Hej alla. Jo jag hade av okunskap mina pensions pengar hos Swedbank och på IPS. När jag blev pensionär fick jag pension för 20 inarbetade år istället för 40 inarbetade år eftersom pensionssystemet ändrades på 1990talet. De pengarna som jag betalat in före 1990talet, ca 20 år, försvann i någon yuppies ficka, dvs vi fick inte något av dessa ATP pensioner.
Det somAlltså hände med mina insparade pengar hos Swedbankens IPS var att jag fick inte ta ut dem när jag behövde dem för att köpa ny spis eller diskmaskin el likn (bor i Brf). Utan jag måste gå via skatteverket för att få ut dem!!! Trol var dessa pengar oskattade när jag sparade dem under 20 år. Jag förstod inte detta utan var bara arg för att inte kunna ta ut MINA EGNA SPARADE PENGAR FRÅN MITT ARBETE!
Så när ni sparar i ISK, IPS eller liknande, ta reda på vad som gäller den dagen du behöver ta ut pengar för tillfälliga inköp!
Jag hade turen att ha fått förslag 15 år före pension att sätta in pensionspengar på ett annat ställe/företag och kunde ta ut därifrån och köpa nya och ersätta de trasiga maskinerna med dessa pengar.
Att vara pensionär i Sverige är ekonomiskt en labyrint i konsten att kunna hitta de rätta vägarna för att få bästa resultat. Vi som är födda på 1950talet har blivit lurade på 20 års tjänste- och allmän pension då 20 år har “tappats” bort nånstans då de överhuvudtaget inte räknats in i pensionen. Sedan skrivs det om att vi har fått 4% Tjänstepension. Det stämmer inte alls. Den ligger på bara hälften om ens där. När jag kollade senast på min tjänstepension var det knappt 2% arbetsgivaren tagit till pensionen. Så även där har man blivit lurad.
Har arbetat som mellanstadielärare. I 20 år fick jag statlig tarifflön. Sen tog kommunen över och lönen stannade eftersom förskollärare skulle ha samma lön som vi som studerat längre. När det blev samma lön för alla från förskolan t o m mellanstadiet hade vi förlorat flera tusen kr/månad. Vi som hade jobbat i 30 år fick stå tillbaka lönemässigt för de nyutbildade som fick flera tusen kr mer i nybörjarlön mot våra löner som stagnerat.
Jag vidareutbildade mig till specialpedagog och sedan till magister i pedagogik. Men då ville inte skolorna anställa mig eftersom de inte ville betala den lön jag var värd. De tog hellre och knäckte unga nyutbildade som var billigare.
Eftersom min pension inte ens räcker till hyran så måste jag jobba extra. Skolorna ringer in mig under loven och vill att jag kommer till dem. Flera skolor har uttryckt hur bra dokumentation jag har och vill ha mig som vikarie också efter att de “testat” mig.
Det intressanta är att de betalar in pension för mig. Jag vet inte orsaken. Men de tjänar in kommunala pengar på att slippa betala s k sociala avgifter för mig (sjukvård mm).
Så här kan det gå när man blir pensionär vid “fel tidpunkt”. Jag får ca 12000kr från fem olika pensioner som är kategoriserade olika men som läggs i en pott. Har du pengar från annat håll minskar din allmänna pension. Också nåt att tänka på!
Mvh Anneli
Gått kurs hos “Rika tillsammans”
För några år sedan