. Det är inga svåra principer att förstå – men det är svåra principer att kunna leva enligt.
- Lär dig att säga – ”Jag vet inte”. Om det används på rätt sätt kommer det att användas ofta.
- Det är enklare att komma in i saker än att komma ur dem.
- Om du inte blir kritiserad betyder det att du inte handlar eller agerar tillräckligt. Första gången någon tar ansvar brukar han eller hon undvika beslut för att slippa kritik. Men det skapar bara en annan risk.
- Leta efter det som saknas. Många vet hur man förbättrar det befintliga men få kan se vad som inte finns där.
- När något dyker upp i en presentation/overhead – anta att alla känner till det och handla därefter.
- Arbeta med en chef som du är bekväm i att berätta saker som de är. Kom ihåg att du inte kan välja dina släktingar, men du kan välja din chef.
- Granska kontinuerligt utvecklingen så att du är säker på att de aktuella fördelarna och nyttan är vad de är tänkta att vara. Undvik Newtons lag.
- Hur meningslösa och triviala dina tidiga arbetsuppgifter än ser ut – gör ditt bästa.
- Uthållighet och envishet är nyckeln till att hålla ut även i tider av svårigheter, modfällhet och likgiltighet. Bli känd som en avslutare snarare än en bra igångsättare.
- När det gäller att avsluta ett projekt; vänta inte på andra – gå efter dem och se till att det blir gjort.
- Bekräfta dina instruktioner och åtaganden till andra skriftlig. Anta inte att det blir gjort.
- Var inte blyg – våga ta för dig. Uttryck dig själv och promota dina idéer.
- Erfarenheten visar att de som pratar mest och mest självsäkerhet är ofta de som får uppgiften tilldelad sig.
- Sträva alltid efter klarhet och tydlighet i skrivna och presenterade rapporter.
- Var extremt noga med tydligheten i dina deklarationer.
- Missa inte faktumet att du arbetar för någon – Håll honom eller henne informerad och undvik överraskningar. Det som chefen kräver har högst prioritet.
- Löften, schema och uppskattningar är viktiga verktyg i ett välstrukturerat företag. Du måste lämna löften, använd inte den uttjatade frasen att jag kan inte uppskatta det pågrund av det beror på för många okända faktorer.
- Klaga aldrig hos chefen. Det är en allvarlig förolämpning att klaga hos någons chef och ”cc:a” personen ifråga.
- När du är i kontakt med folk utanför firman, kom alltid ihåg att du representerar företaget. var försiktig i dina deklarationer och åtaganden.
- Uppmuntra beteende där man förtydligar problem till de enklaste termer.
- Bli inte allt för upphetsad av ingenjörernas nödlägen. Håll fötterna kvar påjorden.
- Uppmuntra vanan att ta snabba och tydliga beslut.
- När du fattar beslut är fördelarna mycket enklare att hantera än nackdelarna. Din chef vill se nackdelarna också.
- Förlora inte din humor.
- Ha kul i det du gör. Dt kommer att synas i det du presterar. Den enda som gillar gnällspikar är andra gnällspikar.
När artikeln om detta häfte för första gången publicerades i Business 2.0 lade man till ytterligare 6 regler.
- Du kan inte polera upp en sportsko. Hu rmycket du än putsar på ett tomt skal, får du aldrig något annat än ett tomt skal.
- Du minns en tredjedel av det du läser, hälften av det folk berättar för dig – men 100% av det du känner.
- Behandla företagets namn som om det vore ditt eget.
- När du ska ta ett beslut, försök att titta på det som om du vore en nivå högre i företaget. Det kommer att få ditt perspektiv att förändras ganska dramatiskt.
- En person som är trevlig mot dig men otrevlig mot kyparen är inte en snäll person.
- När du står inför problem som är ”på gång” se till att få upp dem på bordet och lös dem istället för att bara prata om dem.
Listor som denna ovan är alltid fulla av klyschor och däri ligger även svårigheten – att inse varför de har blivit klyschor. Den absolut största utmaningen överhuvudtaget är att applicera dessa principer i det vardagliga livet.